![book2](images/brak4.jpg)
![book](images/brak4.jpg)
Filozofia : podstawowe pytania
Mamy tu opis filozofii, pod kątem problemowym. Każde pojęcie filozoficzne stanowi oddzielny rozdział. A więc siłą rzeczy mamy tutaj rozpatrzone każde pojęcie pod kątem widzenia zarówno omawianych filozofów, ale też jest to swego rodzaju subiektywny opis autorów poszczególnych rozdziału.
Odpowiedzialność: | pod red. E[kkeharda] Martensa i H[erberta] Schnädelbacha ; przeł. z niem. Krystyna Krzemieniowa. |
Hasła: | Filozofia Materiały pomocnicze dla szkół |
Adres wydawniczy: | Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1998. |
Wydanie: | [Wyd. 2]. |
Opis fizyczny: | 768, [4] s. ; 21 cm. |
Uwagi: | Oryg. : "Philosophie. Ein Grundkurs". |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Jerzy Kmita. Przedmowa do wydania polskiego
- 1. Ekkehard Martens, Herbert Schnadelbach. Przedmowa do wydania niemieckiego
- 2. . Ekkehard Martens, Herbert Schnadelbach. O aktualnej sytuacji filozofii
- 2.1. O filozoficznej współczesności
- 2.2. Zainteresowanie filozoficzne a zainteresowanie filozofia
- 2.3. Ezoteryka i egzoteryka filozofii
- 2.4. Filozofia jako nauka i jako oświecenie
- 3. Podstawowe problemy filozoficzne
- 3.1. Herbert Schnadelbach. Filozofia
- 3.1.0. Wprowadzenie
- 3.1.1. Początki
- 3.1.2. Paradygmat ontologiczny
- 3.1.3. Paradygmat mentalistyczny
- 3.1.4. Paradygmat lingwistyczny
- 3.2. Herbert Schnadelbach. Rozum
- 3.2.0. Wprowadzenie
- 3.2.1. Rozum obiektywny i rozum subiektywny
- 3.2.2. Rozum i intelekt
- 3.2.3. Rozum teoretyczny i rozum praktyczny
- 3.2.4. To, co racjonalne, i to, co irracjonalne
- 3.2.5. Rozum i historia
- 3.2.6. Rozum i język
- 3.2.7. W sprawie teorii racjonalności
- 3.3. Wolfgang Kunne. Prawda
- 3.3.0. Uwagi wstępne
- 3.3.1. Demarkacja
- 3.3.1.1. Prawda, prawdomówność i kłamstwo
- 3.3.1.2. Prawda rzeczowa
- 3.3.2. Klasyfikacja
- 3.3.3. Teorie nierelacyjne
- 3.3.3.1. Platon
- 3.3.3.2. Arystoteles
- 3.3.3.3. Frege i Ramsey
- 3.3.4. Teoria zgodności
- 3.3.4.1. Wersje faktów
- 3.3.4.2. Wersje zdarzeniowe
- 3.3.4.3. Fragment wersji semantycznej
- 3.3.5. Teoria semantyczna Tarskiego
- 3.3.5.1. Założenia wyjściowe: metodologiczne i merytoryczne dezyderaty wobec semantycznej definicji prawdy
- 3.3.5.2. Realizacja programu: trzy przykłady
- 3.3.5.3. Pytania krytyczne
- 3.3.6. Teorie epitemiczne
- 3.3.6.1. Prawda i oczywistość
- 3.3.6.2. Prawda i koherencja
- 3.3.6.3. Prawda i konsens
- 3.4. Wolfgang Detel. Nauka
- 3.4.0. Wprowadzenie
- 3.4.1. Klasyczny model uprawomocniania wiedzy
- 3.4.2. Nowożytny model uprawomocniania wiedzy
- 3.4.3. Rezygnacja z uzasadniającego modelu nauki i racjonalizm krytyczny
- 3.4.4. Przedstawienie standardowe teorii empirycznych
- 3.4.5. Holistyczny zwrot w teorii poznania naukowego
- 3.4.6. Historystyczny zwrot w teorii poznania naukowego
- 3.4.7. Przyrodoznawstwo i nauki społeczne
- 3.5. Wilhelm Vossenkuhl. Praktyka
- 3.5.1. Teoria działania i filozofia praktyczna
- 3.5.1.1. Model teleologiczny i jego przekształcenie w teorię działania
- 3.5.1.2.Model aprioryczny i autonomia działania
- 3.5.1.3. Teoretyczny status teorii działania
- 3.5.2. Opis i identyczność działań
- 3.5.2.1. Teza o identyczności
- 3.5.3. Wyjaśnianie działań
- 3.5.3.1. Przyczyny i motywy działań
- 3.5.3.2. Problem redukcjonizmu i wolności działania
- 3.5.3.3. Szczególne przyczyny działania i różnice między przyczynowym i technologicznym wyjaśnieniem działania
- 3.5.4. Idea rozumnej praktyki
- 3.6. Annemarie Pieper. Dobro
- 3.6.0. Wprowadzenie
- 3.6.1. Słowo „dobry” i jego znaczenia
- 3.6.1.1. Arystoteles: kategorie dobra
- 3.6.1.2. Metaetyka: treści znaczeniowe słowa „dobry”
- 3.6.2. Metafizyczne pojęcie dobra
- 3.6.2.1. Idea dobra u Sokratesa i Platona
- 3.6.2.2. Arystoteles: krytyka idei dobra
- 3.6.2.3. Tomasz z Akwinu: transcendentalia
- 3.6.2.4. Leibniz: problem teodycei
- 3.6.2.5. Schelling: wolność do dobra i zła
- 3.6.2.6. Kant: teoria dobra najwyższego
- 3.6.3. Dobro moralne
- 3.6.3.1. Deontologiczne teorie dobra
- 3.6.3.2. Teleologiczne teorie dobra
- 3.6.3.3. Ontologiczne uzasadnienie dobra moralnego
- 3.6.3.4. Krytyka dobra moralnego
- 3.7. Urlich Steinvorth. Sprawiedliwość
- 3.7.1. Sprawiedliwość a moralność – przedmiot teorii sprawiedliwości
- 3.7. .Szczególna pozycja sprawiedliwości
- 3.7.1.2.Rozróżnienie sprawiedliwości i moralności
- 3.7.1.3. Sprawiedliwość i moralność u Platona i Pawła
- 3.7.1.4. Określenie pojęcia
- 3.7.2. Co można na sobie wzajemnie wymuszać
- 3.7.2.1. Stanowiska umożliwiające klasyfikację teorii sprawiedliwości
- 3.7.2.2. Dwa ujęcia obszarów zastosowania reguł sprawiedliwości
- 3.7.3. Dlaczego można wymuszać sprawiedliwość
- 3.7.3.1. Wyróżnienie poszczególnych kwestii składowych problemu
- 3.7.3.2. Wiążący charakter reguł: reguły gry i etykieta
- 3.7.4. Państwo, czyli jak można wymuszać sprawiedliwość
- 3.7.4.1. Czy państwo może zarządzić sprawiedliwość?
- 3.7.4.2. Teoria i praktyka podziału władzy
- 3.8. Jorg Zimmermann. Piękno
- 3.8.1. Dialektyka piękna
- 3.8.2. Platońska droga po stopniach: piękno jako idea
- 3.8.3. Subiektywizacja i indywidualizacja piękna w świetle krytyki smaku
- 3.8.4. Uhistorycznienie piękna w świetle spekulatywnej filozofii historii
- 3.8.5. Pojęcia przeciwstawne pięknu a samoświadomość moderny
- 3.8.6. Doświadczenie estetyczne
- 3.8.7. Piękno natury
- 3.9. Klaus M. Kodalle. Bóg
- 3.9.1. Uwagi wstępne – sposób podejścia do tematu
- 3.9.1.1. O stosunku filozofii do wiary objawionej – pogląd retrospektywny
- 3.9.1.2. odwrót od tematu „religia” w filozofii współczesnej
- 3.9.1.3.Cztery drogi współczesnej filozofii religii
- 3.9.2. Od substancjalnej metafizyki do absolutnej podmiotowości – perspektywa historyczno-filozoficzna
- 3.9.3. To, co absolutne, nie służy żadnym celom
- 3.9.3.1. Teologiczna krytyka potrzeby religijnej i społecznej funkcji religii
- 3.9.3.2. Nowożytna przeciwstawność racjonalności funkcjonalnej i zasadniczej dysfunkcjonalności egzystencji
- 3.9.3.3. Przewrotna logik życzeniowa – konfrontacja z lękiem
- 3.9.4. Wolność jako egzystencjalna bezcelowość – doświadczenie absolutnej jedności jako osobliwego szczęścia: Albert Camus
- 3.9.5. Sens poza wszelkim działaniem – poznanie momentalne: Theodor W. Adorno
- 3.9,6. Korektywa nadzwyczajności i postulat bezintencjonalności: Walter Benjamin
- 3.9.7. Prace nad mitem jako strategia eliminowania lęku: Hans Blumenberg
- 3.9.8. Sacrum związane z językiem: Jurgen Habermas* 3.9.9.Absolutna współczesność – koniec historii w historii, która toczy się dalej
- 3.10. Heinz Paetzold. Człowiek
- 2.10.0. Wprowadzenie
- 3.10.1. Antropologia przedfilozoficzna
- 3.10.2. Szkic antropologii filozoficznej w historii
- 3.10.2.1. Aspekty teorii człowieka w cywilizacji greckiej
- 3.10.2.2. Antropologia na progu nowożytności: G. Pico della Mirandola i godność człowieka
- 3.10.2.3. Kantowska idea antropologii pragmatycznej
- 3.10.2.4. Język jako klucz do zrozumienia człowieka w antropologii Herdera
- 3.10.3. Antropologia filozoficzna w XX w.
- 3.10.3.1. Antropologia filozoficzna jako podstawa filozofii
- 3.10.3.2. Antropologia filozoficzna jako koncepcja człowieka oparta na wiedzy naukowej
- 3.10.3.3. Antropologia filozoficzna i załamanie się tradycji
- 3.10.3.4. Antropologia filozoficzna jako spadkobierczyni filozofii transcendentalnej?
- 3.10.4. Zarys teorii człowieka zorientowanej transcendentalno-krytycznie
- 3.10.4.1. Człowiek jako „animal symbolicum” w filozofii kultury Ernesta Cassirera
- 3.10.4.2. koncepcja transformacji filozofii transcendentalnej jako podstawy antropologii filozoficznej
- 3.11. Lothar Schafer. Przyroda
- 3.11.1. Wprowadzenie
- 3.11.2. Nastawienia wobec przyrody
- 3.11.3. Początki i przewartościowania
- 3.11.3.1. Przyroda zastana
- 3.11.3.2. Przyroda, którą należy sobie podporządkować
- 3.11.3.3. Przyroda potrzebująca ochrony
- 3.11.4. Pojęcie przyrody
- 3.11.4.1.Przyroda jako sposób bycia (typ ustrukturalizowania)
- 3.11.4.2. Przyroda jako dziedzina (suma zjawisk)
- 3.11.4.3. Przyroda jako boski artefakt
- 3.11.4.4. Przyroda jako norma „zgodność z naturą”
- 3.11.5. Kontrastujące opozycje
- 3.11.6. Historyczne ujęcie tematu „przyroda” *3.11.6.1. Hierarchiczny przypadek przyrody: Platon
- 3.11.6.2. Teleologia przyrody: Arystoteles
- 3.11.6.3. Koncepcje przyrody we wczesnej nowożytności
- 3.11.6.4. Kantowska rekonstrukcja naukowego pojęcia przyrody
- 3.11.7. Perspektywa: ludzka historia z udziałem przyrody
- 3.12. Herbert Schnadelbach. Kultura
- 3.12.0. Wprowadzenie
- 3.12.0.1. Temat
- 3.12.0.2. Uwagi związane z używanymi pojęciami
- 3.12.0.3. „Filozofia Kultury”?
- 3.12.0.4. Kultura a krytyka kultury
- 3.12.0.5. Zarys dalszej tematyki
- 3.12.1. Kultura a natura
- 3.12.1.1. Uwagi o charakterze historycznym
- 3.12.1.2. Kultura jako wyobcowanie (Rousseau)
- 3.12.1.3. Wyobcowanie jako kultura (Kant)
- 3.12.2. Kultura a cywilizacja
- 3.12.2.1. Kant i umoralnienie kultury
- 3.12.2.2. Nietzsche i estetyzacja kultury
- 3.12.2.3. Spenglerowska biologizacja kultury
- 3.12.2.4. O dalszych kolejach losu „kultury i cywilizacji”
- 3.12.3. Kultura a życie
- 3.12.3.1. Wokół pojęcia „życie”
- 3.12.3.2. Krytyka wykształcenia historycznego u Nietzschego
- 3.12.3.3. Georg Simmel o „tragedii kultury”
- 3.12.4. Krytyka kultury dzisiaj?
- 3.13. Geert Keil. Język
- 3.13.0. Wprowadzenie: język jako medium i jako przedmiot
- 3.13.1. Język i udostępnianie świata
- 3.13.2. Pytanie o pochodzenie języka
- 3.13.3.Krytyka języka i rozwój filozofii analitycznej
- 3.13.3.1.Filozofia języka idealnego
- 3.13.3.2. Filozofia języka naturalnego
- 3.13.3.3. Co pozostało po „analizie języka”
- 3.13.4. Filozofia języka jako teoria znaczenia
- 3.13.4.1. czy istnieje znaczenie niekonwencjonalne?
- 3.13.4.2. Zasada kontekstu i holizm semantyczny
- 3.13.4.3. Konkurencyjne teorie znaczenia
- 3.13.5. Perspektywy: o dialektyce konwencji i kreatywności języka
- 3.14. Dieter Birnbacher. Technika
- 3.14.1. Technika w nowoczesnym społeczeństwie
- 3.14.2. Trzy cechy nowoczesnej techniki: spotęgowana techniczność, globalność, potencjał niszczący
- 3.14.3. Technika jako środek do celu
- 3.14.4. Czy technika jest „przyrodoznawstwem stosowanym”?
- 3.14.5. Człowiek i technika
- 3.14.6. Technika jako opanowanie przyrody
- 3.14.7. Czy postęp techniczny jest postępem?
- 3.14.8. Odpowiedzialność za technikę
- 3.15. Heiner Hastedt. Świadomość
- 3.15.0. Wprowadzenie
- 3.15.1. Kartezjusz i filozofia świadomości
- 13.5.2. Świadomość w empirystycznej teorii poznania i u Kanta
- 3.15.3. Psychoanaliza i behawioryzm: dwustronny atak psychologii na centralną pozycję świadomości
- 3.15.4. Analityczno-lingwistyczne a fenomenologiczne przeformułowania tematu świadomości
- 3.15.5. Materialistyczna orientacja związana z naukami neurologicznymi
- 3.15.6. Świadomość i etyka
- 4. Herbert Schnadelbach. Argumentacja filozoficzna
- 4.0. Wprowadzenie
- 4.1. To, co logiczne, i logika
- 4.2. Logika i argumentacja
- 4.3. Argumenty filozoficzne
- Indeks nazwisk
- Indeks rzeczowy
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)