![book](Okladki/ISBN/8373/m8373183663.jpg)
![book](Okladki/ISBN/8373/m8373183663.jpg)
Zarys etyki szczegółowej. T. 1, Etyka osobowa
"Etyka osobowa "
Zarys etyki szczegółowej stanowi integralną część całościowego ujęcia etyki filozoficznej w jej podziale na Zarys etyki ogólnej oraz Zarys etyki szczegółowej. Ten ostatni złożony jest z dwu wielkich traktatów: Etyki osobowej (tom 1) i Etyki społecznej (tom 2). W ten sposób powstał filozoficzno - etyczny tryptyk, stanowiący metodyczne, treściowo spójne i unikatowe opracowanie powyższej problematyki w jej zasadniczych aspektach.
Odpowiedzialność: | Tadeusz Ślipko. |
Seria: | Myśl Filozoficzna |
Hasła: | Etyka społeczna Etyka chrześcijańska |
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo WAM, 2009. |
Wydanie: | Wyd. 3. |
Opis fizyczny: | 436 s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Indeks. Bibliogr. przy rozdz. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- PRZEDMOWA
- WPROWADZENIE 1. Potrzeba uściślenia terminu „etyka szczegółowa”
- 2. Uściślenie terminu „etyka szczegółowa”
- 3. Teoretyczna ranga etyki szczegółowej
- 4. Najogólniejsza klasyfikacja podstawowych kategorii ludzkiego działania
- DZIAŁ I NORMY REGULUJĄCE STOSUNEK OSOBY WZGLĘDEM BOGA
- TRAKTAT O RELIGIJNOŚCI
- Rozdział I. Geneza i sformułowanie problematyki oraz najważniejsze stanowiska
- 1. Podstawowe fakty
- 2. Filozoficzny opis postawy religijnej i ateistycznej
- a. Postawa religijna
- b. Postawa ateistyczna *- 3. Rozwój i klasyfikacja poglądów
- a. Przegląd stanowisk
- b. Klasyfikacja stanowisk
- Rozdział II. Postawa religijna jako obowiązek moralny
- 1. Nawiązanie
- 2. Analiza postawy religijnej
- 3. Pojęcia
- a. Religia
- b. Magia
- c. Religijność
- 4. Założenia metodologiczne
- 5. Moralny imperatyw zajęcia przez człowieka postawy religijnej
- Rozdział III. Moralny obowiązek uznania prawdziwej religii
- 1. Doniosłość zagadnienia
- 2. Przesłanki zagadnienia
- a. Zasada poznawalności Boga
- b. Sens terminu „prawdziwe poznanie Boga”
- c. Ogólnonormatywny i podmiotowy aspekt postawy religijnej
- d. Religie naturalne i objawione
- 3. Religie naturalne
- 4. Religie objawione
- 5. Elementy duchowej treści postawy religijnej
- a. Uwielbienie (adoracja) i ofiara, ekspiacja
- b. Modlitwa
- c. Ślub i przysięga
- d. Formy moralnego zła w zakresie religijności
- ZAGADNIENIA DODATKOWE 1. Postawa religijna a pewność istnienia Boga
- 2. Religia a moralność
- a. Rozwój poglądów
- b. Pytania
- c. Odpowiedzi
- Rozdział IV. Ateizm w świetle etyki
- 1. Nawiązanie
- 2. Filozoficzna analiza postawy ateistycznej
- 3. Pojęcie postawy ateistycznej
- 4. Ocena ateistycznej postawy życiowej w świetle obiektywnych kryteriów moralnych
- 5. Przesłanki do sformułowania moralnej oceny postawy ateistycznej w aspekcie podmiotowym
- 6. Ocena postawy ateistycznej w aspekcie podmiotowym
- 7. Problem ateizmu postulatywnego
- DZIAŁ II. OSOBA LUDZKA JAKO PODMIOT UPRAWNIEŃ I OBOWIĄZKÓW WZGLĘDEM SAMEJ SIEBIE
- Aksjologiczny status uprawnień i obowiązków osoby względem samej siebie
- 1. Interpretacja socjologistyczna
- 2. Kierunki personalistyczne
- 3. Intraosobowy czy ekstraosobowy charakter praw i obowiązków osoby względem siebie
- 4. Najważniejsze kategorie praw i obowiązków osoby względem samej siebie
- TRAKTAT I. PRAWA I OBOWIĄZKI OSOBY WZGLĘDEM SIEBIE JAKO CAŁOŚCI
- Rozdział I. Geneza problemu samobójstwa, jego istotny sens oraz najważniejsze stanowiska
- 1. Samobójstwo jako fakt
- 2. Filozoficzny opis aktu samobójstwa
- 3. Historia problemu i jego typowe rozwiązania
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- Rozdział II. Moralne zło samobójstwa bezpośredniego i pośredniego, warunkowa dopuszczalność wystawienia życia na pewną śmierć oraz narażenia się na niebezpieczeństwo śmierci
- 1. Ogólne założenia analizy aktów samobójczych
- 2. Analiza aktów samobójczych
- 3. Podstawowe pojęcia
- a. Samobójstwo bezpośrednie
- b. Samobójstwo pośrednie
- c. Wystawienie życia na pewną śmierć
- d. Narażenie życia na śmierć prawdopodobną
- 4. Uzasadnienie tezy o absolutnym złu i zakazie samobójstwa bezpośredniego
- a. Teza
- b. Przesłanki uzasadnienia
- c. Uzasadnienie
- 5. Moralna kwalifikacja samobójstwa pośredniego, wystawienia życia na pewną śmierć i narażenia się na śmierć
- a. Samobójstwo pośrednie
- b. Wystawienie życia na niechybną śmierć
- c. Narażenie życia na niebezpieczeństwo śmierci
- 6. Krytyka argumentu tradycyjnego tomizmu oraz etyki relatywistycznej
- KONKLUZJE ETYCZNE 1. Przypadki nietypowej struktury aktów samobójczych
- a. Strajk głodowy
- b. Przymusowa rezygnacja ze środków do życia
- c. Śmierć zastępcza
- 2. Samobójstwo z poświęcenia a miłość ofiarna
- 3. Eutanazja samobójcza
- ZAGADNIENIA DODATKOWE 1. Sport w świetle etyki
- 2. Ascetyzm moralno-religijny
- TRAKTAT II. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA WZGLĘDEM SWOJEGO CIAŁA
- Rozdział I. Geneza problemu pijaństwa, jego istotny sens i historyczny rozwój
- 1. Pijaństwo jako fakt
- 2. Filozoficzny opis aktów użycia alkoholu
- 3. Rozwój poglądów i typowe rozwiązania
- a. Historia problemu
- b. Klasyfikacja poglądów
- Rozdział II. Moralne zło aktów opilstwa (upicia się) zupełnego i częściowego oraz nałogu pijaństwa
- 1. Analiza zjawiska użycia alkoholu
- 2. Podstawowe pojęcia
- a. Opilstwo (upicie się) zupełne
- b. Opilstwo (upicie się) niezupełne
- c. Pijaństwo, czyli nałóg opilstwa
- d. Konsumpcyjne używanie alkoholu
- 3. Moralne kwalifikacje poszczególnych aktów używania alkoholu i ich uzasadnienie
- a. Wewnętrzne zło moralne opilstwa zupełnego i niezupełnego
- b. Moralne zło nałogu pijaństwa
- c. Moralna dopuszczalność konsumpcyjnego używania alkoholu
- 4. Problem alkoholizmu
- 5. Pochwała trzeźwości i drogi do jej realizowania
- ZAGADNIENIA DODATKOWE
- Narkomania jako problem etyczny
- a. Aktualność problemu
- b. Działania narkotyzujące
- c. Podstawowe pojęcia
- d. Kwalifikacja moralna działań narkotyzujących
- e. Moralna kwalifikacja narkomanii
- TRAKTAT III. PRAWA I OBOWIĄZKI OSOBY W SFERZE ŻYCIA DUCHOWEGO
- Rozdział I. Geneza problemu wolności sumienia i nauki, jego wstępne sformułowanie i historyczny rozwój
- 1. Ustalenie faktu
- 2. Filozoficzny opis przeżycia wolności sumienia i nauki
- 3. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- 4. Określenie stanowiska i porządek rozważań
- Rozdział II. Wolność sumienia – naturalnym, ale ograniczonym uprawnieniem moralnym osoby
- 1. Wstępne uwagi metodologiczne
- 2. Analiza zjawiska wolności sumienia
- 3. Pojęcie wolności sumienia
- 4. Wolność sumienia – naturalnym uprawnieniem osoby
- 5. Wolność sumienia – ograniczonym uprawnieniem osoby
- a. Ograniczenia zewnętrzne (ewidentne)
- b. Ograniczenia wewnętrzne (kontrowersyjne)
- 6. Wolność sumienia a autorytet
- a. Problem
- b. Obrona autorytetu
- c. Granice autorytetu
- 7. Krytyczna ocena rozwiązań nieadekwatnych
- a. Liberalna koncepcja wolności sumienia
- b. Liberalizujące stanowisko teologów katolickich
- c. Pogląd L. JANSSENSA
- Rozdział III. Prawo człowieka do wolności religijnej
- 1. Wolność religijna a wolność sumienia
- 2. Pojęcie wolności religijnej
- 3. Naturalny charakter prawa do wolności religijnej i jego ograniczenie
- KONKLUZJE ETYCZNE
- 1. Prawo do wolności zajęcia ateistycznej postawy życiowej
- 2. Obowiązki dobrego sumienia religijnego
- 3. Obowiązki religijnego sumienia prawdziwego
- ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE
- 1. Dobre sumienie religijne a autorytet
- 2. Stanowisko marksistowskie a etyka chrzeŚcijańska w sprawie wolności religijnej
- Rozdział IV. Prawo człowieka do wolności nauki i słowa
- 1. Analiza zjawiska wolności nauki i słowa
- 2. Pojęcie wolności nauki i słowa. Określenie stanowiska etyki chrześcijańskiej
- 3. Uzasadnienie prawa do wolności nauki
- 4. Uzasadnienie prawa do wolności słowa i jego etycznych granic
- a. Odmienność moralnego statusu prawa do wolności słowa
- b. Istnienie prawa do wolności słowa
- c. Ograniczony charakter prawa do wolności słowa
- 5. Reguły stosowania zasady etycznych granic wolności słowa
- ZAGADNIENIA DODATKOWE
- 1. Prawo do wolności nauki a światopoglądowe uwarunkowania filozofii chrześcijańskiej
- 2. Dialog a światopoglądowe spory
- DZIAŁ III. ETYKA RELACJI MIĘDZYOSOBOWYCH
- TRAKTAT I. MORALNOŚĆ RELACJI MIĘDZY OSOBAMI WE WZAJEMNYM ODNIESIENIU DO SIEBIE
- Rozdział I. Moralny obowiązek miłowania każdego człowieka
- 1. Miłość człowieka: fakt etyczny i jego opis
- 2. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- 3. Analiza filozoficzna
- 4. Pojęcie i uzasadnienie imperatywu miłości bliźniego
- a. Pojęcie miłości bliźniego i sformułowanie odnośnego imperatywu
- b. Uzasadnienie tezy
- 5. Niezbędność antropologii
- KONKLUZJE ETYCZNE
- 1. Miłość bliźniego a chrześcijaństwo
- 2. Miłość bliźniego a dyskryminacja człowieka
- 3. Miłość bliźniego a sprawiedliwość
- Rozdział II. Obowiązek szanowania życia ludzkiego a dopuszczalność zabicia człowieka we własnej obronie
- 1. Obowiązek szanowania życia ludzkiego
- 2. Fakty i problem
- 3. Historia problemu i klasyfikacja stanowisk
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- 4. Preliminaria rozwiązania
- a. Zabicie człowieka – aktem wewnętrznie złym
- b. Zabicie człowieka we własnej obronie – aktem bezpośrednio zabójczym
- 5. Podstawowe pojęcia
- 6. Przesłanki rozwiązania
- a. Negacja idei konfliktu praw
- b. Zasada aksjologicznej równości ludzi
- 7. Rozwiązanie problemu
- 8. Rozszerzenie granic stosowalności zasady samoobrony
- KONKLUZJE ETYCZNE
- 1. Moralne zło przerywania ciąży
- a. Antropologiczne uwarunkowanie problemu
- b. Etyka relatywistyczna
- c. Przerywanie ciąży w świetle etyki chrześcijańskiej
- 2. Moralne aspekty transplantacji serca
- a. Rozwój wydarzeń i problem
- b. Poglądy etyków
- 3. Klonowanie człowieka w świetle etyki
- a. Rozwój techniki klonowania
- b. Opis techniki klonowania
- c. Moralne aspekty klonowania
- 4. Eutanazja zabójcza
- a. Najważniejsze formy eutanazji zabójczej
- b. Koncepcje proeutanatyczne i ich krytyka
- c. Stanowisko etyki chrześcijańskiej
- 5. Pomoc przy umieraniu
- a. Zagadnienia wstępne
- b. Dopuszczenie śmierci
- c. Posługa na rzecz umierających
- d. Przygotowanie do posługi na rzecz umierających
- ZAGADNIENIA DODATKOWE
- 1. Moralne aspekty eksperymentów lekarskich na ludziach
- a. Rys historyczny
- b. Pojęcie i typologia eksperymentów na ludziach
- c. Moralna kwalifikacja eksperymentów lekarskich
- 2. Obowiązek ratowania życia i zdrowia
- 3. Etyka kierowcy pojazdów mechanicznych
- TRAKTAT II. ETYKA SEKSUALNA
- Rozdział I. Geneza problematyki etyki seksualnej. Historia najważniejszych poglądów oraz dyspozycja dalszych rozważań
- 1. Podstawowe fakty
- 2. Filozoficzny opis zachowań seksualnych
- 3. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- 4. Określenie stanowiska
- Rozdział II. Antropologiczne podstawy etyki seksualnej
- 1. Ustalenie punktu wyjścia
- 2. Pojęcie osoby
- 3. Analiza płciowości
- a. Strona somatyczna
- b. Strona zmysłowo-psychiczna
- c. Przyjemność i celowość w strukturze płciowości
- 4. Analiza miłości erotycznej
- a. Wstępne sformułowania
- b. Swoistość miłości erotycznej
- c. Rodzaje i atrybuty miłości erotycznej
- Rozdział III. Szczegółowa deontologia seksualnych zachowań człowieka
- 1. Naczelna zasada normatywna etyki seksualnej
- a. Problem
- b. Ujęcia jednostronne
- c. Podstawowe elementy rozwiązania
- d. Sformułowanie naczelnej zasady szczegółowej deontologii seksualnej
- e. Odpowiedź na trudności
- 2. Deontologia autoseksualnych zachowań człowieka
- a. Oceny i normy pozytywne
- b. Oceny i normy negatywne
- 3. Deontologia heteroseksualnych zachowań człowieka
- a. Obowiązek przedmałżeńskiej wstrzemięźliwości seksualnej
- b. Oceny i normy pozytywne
- c. Oceny i normy negatywne
- 4. Szczegółowa deontologia seksualna a moralny autentyzm postępowania człowieka
- 5. Czystość seksualna i praktyka życia
- TRAKTAT III. DOBRA DUCHOWE: HONOR, DOBRA S?AWA, PRAWDA
- Rozdział I. Etyczne aspekty dobrego imienia i honoru
- 1. Fakt i jego opis
- 2. Historia i stan poglądów
- 3. Analiza zjawiska honoru i dobrej sławy
- 4. Podstawowe pojęcia
- 5. Twierdzenia i uzasadnienie
- a. Każdej osobie ludzkiej przysługuje z natury prawo do honoru i dobrej sławy
- b. Każdej osobie ludzkiej przysługuje prawo do obrony należnego jej prawa do honoru i dobrej sławy
- c. Do środków zdatnych do obrony zagrożonego prawa do honoru i dobrej sławy nie należy stosowanie siły fizycznej, tym bardziej pozbawienie życia sprawcy doznanej krzywdy
- 6. Zabezpieczenie honoru i dobrej sławy
- Rozdział II. Geneza etycznej problematyki mowy, rozwój poglądów, prezentacja stanowiska
- 1. Mowa a jązyk
- 2. Fakt i jego opis
- 3. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja stanowisk
- 3. Prezentacja stanowiska
- Rozdział III. Obiektywna i absolutna wartość moralna prawdomówności, wewnętrzne zło kłamstwa
- 1. Filozoficzna analiza mowy
- a. Mowa – naturalny znak myśli
- b. Mowa – zjawisko intersubiektywne
- c. Mowa formalna i mowa materialna
- d. Cele mowy formalnej i mowy materialnej
- e. „Przekazywalna” i „nieprzekazywalna” myśl osoby mówiącej
- 2. Pojęcia i twierdzenia
- 3. Uzasadnienie
- 4. Krytyka teorii „fałszomówstwa” i „kłamstwa użytecznego”
- a. Teoria „fałszomówstwa”
- b. Teoria „kłamstwa użytecznego”
- ZAGADNIENIA DODATKOWE
- 1. Nietypowe formy nieprawdy
- a. Wypowiedzi enigmatyczne
- b. Dostosowanie się do sposobu myślenia słuchaczy
- c. Wzgląd na osobę słuchającą
- d. Niektóre zwroty grzecznościowe
- 2. Fikcje potoczne i literackie
- Rozdział IV. Zagrożenie sekretu i jego obrona
- 1. Postawienie problemu
- 2. Pojęcie sekretu i jego rodzaje
- 3. Analiza zjawiska zagrożenia sekretu
- 4. Środki obrony sekretu w wypadku niewczesnego natręctwa
- 5. Środki obrony sekretu w sytuacji niesprawiedliwej agresji słownej
- a. Konieczność i właściwość środka obrony sekretu
- b. Teoria „mowy defensywnej”
- c. Teorie niewystarczające
- TRAKTAT IV. DOBRA MATERIALNE: WŁASNOŚĆ I PŁACA
- Rozdział I. Prawo osoby do posiadania dóbr gospodarczych i jego społeczne obciążenie
- 1. Fakt własności i jego opis
- 2. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Klasyfikacja poglądów
- 3. Przesłanki metodologiczne
- 4. Terminy i teza
- 5. Uzasadnienie tezy
- 6. Właściwości prawa własności prywatnej
- 7. Tytuły posiadania
- 8. Pauperyzm
- 9. Dobroczynność
- ZAGADNIENIE DODATKOWE
- 1. Prawo człowieka do zdrowego środowiska naturalnego
- a. Geneza problemu
- b. Działania „twórcze” i „degradotwórcze”
- c. Etyczny sens problemu ekologicznego
- d. Laickie koncepcje etyki ekologicznej
- e. Etyka „człowieka – włodarza przyrody”
- Rozdział II. Moralne podstawy prawa do pracy i sprawiedliwej płacy
- 1. Postawienie problemu
- 2. Historia problemu
- a. Rozwój poglądów
- b. Typowe stanowiska
- 3. Definicja pracy ludzkiej
- 4. Znaczenie pracy i jej godność
- 5. Obowiązek pracy
- a. Obowiązek pracy w ogóle
- b. Obowiązek pracy zarobkowej
- c. Właściwości prawa i obowiązku pracy
- 6. Cele pracy
- 7. Prawa i obowiązki pracy
- a. Prawa pracy
- b. Obowiązki pracy
- 8. Zagadnienie „sprawiedliwej płacy”
- a. Pojęcie, zagadnienie i stanowiska
- b. Natura moralna człowieka – źródłem prawa pracownika do sprawiedliwej płacy
- c. Zagadnienie kryteriów sprawiedliwej płacy
- ZAGADNIENIE DODATKOWE
- 1. Problem wolnego czasu
- a. Pojęcie
- b. Tendencje rozwojowe
- c. Problemy
- d. „Cywilizacja czasu wolnego” *e. Indywidualne funkcje czasu wolnego
- INDEKS OSOBOWY
- INDEKS POJĘĆ
Zobacz spis treści