Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Gospodarka i społeczeństwo : zarys socjologii rozumiejącej

Tyt. oryg.: "Wirtschaft und Gesellschaft ".

Autor: Weber, Max




Gospodarka i społeczeństwo należy do tych dzieł, których znaczenie historyczne i teoretyczna aktualność są niezmiennie poza jakąkolwiek dyskusją. Uznaje się je za najważniejsze na świecie dzieło socjologiczne i największe dokonanie socjologii niemieckiej. Książka jest najogólniejszą i najpełniejszą prezentacją poglądów socjologicznych Webera. Objaśnia podstawowe założenia

stworzonej przez niego "socjologii rozumiejącej", pokazuje ważne aspekty jego teorii i metodologii. Zawiera systematyczno-teoretyczny wykład głównych działów socjologii: państwa, narodu, polityki, prawa, władzy, gospodarki, religii i miasta. Należy do kanonu lektur socjologicznych. Świadczą o tym zarówno liczne i systematyczne wznowienia wydania niemieckiego, jak i przekłady wydawane na całym świecie.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Max Weber ; przeł. [z niem.] i wstępem opatrzyła Dorota Lachowska.
Seria:Biblioteka Socjologiczna
Hasła:Socjologia
Gospodarka - socjologia
Gospodarstwo domowe a rynek - socjologia
Religia - socjologia
Władza - socjologia
Klasy społeczne - socjologia
Prawo - socjologia
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2002.
Opis fizyczny:LII, 1124, [8] s., [1] k. tabl.: portr. ; 25 cm.
Uwagi:Bibliogr. prac M. Webera s.[1125-1131].
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp do wydania polskiego (Dorota Lachowska)
  2. Osoby prawne - Gierkę
  3. Patrymonializm - Haller
  4. Charyzma - Sohm
  5. Kapitalizm - Sombart
  6. Socjologia religii - Troeltsch
  7. Teorie miast
  8. Powstanie Gospodarki i społeczeństwa
  9. Nota wydawnicza
  10. Wykaz skrótów
  11. GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO ZARYS SOCJOLOGII ROZUMIEJĄCEJ
  12. Księga pierwsza KATEGORIE SOCJOLOGICZNE
  13. I. Podstawowe pojęcia socjologiczne
  14. § 1. Pojęcie socjologii i „sensu" działania społecznego
  15. I. Podstawy metodyczne
  16. II. Pojęcie działania społecznego
  17. § 2. Orientacje działania społecznego
  18. § 3. Stosunek społeczny
  19. § 4. Zwyczaj, obyczaj, konstelacja interesów
  20. § 5. Pojęcie prawomocnego porządku
  21. § 6. Gwarancje prawomocnego porządku: konwencja i prawo
  22. § 7. Podstawy prawomocnego obowiązywania porządku: tradycja, wiara, ustanowienie
  23. § 8. Pojęcie walki
  24. § 9. Stosunek wspólnotowy i stosunek stowarzyszenia
  25. § 10. Stosunki otwarte i zamknięte
  26. §11. Przypisywanie działania. Solidarność i reprezentacja
  27. § 12. Pojęcie i rodzaje związków
  28. § 13. Porządki związku
  29. § 14. Porządek administracyjny i regulujący
  30. § 15. Działalność i związek działalności, stowarzyszenie, instytucja
  31. § 16. Władza, panowanie
  32. § 17. Związek polityczny, związek hierokratyczny
  33. II. Podstawowe socjologiczne kategorie gospodarowania
  34. § 1. Pojęcie gospodarowania
  35. § 2. Pojęcie użytecznych świadczeń
  36. § 3. Gospodarcza orientacja działania
  37. § 4. Typowe posunięcia racjonalnego gospodarowania
  38. § 5. Rodzaje zorientowanych gospodarczo związków
  39. § 6. Środek wymiany, środek płatniczy, pieniądz
  40. § 7. Konsekwencje użycia pieniędzy. Kredyt
  41. § 8. Sytuacja rynkowa, obecność na rynku, wolność rynkowa, regulacja rynkowa
  42. § 9. Formalna i materialna racjonalność gospodarowania
  43. § 10. Rachunek pieniężny. Gospodarstwo domowe
  44. §11. Pojęcie i rodzaje zarobkowania. Rachunek kapitałowy
  45. § 12. Rachunek naturalny i gospodarka naturalna
  46. § 13. Warunki formalnej racjonalności rachunku pieniężnego
  47. § 14. Gospodarka rynkowa i gospodarka planowa
  48. § 15. Typy rozróżniania świadczeń gospodarczych
  49. § 16. Techniczny podział i połączenie świadczeń
  50. § 17. Połączenie świadczeń ze środkami dostarczania
  51. § 18. Społeczny podział świadczeń
  52. § 19. Zawłaszczanie szans spożytkowania świadczeń
  53. § 20. Zawłaszczanie rzeczowych środków dostarczania
  54. § 21. Zawłaszczanie świadczeń dysponujących
  55. § 22. Wywłaszczenie robotników z rzeczowych środków dostarczania
  56. § 23. Konsekwencje wywłaszczenia robotników z rzeczowych środków dostarczania
  57. § 24. Zawód i typy podziału zawodowego
  58. § 24a. Główne formy zawłaszczania i stosunków rynkowych
  59. § 25. Rachunkowe optimum świadczeń
  60. § 26. Świadczenia w stosunkach komunistycznych
  61. § 27. Dobra kapitałowe i rachunek kapitałowy
  62. § 28. Pośrednictwo w wymianie
  63. § 29. Wolny handel
  64. § 29a. Banki
  65. § 30. Przesłanki racjonalności rachunku kapitałowego
  66. § 31. Typowe orientacje kapitalistycznego zarobkowania
  67. § 32. Ustrój pieniężny nowoczesnego państwa. Pieniądz obrotowy
  68. § 33. Pieniądz ograniczany
  69. § 34. Pieniądz notalny
  70. § 35. Formalne i materialne obowiązywanie pieniądza
  71. § 36. Cele i środki polityki pieniężnej
  72. Dygresja o państwowej teorii pieniądza
  73. § 37. Pozamonetarne znaczenie związków politycznych dla gospodarki
  74. § 38. Finansowanie związków politycznych
  75. § 39. Jego oddziaływanie na gospodarki prywatne
  76. § 40. Wpływ czynników ekonomicznych na tworzenie związków
  77. § 41. Sprawcze siły gospodarowania
  78. III. Typy panowania
  79. 1. Uprawomocnienie
  80. § 1. Panowanie i prawomocność
  81. § 2. Trzy czyste typy prawomocnego panowania
  82. 2. Panowanie legalne z biurokratycznym sztabem administracyjnym
  83. § 3. Czysty typ panowania legalnego
  84. § 4. Biurokratyczny sztab administracyjny
  85. § 5. Biurokratyczne administrowanie
  86. 3. Panowanie tradycjonalne
  87. § 6. Czysty typ panowania tradycjonalnego
  88. § 7. Sztab administracyjny panowania tradycjonalnego
  89. § 7a. Gerontokracja, patriarchalizm, patrymonializm
  90. § 8. Wyposażanie patrymonialnego sztabu administracyjnego. Beneficja i lenna
  91. § 9. Panowanie stanowo-patrymonialne
  92. § 9a. Panowanie tradycjonalne a gospodarka
  93. 4. Panowanie charyzmatyczne
  94. § 10. „Charyzma" - zwolennicy - gospodarka
  95. 5. Spowszednienie charyzmy
  96. §11. Problem następstwa
  97. § 12. Charyzmatyczny sztab administracyjny
  98. § 12a. Charyzma dziedziczna, urzędowa. Stosunek do gospodarki
  99. 6. Feudalizm
  100. § 12b. Feudalizm lenny
  101. § 12c. Feudalizm beneficjów
  102. § 13. Kombinacje różnych typów panowania
  103. 7. Obca panowaniu reinterpretacja charyzmy
  104. § 14. Demokracja plebiscytarna
  105. 8. Kolegialność i podział władz
  106. § 15. Typy kolegialności
  107. § 16. Wyspecyfikowany podział władz
  108. § 17. Stosunek podziału władz do gospodarki
  109. 9. Partie
  110. § 18. Pojęcie i rodzaje partii
  111. 10. Obca panowaniu administracja związku i administracja reprezentantów
  112. § 19. Demokracja bezpośrednia
  113. § 20. Administracja notabli
  114. 11. Reprezentacja
  115. § 21. Formy reprezentacji
  116. § 22. Reprezentacja przedstawicieli grup interesów
  117. IV. Stany i klasy
  118. § 1. Położenie klasowe, klasa, klasy posiadania
  119. § 2. Klasy zarobkowe, klasy społeczne
  120. § 3. Położenie stanowe, stan
  121. Dodatek. Stany wojowników
  122. Księga druga. GOSPODARKA I SPOŁECZNE PORZĄDKI I WŁADZE
  123. I. Gospodarka i porządki społeczne
  124. § 1. Porządek prawny i porządek gospodarczy
  125. Prawnicze i socjologiczne pojęcie i sens porządku prawnego
  126. Socjologiczne i ekonomiczne znaczenie porządku prawnego dla jednostki. Prawo państwowe i pozapaństwowe
  127. § 2. Porządek prawny, konwencja i obyczaj
  128. Znaczenie przyzwyczajenia dla tworzenia prawa
  129. Nowy porządek konstytuowany za sprawą „inspiracji" i „wczucia"
  130. Płynne przejścia między konwencją, obyczajem i prawem
  131. § 3. Znaczenie i granice przymusu prawnego w gospodarce
  132. II. Gospodarcze odniesienia wspólnot (gospodarka i społeczeństwo)
  133. § 1. Istota gospodarki. Wspólnota gospodarcza, gospodarująca i regulująca gospodarkę
  134. § 2. „Otwarte" i „zamknięte" stosunki gospodarcze
  135. § 3. Formy wspólnot i interesy ekonomiczne
  136. § 4. Typy zapewniania świadczeń ekonomicznych przez wspólnoty „gospodarujące" i formy gospodarki
  137. § 5. Oddziaływanie zaspokajania potrzeb i podziału ciężarów przez wspólnoty. Porządki regulujące gospodarkę
  138. III. Odniesienie typów stosunków wspólnotowych i stosunków stowarzyszenia do gospodarki
  139. § 1. Wspólnota domowa
  140. § 2. Wspólnota sąsiedzka, wspólnota gospodarcza i gmina
  141. § 3. Stosunki seksualne we wspólnocie domowej
  142. § 4. Ród i regulacja stosunków seksualnych. Wspólnota domowa, rodowa, sąsiedzka i polityczna
  143. § 5. Powiązania z ustrojem militarnym i gospodarczym. „Małżeńskie prawo majątkowe" i prawo spadkowe
  144. § 6. Rozpad wspólnoty domowej: przemiany jej funkcjonalnego statusu i rosnąca „policzalność". Powstanie nowoczesnych spółek handlowych
  145. § 7. Wykształcenie się oikos
  146. IV. Etniczne stosunki wspólnotowe
  147. § 1. Przynależność „rasowa"
  148. § 2. Powstanie wiary we wspólność etniczną. Wspólnota języka i kultu
  149. § 3. Stosunek do wspólnoty politycznej. „Plemię" i „lud"
  150. § 4. Narodowość i prestiż kultury
  151. V. Socjologia religii (Typy religijnych stosunków wspólnotowych)
  152. § 1. Powstanie religii Pierwotne zorientowanie na ten świat religijnie lub magicznie motywowanego działania wspólnotowego
  153. Wiara w duchy
  154. Pojawienie się „nadprzyrodzonych" mocy
  155. Naturalizm i symbolizm
  156. Świat bogów i bogowie funkcyjni
  157. Kult przodków i kapłaństwo domowe
  158. Bogowie związków politycznych i bogowie lokalni
  159. Monoteizm i powszednia religijność
  160. Uniwersalizm i monoteizm
  161. Przymuszanie boga, magia i służba boża
  162. § 2. Czarownik - kapłan
  163. § 3. Pojęcie boga. Etyka religijna. Tabu
  164. Bóstwa etyczne. Bóstwa stosowania prawa
  165. Ponadboskie bezosobowe moce. Porządek jako twór boski
  166. Socjologiczne znaczenie norm tabu. Totemizm
  167. Tabuizacja, stosunki wspólnotowe i stereotypizacja
  168. Etyka magiczna - etyka religijna: świadomość grzechu, idea zbawienia
  169. § 4. „Prorok" 345 „Prorok" w przeciwieństwie do kapłana i czarownika
  170. Prorok i prawodawca
  171. Prorok i nauczyciel
  172. Mistagog i prorok
  173. Profecja etyczna i przykładowa
  174. Charakter profetycznego objawienia
  175. § 5. Gmina
  176. Prorok, wyznawcy i gmina
  177. Religijność gminy
  178. Profecja i działalność kapłanów
  179. § 6. Święta wiedza. Kazanie. Duszpasterstwo
  180. § 7. Stany, klasy i religia
  181. Religijność chłopów
  182. Miejski charakter religijności wczesnochrześcijańskiej
  183. Szlachta i religijność. Rycerscy bojownicy wiary
  184. Biurokracja i religijność
  185. Zróżnicowanie religijności „mieszczańskiej"
  186. Racjonalizm ekonomiczny i religijnoetyczny
  187. Nietypowa postawa religijna drobnomieszczaństwa. Religijność rzemieślników
  188. Etyczna religijność zbawienia osób uprzywilejowanych w największej mierze negatywnie
  189. Klasowe i stanowe uwarunkowanie religijności zbawienia
  190. Żydowska i hinduistyczna religijność pariasów. Resentyment
  191. Kształtowanie religii przez warstwy intelektualistów
  192. Intelektualizm drobnomieszczański w judaizmie i wczesnym chrześcijaństwie
  193. Wytworny i plebejski intelektualizm, intelektualizm pariasów i religijność sekt
  194. Gminy religijnie „oświeconych" w Europie Zachodniej
  195. § 8. Problem teodycei
  196. Monoteistyczna idea Boga i niedoskonałość świata
  197. Czyste typy teodycei: eschatologia mesjańska
  198. Wiara w tamten świat, wiara w opatrzność, wiara w odpłatę, wiara w predestynację
  199. Różne próby rozwiązania problemu niedoskonałości świata
  200. § 9. Zbawienie i ponowne narodziny
  201. § 10. Drogi zbawienia i ich wpływ na sposób życia
  202. Magiczna religijność i rytualizm. Konsekwencje rytualistycznej religijności nabożeństwa
  203. Religijna systematyzacja powszedniej etyki
  204. Ekstaza, orgia, euforia i racjonalna religijna metodyka zbawienia
  205. Systematyzacja i racjonalizacja metodyki zbawienia i sposób życia
  206. Religijne wirtuozostwo
  207. Odrzucająca świat i wewnątrzświatowa asceza
  208. Uciekająca od świata, mistyczna kontemplacja
  209. Odmienność azjatyckiej i zachodniej religijności zbawienia
  210. Mity zbawiciela i soteriologie
  211. Zbawienie za sprawą łaski sakramentalnej i instytucjonalnej
  212. Zbawienie przez wiarę
  213. Zbawienie przez łaskę predestynacyjną
  214. §11. Etyka religijna i „świat"
  215. Konflikt religijnej etyki zasad ze światem
  216. Etyka sąsiedzka jako podstawa etyki religijnej
  217. Religijne potępienie pobierania procentu
  218. Napięcie między religijnoetyczną i ekonomiczną racjonalizacją życia
  219. Religijny akosmizm miłości i przemoc polityczna
  220. Zmieniający się stosunek chrześcijaństwa wobec państwa
  221. „Organiczna" etyka zawodowa
  222. Religijność i seks
  223. Etyka braterstwa i sztuka
  224. § 12. Religie wysoko rozwiniętych kultur i „świat"
  225. Zwrócenie ku światu judaizmu
  226. Postawa katolików, Żydów i purytanów wobec działalności zarobkowej
  227. Religijność prawa i tradycjonalizm w judaizmie
  228. Żydzi i purytanie
  229. Dostosowanie do świata w islamie
  230. Ucieczka od świata dawnego buddyzmu
  231. Religie wysoko rozwiniętych kultur i kapitalizm
  232. Odrzucające świat wczesne chrześcijaństwo
  233. VI. Rynkowe stosunki stowarzyszenia (Fragment)
  234. VII. Socjologia prawa
  235. § 1. Zróżnicowanie rzeczowych domen prawa
  236. Prawo „publiczne" i „prywatne"
  237. „Prawo nadające roszczenie" i „regulamin"
  238. „Rządzenie" i „administracja"
  239. „Prawo karne" i „prawo cywilne"
  240. „Bezprawność" i „przestępstwo"
  241. Imperium, „ograniczenie władzy" i „podział władz"
  242. „Prawo" i „proces"
  243. Kategorie racjonalnego myślenia prawniczego
  244. § 2. Formy uzasadniania subiektywnych praw
  245. Logiczne kategorie zasad prawnych. „Prawa gwarantujące wolność" i „zasady upoważniające". „Wolność umów"
  246. Rozwój wolności umów. „Kontrakty statusowe" i „kontrakty celowe": źródła kontraktów celowych w dziejach prawa
  247. Różne praktyczne znaczenia i granice „wolności umów"
  248. Wolność umów, autonomia i osobowość prawna związków
  249. Wolność i przymus we wspólnocie prawnej
  250. § 3. Charakter form obiektywnego prawa
  251. Problem powstawania nowych norm prawnych. „Prawo zwyczajowe"
  252. Faktyczne komponenty rozwoju prawa. Działanie stron zainteresowanych i przymus prawny
  253. Irracjonalny charakter pierwotnego łagodzenia sporów
  254. Charyzmatyczne tworzenie i stosowanie prawa
  255. „Notable prawni" jako nośnicy tworzenia prawa
  256. Stosowanie prawa właściwe społeczności wiecowej
  257. § 4. Typy myślenia prawnego i notable prawni
  258. Empiryczna i racjonalna nauka prawa: szkolenie przez adwokatów i szkolenie uniwersyteckie
  259. Teokratyczne szkolenie w prawie
  260. Kontynentalni notable prawni i średniowieczne „księgi prawne"
  261. Rzymscy prawnicy i formalne cechy prawa rzymskiego
  262. § 5. Formalna i materialna racjonalizacja prawa. Prawo teokratyczne i świeckie
  263. Znaczenie i ogólne przesłanki formalizmu prawnego
  264. Materialna racjonalizacja prawa: prawo sakralne
  265. Prawo indyjskie
  266. Prawo chińskie
  267. Prawo islamskie
  268. Prawo perskie
  269. Prawo żydowskie
  270. Prawo kanoniczne
  271. § 6. Prawo urzędowe i ustanowienia książąt patrymonialnych. Kodyfikacje
  272. Imperium
  273. „Stanowa" lub „patriarchalna" struktura prawa książąt patrymonialnych
  274. Sprawcze siły kodyfikacji
  275. Recepcja prawa rzymskiego i rozwój nowoczesnej logiki prawnej
  276. Typ patrymonialnych kodyfikacji
  277. § 7. Formalne znamiona rewolucyjnie tworzonego prawa. Prawo naturalne i jego typy
  278. Swoistość Code civil
  279. Prawo naturalne jako normatywny probierz prawa pozytywnego
  280. Typy prawa naturalnego. Prawo naturalne i prawa gwarantujące wolność
  281. Przeobrażenie formalnoracjonalnego w materialnoracjonalne prawo naturalne
  282. Klasowe powiązania aksjomatów prawa naturalnego
  283. Praktyczne oddziaływanie prawa naturalnego na tworzenie i stosowanie prawa
  284. Zburzenie naturalnoprawnej aksjomatyki. Pozytywizm prawny i stan prawników
  285. § 8. Formalne znamiona nowoczesnego prawa
  286. Partykularyzmy prawne w nowoczesnym prawie
  287. Antyformalne tendencje w nowoczesnym rozwoju prawa
  288. Współczesne prawo anglosaskie
  289. Wymiar sprawiedliwości laików i stanowe skłonności nowoczesnego stanu prawników
  290. VIII. Wspólnoty polityczne
  291. § 1. Istota i „prawowitość" związków politycznych
  292. § 2. Stadia rozwojowe politycznych stosunków stowarzyszenia
  293. § 3. Prestiż władzy i „mocarstwa"
  294. § 4. Gospodarcze podłoże „imperializmu"
  295. § 5. „Naród"
  296. § 6. Podział władzy we wspólnocie: klasy, stany, partie
  297. IX. Socjologia panowania
  298. Część 1. Formy strukturalne i sposoby funkcjonowania panowania
  299. § 1. Władza i panowanie. Formy przejściowe
  300. § 2. Panowanie i administrowanie. Istota i granice demokratycznej administracji
  301. § 3. Panowanie dzięki „organizacji". Podstawy obowiązywania panowania
  302. Część 2. Istota, założenia i rozwój biurokratycznego panowania
  303. Swoisty sposób funkcjonowania nowoczesnej biurokracji
  304. Pozycja urzędnika
  305. Założenia i zjawiska towarzyszące biurokratyzacji: 1) związane z gospodarką pieniężną i finansowe
  306. 2) ilościowy rozwój zadań administracyjnych
  307. 3) ich ilościowe przemiany
  308. 4) techniczna przewaga organizacji biurokratycznej
  309. 5) koncentracja środków administrowania
  310. 6) niwelowanie społecznych różnic
  311. Trwały charakter aparatu biurokratycznego
  312. Gospodarcze i społeczne skutki biurokratyzacji
  313. Władza biurokracji
  314. Proces rozwoju racjonalnej biurokratycznej struktury panowania
  315. „Racjonalizacja" wykształcenia i wychowania
  316. Część 3. Panowanie patriarchalne i patrymonialne
  317. Istota i powstanie patriarchalnego panowania
  318. Panowanie notabli i czysty patriarchalizm
  319. Panowanie patrymonialne
  320. Struktura panowania patrymonialnego państwa
  321. Pozycja patrymonialnego władcy: patrymonialne i pozapatrymonialne wojska. Polityczne panowanie pana patrymonialnego na mocy uprawomocnianej tradycjonalnie władzy pana
  322. Patrymonialne zaspokajanie potrzeb. Liturgie i solidarna odpowiedzialność. Związki przymusowe
  323. Patrymonialne urzędy. Urzędnicy patrymonialni w odróżnieniu od biurokratycznych
  324. Zaopatrzenie urzędników patrymonialnych. Beneficja deputatowe i dostarczające dochodów dodatkowych
  325. Stereotypizacja i decentralizacja administracji patrymonialnej. Skutki zawłaszczania i monopolizacji urzędów. Państwo przywilejów
  326. Ochrona patrymonialnej jednostki panowania przed rozpadem
  327. Przykłady funkcjonowania patrymonialnych administracji: starożytny Egipt
  328. Państwo chińskie
  329. Decentralizacja panowania patrymonialnego: satrapie i księstwa dzielnicowe
  330. Pan patrymonialny i lokalne władztwo gruntowe
  331. Administracja notabli w Anglii za pośrednictwem sędziów pokoju wywodzących się z ziemiaństwa. Wykształcenie typu „gentlemana"
  332. Patrymonializm carski
  333. Patrymonializm i honor stanowy
  334. Część 4. Feudalizm, „państwo stanowe" i patrymonializm
  335. Istota lenna i rodzaje stosunków feudalnych
  336. Lenno i beneficjum
  337. Militarne źródło i podstawa prawomocności lenna
  338. Feudalny podział władz i jego stereotypizacja
  339. Twory przejściowe między związkiem lennym i biurokracją. „Państwo stanowe". Urzędnicy patrymonialni
  340. Stosunek do gospodarki. Znaczenie handlu dla rozwoju patrymonializmu
  341. Stabilizujący wpływ na gospodarkę
  342. Gospodarka monopolistyczna i patrymonializm. „Merkantylizm"
  343. Gospodarcze skutki patrymonialnego monopolizmu
  344. Struktura panowania, „zasady" i sposób życia
  345. Część 5. Panowanie charyzmatyczne i jego przekształcenia
  346. § 1. Istota i oddziaływanie charyzmy
  347. Socjologiczna istota charyzmatycznego autorytetu
  348. Jego podstawy i niestabilność
  349. Rewolucyjny charakter charyzmy
  350. Zasięg jej obowiązywania
  351. Społeczna swoistość charyzmatycznej formy strukturalnej
  352. „Komunistyczne" zaopatrywanie w dobra wspólnoty charyzmatycznej
  353. § 2. Powstanie i przekształcenia charyzmatycznego autorytetu
  354. Spowszednienie charyzmy
  355. Problem selekcji przywódcy (wyznaczanie następcy)
  356. Charyzmatyczne mianowanie i aklamacja
  357. Przejście do demokratycznego systemu wyborczego
  358. Elementy charyzmatyczne w systemie reprezentacyjnym
  359. Charyzmatyczne kierowanie partią, przez notabli i przez biurokrację
  360. Struktura charyzmatyczna i trwale twory wspólnotowego życia
  361. „Urzeczowienie" charyzmy: charyzma domu i charyzma rodu; „państwo rodów"; primogenitura
  362. Charyzma urzędowa
  363. Charyzmatyczna władza królewska
  364. Nabywanie urzeczowionej charyzmy. Charyzmatyczne wychowanie
  365. Plutokratyzacja nabywania charyzmy
  366. § 3. Wprowadzanie dyscypliny i urzeczowienie form panowania
  367. Znaczenie dyscypliny
  368. Dyscyplina wojenna jako źródło
  369. Dyscyplina dużego przedsiębiorstwa ekonomicznego
  370. Dyscyplina i charyzma
  371. Charyzmatyczne uprawomocnienie istniejącego porządku
  372. Część 6. Panowanie polityczne i hierokratyczne
  373. Pozycja kapłaństwa i religijnej charyzmy w różnych formach panowania politycznego
  374. Panowanie biurokratyczne i cezaropapizm. Pojęcie „Kościoła"
  375. Hierokratyczne wychowanie i reglamentacja życia. Postawa wobec „ascezy"
  376. Religijnocharyzmatyczne i racjonalne dokonania mnichów
  377. Stosunek mnichów do panowania cezaropapistycznego i do hierokratycznej charyzmy urzędowej
  378. Charyzma polityczna i magiczna. Stosunki między władzą polityczną i hierokratyczną
  379. Socjologiczne uwarunkowania panowania hierokratycznego i religijności
  380. Znaczenie hierokracji dla rozwoju ekonomicznego: stereotypizacja gospodarowania, hamowanie kapitalizmu. Konsekwencje dla swoistości kultury Zachodu
  381. Pozycja hierokracji w epoce mieszczańskiej demokracji i kapitalizmu
  382. Zachodni rozłam wyznaniowy i jego oddziaływanie na życie gospodarcze. Stanowisko Lutra. Kalwińska etyka i Kościół
  383. Hierokracja i zasady gospodarcze Żydów
  384. Sekta, Kościół i demokracja
  385. Część 7. Nieprawomocne panowanie (Typologia miast)
  386. § 1. Pojęcie i kategorie miasta
  387. Ekonomiczna istota „miasta": osada targowa. „Miasto książęce"
  388. Typy „miasta konsumentów", „miasta producentów" i „miasta kupców"
  389. Stosunek do rolnictwa. „Miasta obywateli ziemskich"
  390. „Gospodarka miejska" i „szczeble rozwoju gospodarki"
  391. Polityczno-administracyjne pojęcie miasta
  392. Twierdza i garnizon
  393. Miasto jako jedność twierdzy i rynku
  394. „Gmina" miejska jako związek i stanowa kwalifikacja „mieszczanina" na Zachodzie. Brak obu pojęć na Wschodzie
  395. § 2. Miasto Zachodu
  396. Prawo gruntowe i osobisty status prawny
  397. Tworzenie polis za sprawą zbratania
  398. Na Wschodzie hamowane przez tabu i inne magiczne ograniczenia ustroju rodów; jego rozsadzenie jako przesłanka zbratania
  399. Znaczenie rodu dla antycznego i średniowiecznego miasta
  400. Sprzysiężenie jako podstawa zbratania na Zachodzie. Prawne i polityczne następstwa
  401. Socjologiczny sens miejskiego zrzeszenia: a) coniurationes we Włoszech
  402. b) zbratania na germańskiej Północy
  403. c) wynikające z ustroju militarnego prawo do noszenia broni przez obywateli jako pozytywna podstawa rozwoju zachodnich miast
  404. § 3. Miasto rodów w średniowieczu i w starożytności
  405. Istota panowania rodów
  406. Jego wykształcenie się w Wenecji jako monopolistycznego i zamkniętego panowania nobilów
  407. W innych włoskich komunach bez monopolistycznego zamknięcia i z pomocą podesty
  408. Ograniczana przez królewską administrację oligarchia notabli w miastach angielskich
  409. Panowanie zdolnych do zasiadania w radzie rodów lub cechów w Europie Północnej
  410. Rodowocharyzmatyczne królestwo w starożytności
  411. Starożytne miasto rodów jako nadbrzeżna wspólnota osiedleńcza wojowników
  412. Różnice w stosunku do średniowiecza
  413. Podobieństwo ekonomicznej struktury rodów tu i tam
  414. § 4. Miasto plebejuszy
  415. Przełamanie panowania rodów przez sprzysięzone zbratanie obywateli miasta
  416. Rewolucyjny charakter popolo jako nieprawomocnego związku politycznego
  417. Stanowy podział władzy we włoskim mieście średniowiecza
  418. Paralelny rozwój demos i plebsu w starożytności: rzymski trybunat i eforowie w Sparcie
  419. Struktura antycznej „demokracji" w porównaniu ze średniowieczną
  420. Tyrania miejska w starożytności i w średniowieczu
  421. Szczególna pozycja włoskiego miasta średniowiecza
  422. Sytuacja średniowiecznych miast u szczytu rozwoju miejskiej autonomii uwarunkowana przez: 1) polityczną niezależność
  423. 2) autonomiczne prawodawstwo
  424. 3) autokefalię
  425. 4) autonomię podatkową
  426. 5) prawo targowe i autonomiczną „miejską politykę gospodarczą"
  427. 6) kształtowaną przez polityczną i ekonomiczną swoistość średniowiecznego miasta postawę wobec warstw nie składających się z obywateli miasta, zwłaszcza wobec duchowieństwa
  428. § 5. Antyczna i średniowieczna demokracja
  429. Stosunek południowoeuropejskiego typu miasta średniowiecznego do północnoeuropejskiego i do typu miasta antycznego
  430. Antagonizmy klasowe w starożytności i w średniowieczu
  431. Antyczny i średniowieczny ustrój miast: wspólnoty terytorialne i związki zawodowe jako podstawa organizacji politycznej
  432. Chłopi w antycznym i zajmujące się działalnością wytwórczą mieszczaństwo w średniowiecznym mieście jako typowe podpory wczesnej demokracji. Odmienność dalszego rozwoju w Helladzie i w Rzymie
  433. Polityka gospodarcza antycznych i średniowiecznych demokracji miejskich. Głównie militarna orientacja interesów w typowym mieście antycznym
  434. Głównie ekonomiczna orientacja typowego średniowiecznego miasta przemysłowego położonego w głębi lądu
  435. Stanowe rozwarstwienie w antycznej polis w porównaniu z miastem średniowiecznym
  436. Antyczna polis jako cech militarny w przeciwieństwie do przemysłowego miasta średniowiecza położonego w głębi lądu
  437. Patrymonialna i feudalna struktura rzymskiej oligarchii notabli
  438. [Aneks] Część 8. Racjonalna instytucja państwa oraz nowoczesne partie polityczne i parlamenty (Socjologia państwa)
  439. § 1. Powstanie racjonalnego państwa
  440. § 2. Racjonalne państwo jako związek panowania o charakterze instytucji, wyposażony w monopol prawomocnego posługiwania się przemocą
  441. § 3. Sprawowanie państwowego panowania jako administrowanie. Kierownictwo polityczne i panowanie urzędników
  442. § 4. Partie i ich organizacja
  443. § 5. Parlament jako organ państwa i problem jawności administracji. Zadanie selekcji przywódców
  444. § 6. Parlamentaryzm i demokracja
  445. Indeks osób
  446. Indeks rzeczowy
  447. Prace Maxa Webera przetłumaczone na język polski *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 36383
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.