Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Wstęp do filozofii . Filozofia w świetle własnej historii i u progu nowej epoki systemów

Autor: Bańka, Józef




Książka ta przynosi wstęp do filozofii w sytuacji przełomu wieków. Dlatego jej forma i treść muszą być szczególne: to, co prezentuje, nie jest niczym więcej, jak tylko krokiem w kierunku nowego wieku, jego ducha. W filozofii rzeczą najważniejszą jest niesienie wartości, toteż moim "wędrówkom" po dziejach myśli nie szczędzę szerokich perspektyw i szerokiego planu. Nie mają one stanowić

jednak zarysu wiedzy o wszystkich możliwych problemach "nauki nauk", jak nazwano kiedyś filozofię. Szukam tylko pewnej skróconej drogi - tzw. recentywistycznej - wiodącej w świat myśli i świat znaczeń człowieka współczesnego, urzeczonego zarówno nowinkarskimi hasłami spod znaku rewolucji naukowo technicznej, jak też pytaniami "Jak być?" i "Jak myśleć?" Ze Wstępu.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Józef Bańka.
Hasła:Filozofia
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Katowice : "Śląsk", 2001.
Opis fizyczny:452 s. ; 24 cm.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. FILOZOFIA JAKO SPOSÓB ODCZUWANIA I KONCEPTUALIZOWANIA LUDZKIEGO LOSU NA PRZESTRZENI DWÓCH I PÓŁ TYSIĄCA LAT
  3. 1. Definicja i podziały filozofii
  4. Filozofia – słowo, od którego zaczęła się nauka
  5. Filozofia jako sposób odczuwania i konceptualizowania ludzkiego losu – teologia bez ołtarzy
  6. Czy filozofia może obyć się bez ideologii?
  7. Czy filozofia może się obyć bez religii?
  8. II. Filozoficzne zagadnienia w ich historycznym biegu w czasie i przestrzeni
  9. A. Koncepcje klasyczne
  10. Po tej i tamtej stronie Morza Egejskiego
  11. Intelektualizm etyczny i sprzeczności prawa
  12. Świat z „jaskini Platona”
  13. Podwójne oczy Arystotelesa
  14. Rzymskie ogrody rozkoszy
  15. B. Koncepcje soteriologiczne
  16. Augustyn i wspomnienie manichejskiego świata
  17. Abelarda spór o treść ludzkich pojęć
  18. Filozofia piasków arabskich
  19. Tomizm – nowe wskrzeszenie arystotelizmu
  20. „Brzytwa Ockhama” – czyli jak najprościej
  21. C. Koncepcje antropologiczne
  22. Petrarka i laury humanizmu
  23. Proces Savonaroli – „heretycka” pasja nowych ludzi
  24. Przewrót kopernikański człowieka z Campo dei Fiori
  25. Bacona metoda tłumaczenie natury
  26. D. Koncepcje epistemologiczne
  27. Być i myśleć – czyli kartezjańskie wyzwanie rozumu
  28. Spinozy teoria jedynej zasady materialnej
  29. Don Kichot wśród filozofów
  30. Wolteriańska epoka rozumu
  31. Medytacja transcendentalna Kanta
  32. E. Przewartościowanie wszystkich wartości
  33. Heglowski świat idealizmu obiektywnego
  34. „Świat jako wola i przedstawienie” Schopenhauera
  35. Biblioteka pozytywistyczna Comte’a
  36. Spencer – umysł w przezroczystym systemie odbity
  37. Ludzkie, nazbyt ludzkie słabości Nadczłowieka
  38. Karol Marks wstępuje do „Klubu doktorskiego”
  39. III. Filozofia uciekającego stulecia
  40. Filozof, który „słyszał” potok życia
  41. Coroce w krainie urzeczywistnionego piękna
  42. Marzenie Santayany
  43. Filozofia „sprawdzalnego” i „niesprawdzalnego”
  44. Człowiek, dla którego prawda była zdarzeniem
  45. Teillharda człowiek wieczny i człowiek historyczny
  46. Egzystencjalna niemoc humanizmu
  47. Idealizm w poszukiwaniu struktury
  48. Mądrość i złudzenia neopsychoanalizy
  49. Świat przyszłości Alvina Tofflera
  50. Dekonstrukcjonizm i postmodernizm
  51. FILOZOFIA JAKO SPOSÓB ODCZUWANIA I KONCEPTUALIZOWANIA LUDZKIEGO LOSU NA PRZEŁOMIE WIEKÓW (ELEMENTY EUTYFRONIKI, RECENTYWIZMU I ETYKI PROSTOMYŚLNOŚCI)
  52. Stan filozofii przed powstaniem recentywizmu i po jego sformułowaniu
  53. 1. Czas i metoda w założeniach programu recentywizmu
  54. A. Metoda filozofowania a recentiori
  55. Metoda jako droga przez myśl i natchnienie
  56. Pierwsza próba interpretacji: recencjał egzystencjalny
  57. Zadania bazowe i poszukiwanie ich zakotwiczenia w rzeczy
  58. Cel nauki i poszukiwanie racji poszukiwanego celu
  59. Prawda punktowa i poszukiwanie „brzegu”
  60. Ostatni poziom i pytanie: „Co dalej?”
  61. Druga próba interpretacji: parontyzm, czyli jak chwytać „dane” wraz z momentem bytu? Metafizyka jako zespół twierdzeń testowanych przez byt
  62. Mitologia prewidystycznej zawartości teorii
  63. Trzecia próba interpretacji: monizm a recentiori, czyli metoda „całkiem nowych początków”
  64. Opcja recentywistyczna „każdorazowo każde” a moment „oczekiwania”
  65. Teorie „gorsze” i „jeszcze lepsze”
  66. Reguła rozkładu znaczenia i denotacji
  67. Czwarta próba interpretacji: adaequans jako prawda „dobrze utrafiona”
  68. „Pierwsze doniesienia” i nazwania
  69. Inscenizacja epistemologiczna, czyli sztuka „portretu egzystencjalnego”
  70. fakt – świadectwo czy wyobrażenie zdarzenia?
  71. B. Teoria zdarzeń, czyli przeciw istnieniu możliwości
  72. Istnieją tylko byty jednostkowe, Parmenidejskie rozwiązanie Kartezjańskiego problemu ruchu
  73. Byty jednostkowe są henadami, czyli mgławicowymi koloniami zdarzeń i zjawisk Henada jako „tężnia bytu”, która „odparowuje” zdarzenie i „zatęża” zjawisko
  74. Henady kiedy „zdarzają się”, stają się zdarzeniami uciekającymi w „jądro ciemności”
  75. Henady kiedy „zjawiają się”, stają się zjawiskami wchodzącymi w „snop światła”
  76. Trwanie „zjawiających się ”henad tworzy strukturę egzystencjalną świata
  77. „Zdarzanie się” (krótka teraźniejszość) henad, jako znikanie w niczym, jest faktem inteligibilnym, który nie ma widza
  78. „Zjawianie się” (długa teraźniejszość) henad, jako znikanie w bycie, jest faktem fizykalnym, który słucha praw fizyki
  79. C. Teoria zjawisk i koncepcja świata wirtualnego
  80. Recencjał ontologiczny: henada „zdarza się” jako byt. Metastaza
  81. Recencjał epistemologiczny: henada „zdarza się” jako prawda. Metastaza I.
  82. Recencjał etyczny: henada „zdarza się: jako dobro. Metastaza II.
  83. Czynniki przyczyniające się pozytywnie do epifanii henady
  84. Czynniki przyczyniające się negatywnie do epifanii henady
  85. Kres epifanii henastycznej w obrębie nauki. Antynomie jednolitości języka nauki
  86. II. Wartość i kultura przed powstaniem recentywizmu i po jego sformułowaniu
  87. A. Absolut i absurd
  88. B. Eutyfronika i obrona wartości prostych
  89. O tzw. rzeczywistości „prostej”, uchwytnej dla myśli
  90. Antropologiczne a priori, którym jest to, co podmiotowe
  91. Predecyzje ukryte w akcie konstruowania przedmiotu dla oglądu zewnętrznego
  92. Czy założenie dotyczy zawsze systemu, a więc czegoś złożonego
  93. C. Etyka bez geometrii
  94. Motyw życia (obserwowany od środka)
  95. Motyw myślenia o życiu (obserwowany od zewnątrz)
  96. Życie jako epifania henastyczna recencjału ontologicznego
  97. Zmiana jako epifania henastyczna recencjału etycznego
  98. Pamięć i pożądanie jako epifania henastyczna recencjału epistemologicznego na zewnątrz świadomości
  99. D. Aksjologia i kapitał egzystencjalny
  100. Trzy warianty epifanii henady: memoriał egzystencjalny, ideał egzystencjalny i kapitał egzystencjalny
  101. Historyzm etyczny, czyli memoriał egzystencjalny – epifania henastyczna treści recencjałki I w centrum recencjału
  102. Promantyzm etyczny, czyli ideał egzystencjalny – epifania henastyczna treści recencjałki II w centrum recencjału
  103. Hipostaza jako źródło epifanii henestycznej memoriału egzystencjalnego i ideału egzystencjalnego
  104. Recentywizm etyczny, czyli kapitał egzystencjalny – efifania moralna klsycznej definicji prawdy
  105. E. Estetyka i zapowiedź epoki recentywizmu
  106. Skenologia – sztuka jako obraz sceny
  107. Sztuka jako scena
  108. Proscenium – prospekt – scena
  109. Piękno w proscenium „przed”
  110. Piękno w prospekcie „po”
  111. Piękno jako sceniczne „teraz” Kaleteja – odkrycie „boskości” w ludzkim obrazie świata
  112. Trwanie
  113. Trwanie i tchnienie
  114. Tchnienie i uniesienie
  115. Uniesienie i szał
  116. Szał i Logos
  117. Logos i wieczność
  118. F. Filozofia kultury. Od pojęcia epoki do jego rozwinięcia
  119. Recentywizm i typy poznania historycznego
  120. Recentywizm w pojmowaniu typów cywilizacji
  121. Mechanizmy identyfikacji kulturowej i mutacje kultury
  122. Zasady interpretacji recentywistycznej
  123. SŁOWNIK terminów wprowadzonych przez autora
  124. Spis publikacji autora

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 1
Numer inw.: 37239
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.