Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Wprowadzenie do filozofii




Podręcznik obejmuje zarys problematyki głównych dyscyplin filozoficznych: metafizyki, antropologii filozoficznej, filozofii poznania, filozofii Boga i religii, moralności, oraz logiki. Wydanie drugie poszerzone zostało o zarys historii filozofii, przegląd głównych teorii nauki, syntetyczny wykład tomizmu a także o elementy polityki i retoryki. Autorów poszczególnych części - a są to profesorowie Wydziału Filozofii KUL - łączy nawiązywanie do tradycji filozofii klasycznej, którą cechuje realizm ontologiczny i teoriopoznawczy.


Odpowiedzialność:Mieczysaw A. Krąpiec i in.
Hasła:Filozofia
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Lublin : Redakcja Wydawnictw KUL, 1999.
Wydanie:Wyd. 2.
Opis fizyczny:746, [1] s. ; 24 cm.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Przedmowa (Piotr Jaroszyński)
  2. Mieczysław A. Krąpiec. KONCEPCJE NAUKI I FILOZOFIA
  3. I. Koncepcje nauki
  4. II. Granice wolności nauki
  5. Mieczysław A. Krąpiec. OKRESY I GŁÓWNE NURTY FILOZOFII
  6. I. Starożytność klasyczna
  7. II. Antyk chrześcijański
  8. III. Średniowieczna scholastyka
  9. IV. Czasy nowożytne
  10. V. Filozofia współczesna
  11. VI. Filozoficzna myśl polska - jej niektóre prądy
  12. Mieczysław A. Krąpiec. METAFIZYKA - OGÓLNA TEORIA RZECZYWISTOŚCI
  13. Wprowadzenie
  14. 1. Nazwa metafizyki
  15. 2. Co to jest metafizyka?
  16. 3. Jak uprawiać metafizykę?
  17. Część I. Rozumienie rzeczywistości
  18. I. Wyodrębnienie przedmiotu metafizyki
  19. 1. Jak pojmowano byt jako byt?
  20. 2. Jak rozumieć byt jako byt?
  21. 3. Jak wyraża się w poznaniu bytowość bytu?
  22. II. Transcendentalia
  23. 1. Jak ogólnie pojmować transcendentalia?
  24. 2. Byt a rzecz
  25. A. Co to jest transcendentalna rzecz?
  26. B. Jak w naszym poznaniu i języku (orzekaniu) wyraża się "rzecz"?
  27. 3. Byt a jedność
  28. A. Czym jest transcendentale "jedno"?
  29. B. Jak "jedno" się wyraża w poznaniu?
  30. 4. Byt a odrębność
  31. A. Co to jest "odrębność-coś"?
  32. B. Jak wyraża się w poznaniu transcendentalna odrębność?
  33. 5. Byt a prawda A. Co to jest transcendentalna prawda?
  34. B. Jak się ujawnia w poznaniu prawda ontyczna?
  35. 6. Byt a dobro
  36. A. Co to jest dobro transcendentalne?
  37. B. Czy celowe działanie ujawnia realne dobro?
  38. C. Dla-czego zło?
  39. 7. Byt a piękno
  40. 8. Co to jest wartość?
  41. Część II. Struktura bytu
  42. I. Substancja i przypadłości
  43. 1. Co to jest substancja?
  44. 2. Jakie są racje istnienia bytu o strukturze substancjalno-przypadło-ściowej?
  45. 3. Czy substancja jest osobą?
  46. 4. Jakie są relacje?
  47. II. Materia i forma
  48. 1. Dlaczego wyjaśnienie fizykalno-chemiczne nie tłumaczy natury materii?
  49. 2. Czym jest materia w filozoficznym rozumieniu?
  50. 3. Co to jest materia pierwsza?
  51. 4. Jakie są główne trudności hylemorfizmu?
  52. III. Istota i istnienie
  53. 1. Jak kształtowała się myśl filozoficzna na temat przygodności bytu?
  54. 2. Dlaczego nietożsamość realna istoty i istnienia w bycie przygodnym?
  55. IV. Akt i możność
  56. 1. Jak dostrzeżono możność i akt?
  57. 2. Jakie są racje za przyjęciem możności i aktu w bytach realnych?
  58. 3. Jak pojąć możność i akt?
  59. 4. Jaki jest stosunek możności do aktu?
  60. V. Przyczynowanie i przyczyny bytu
  61. 1. Jak formowano koncepcję przyczyn?
  62. 2. Jak funkcjonują przyczyny?
  63. VI. Analogia
  64. 1. Co to jest analogia bytowa?
  65. 2. Czym jest analogiczne poznanie?
  66. 3. Co to jest analogiczne orzekanie?
  67. 4. Heureza i analogia
  68. Część III. Ku afirmacji Absolutu
  69. I. Ratio recta - prawość rozumu
  70. II. Voluntas recta - prawość woli
  71. III. "Drogi" bytu przygodnego
  72. Mieczysław A. Krąpiec. BYT MATERIALNY ŻYJĄCY. NIEKTÓRE ASPEKTY FILOZOFII PRZYRODY
  73. I. Materialny byt (nie żyjący)
  74. II. Materialny byt żyjący
  75. 1. Istnienie pierwiastka życiowego
  76. A. Fenomenologia życia
  77. B. Celowość dynamiczna zjawisk życiowych
  78. C. Analiza filozoficzna celowości dynamicznej
  79. 2. Natura pierwiastka życiowego: "duszy"
  80. 3. Natura życia w ogólności
  81. 4. Powstanie życia
  82. 5. Funkcje życiowe i ich źródła
  83. Mieczysław A. Krąpiec. KIM JEST CZŁOWIEK?
  84. Słowo wstępne
  85. I. Fakt bycia człowiekiem widziany z zewnątrz i od wewnątrz
  86. II. Zasadnicza interpretacja "faktu ludzkiego"
  87. III. Człowiek - jego poznanie
  88. IV. Ludzkie poznanie i kultura
  89. V. Ludzkie postępowanie moralne
  90. VI. Osobowy i społeczny aspekt życia człowieka
  91. VII. Człowiek w perspektywie śmierci
  92. Mieczysław A. Krąpiec. ELEMENTY FILOZOFII POZNANIA
  93. I. Jak uprawiać filozofię poznania?
  94. II. Baza poznawcza - zdrowy rozsądek
  95. III. Rzeczywistość ujmowana ludzkim poznaniem
  96. 1. Afirmacja istnienia spostrzeganego konkretu
  97. 2. Poznanie pojęciowe
  98. 3. Poznanie sądowe
  99. 4. Niektóre formy poznania ludzkiego
  100. IV. Podstawy racjonalnego porządku poznawczego - pierwsze zasady
  101. 1. Tożsamość i niesprzeczność
  102. 2. Zasada racji bytu
  103. 3. Ogólna zasada przyczynowości
  104. V. Problemy prawdziwości poznania
  105. 1. Prawdziwość ludzkiego poznania
  106. 2. Realizm
  107. 3. Zagadnienie uniwersaliów (powszechników)
  108. 4. Konieczność
  109. Zwieńczenie - W kierunku poznania metodycznie rozwijanego
  110. Zofia J. Zdybicka. DROGI AFIRMACJI BOGA
  111. I. Dzieje problematyki poznania Boga
  112. 1. Filozofia klasyczna
  113. 2. Filozofia pozaracjonalna
  114. 3. Filozofia scjentystyczna
  115. 4. Tendencje współczesne
  116. II. Argumentacja za istnieniem Boga
  117. 1. Typologia argumentacji
  118. 2. Argumentacje antropologiczne
  119. 3. Argumentacje metafizyczne
  120. A. Ogólna struktura dowodu
  121. B. "Drogi" Tomasza z Akwinu
  122. C. Dowód oparty na partycypacji bytu
  123. III. Poznanie natury Boga (kim Bóg jest?)
  124. 1. Uwarunkowania epistemologiczne
  125. 2. Określenie natury Boga
  126. IV. Bóg a świat
  127. 1. Bóg a kosmos
  128. 2. Bóg a człowiek
  129. 3. Bóg a zło
  130. V. Problem negacji Boga. Źródła współczesnego ateizmu
  131. Zofia J. Zdybicka. CZŁOWIEK I RELIGIA
  132. I. Rozgraniczenia wstępne
  133. II. Fakt religijny (fenomen religii)
  134. 1. Analiza przedmiotu relacji religijnej
  135. 2. Analiza faktu religijnego od strony podmiotu ludzkiego - przeżycie religijne
  136. 3. Podstawowe formy aktywności religijnej - akty religijne (czyny religijne)
  137. 4. Fakt religijny a inne dziedziny osobowej aktywności człowieka
  138. III. Religia jako dziedzina kultury
  139. IV. Filozoficzne ujęcie i wyjaśnienie religii
  140. 1. Religia - relacją międzypodmiotową ("ja-Ty")
  141. 2. Podmiotowe uzasadnienie faktu religii - człowiek osobą spotencjalizowaną
  142. 3. Relacja świata do Boga (transcendentalna partycypacja bytu)
  143. Piotr Jaroszyński. ETYKA - DRAMAT ŻYCIA MORALNEGO
  144. Wstęp
  145. I. Dobro-cel: przedmiot ludzkich aktów
  146. II. Hierarchia dobra
  147. III. Byt moralny - decyzja
  148. IV. Sposób ludzkiego działania - aretologia
  149. 1. Cnota roztropności
  150. 2. Cnota umiarkowania
  151. 3. Cnota męstwa
  152. 4. Cnota sprawiedliwości
  153. A. Sprawiedliwość współdzielcza
  154. B. Sprawiedliwość wymienna
  155. C. Sprawiedliwość rozdzielcza
  156. 5. Wzajemne powiązanie cnót
  157. 6. Czy eudajmonizm jest egoizmem?
  158. V. Teorie prawa naturalnego: czyń dobro!
  159. Zakończenie - moralność a religia
  160. Aneks: ABC etyki społecznej - polityki (Włodzimierz Dlubacz)
  161. Piotr Jaroszyński. ELEMENTY RETORYKI KLASYCZNEJ
  162. Wstęp
  163. I. Miejsce retoryki w kulturze zachodniej
  164. 1. Powstanie retoryki
  165. 2. Miejsce retoryki w kształceniu
  166. 3. Pochwała retoryki
  167. 4. Krytyka retoryki
  168. 5. Co to jest retoryka?
  169. 6. W obronie retoryki
  170. 7. Cel retoryki
  171. II. Zanim wygłosisz
  172. 1. Inwencja (inventio)
  173. A. Temat
  174. B. Trzy typy perswazji: Logos, Ethos, Pathos
  175. C. Miejsca (toposy)
  176. 2. Plan (dispositio)
  177. 3. Styl (elocutio)
  178. III. Po napisaniu
  179. 1. Wygłoszenie (pronuntiatio)
  180. 2. Pamięć (memoria)
  181. 3. Ćwiczenie (exercitatio)
  182. Zakończenie
  183. Zarys logiki formalnej
  184. Andrzej Maryniarczyk. LOGIKA FORMALNA A METAFIZYKA
  185. I. Z dziejów powstania logiki Arystotelesa
  186. II. Cechy charakterystyczne logiki Arystotelesa
  187. 1. Byt podstawą racjonalnego i zasadniczego poznania
  188. 2. Substancja podmiotem predykacji (orzekania)
  189. 3. Wewnętrzna "zborność" bytu a spójność poznania
  190. III. Źródła logiki jako dyscypliny autonomicznej
  191. IV. Koncepcje logik o ograniczonej autonomii
  192. 1. Związanie logiki z naukami przyrodniczymi
  193. 2. Związanie logiki z psychologią
  194. V. Próba odnowienia koncepcji logiki autonomicznej
  195. VI. Podstawy autonomii logiki współczesnej i jej specyfika
  196. VII. Czy logika współczesna jest odmianą logiki Arystotelesa?
  197. VIII. Problem stosowania logiki współczesnej do metafizyki
  198. Stanisław Kamiński. ELEMENTY LOGIKI FORMALNEJ
  199. Wstęp
  200. I. Teoria zdań
  201. II. Teoria nazw
  202. III. Sylogistyka
  203. IV. Teorie nieklasyczne
  204. V. Z metalogiki
  205. Andrzej Maryniarczyk. AKTUALNOŚĆ TOMIZMU
  206. Wprowadzenie
  207. I. Tomizm - filozofia czy teologia?
  208. II. Czym jest metafizyka Tomasza?
  209. III. Czym jest byt?
  210. IV. Na czym polega separacja metafizyczna?
  211. V. Dlaczego pluralizm bytów?
  212. VI. Tomaszowy obraz człowieka
  213. VII. Teizm tomistyczny
  214. VIII. Co to jest tomizm współczesny?
  215. IX. Rola tomizmu we współczesnej filozofii i kulturze
  216. Zakończenie
  217. *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 1
Numer inw.: 34698
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.