Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Historia myśli politycznej i prawnej

Autor: Izdebski, Hubert




W podręczniku ,,Historia myśli politycznej i prawnej" przedstawione zostały zagadnienia dotyczące m.in.:idealistycznej nauki Platona o państwie,filozofii prawa Immanuela Kanta,rozwoju myśli liberalnej,pozytywizmu prawniczego w XIX i XX w.,współczesnych teorii prawa natury.


Odpowiedzialność:Hubert Izdebski.
Seria:Podręczniki Prawnicze
Hasła:Ideologia - historia
Państwo - teoria - historia
Prawo - historia - teoria
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : C. H. Beck, 2001.
Wydanie:3 wyd. rozsz.
Opis fizyczny:XXV, [2], 281 s. ; 21 cm.
Uwagi:Bibliogr. Indeksy.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp do pierwszego wydania
  2. Wstęp do trzeciego wydania
  3. Wykaz literatury
  4. Rozdział I. Starożytne podstawy myśli o państwie i prawie
  5. § 1. Uwagi wstępne
  6. § 2. Uwarunkowania greckiej filozofii polityki i państwa
  7. § 3. Ideologia demokracji ateńskiej
  8. I. Brak doktryny demokracji
  9. II. Zasady ideologii demokratycznej
  10. 1. Równość
  11. 2. Wolność partycypacyjna
  12. III. Antyteza demokracji - "despocja wschodnia" *§ 4. Idealistyczna nauka Platona o państwie
  13. I. Sylwetka Platona
  14. II. Idealizm obiektywny
  15. III. Podział ustrojów i ich ewolucja
  16. IV. Państwo idealne
  17. V. Państwo "drugiego rzędu"
  18. § 5. Utopijne wizje społeczne cyników
  19. § 6. Realizm arystotelesowskiej nauki o państwie
  20. I. Sylwetka myśliciela
  21. II. Podstawy myśli o państwie i prawie
  22. 1. Podstawy filozoficzne
  23. 2. Empiryzm
  24. 3. Człowiek "zwierzęciem społecznym"
  25. III. Typologia ustrojów państwowych
  26. IV. Późniejsze nawiązania do myśli Arystotelesa o państwie
  27. § 7. Greckie początki teorii umowy społecznej
  28. § 8. Grecka filozofia stosunków międzynarodowych
  29. I. Punkt widzenia państwa-miasta
  30. II. Walka o hegemonię
  31. § 9. Podejście do prawa w myśli starożytnej Grecji
  32. I. Dominacja prawa stanowionego
  33. II. Początki idei prawa naturalnego
  34. § 10. Nauka Arystotelesa o sprawiedliwości
  35. I. Sprawiedliwość i jej kategorie
  36. II. Prawość, słuszność, prawo naturalne
  37. § 11. Hellenistyczny stoicyzm a myśl o państwie i prawie
  38. I. Szkoły filozoficzne w okresie hellenistycznym
  39. II. Podstawy filozofii stoickiej
  40. 1. Życie zgodne z naturą
  41. 2. Kosmopolityzm i udział w życiu politycznym
  42. III. Późniejsze oddziaływanie stoicyzmu
  43. § 12. Hellenistyczna koncepcja stosunków międzynarodowych
  44. § 13. Rozwój terytorialny Rzymu a rzymska myśl o państwie i prawie
  45. I. Ekspansja terytorialna - od państwa-miasta do imperium
  46. II. Otwarcie na kulturę hellenistyczną
  47. § 14. Początki teorii ustroju mieszanego
  48. § 15. Stoicyzm adaptowany do potrzeb państwa - Cyceron
  49. I. Sylwetka myśliciela
  50. II. Państwo i prawo
  51. III. Humanistyczny program wychowania
  52. § 16. Ideologia Imperii Romani
  53. § 17. Rzymska myśl prawna i prawnicza - zagadnienia ogólne
  54. I. Szczególna rola prawa i prawników
  55. II. Cechy rzymskiej klasycznej myśli prawniczej
  56. 1. Unikanie definicji
  57. 2. Zasady prawa
  58. 3. Wrażliwość na problemy aksjologiczne
  59. III. Kategoria słuszności
  60. IV. Nauka o źródłach prawa
  61. § 18. Prawo naturalne w jurysprudencji rzymskiej
  62. Rozdział II. Między starożytnością a średniowieczem - myśl polityczna Ojców Kościoła
  63. § 19. Uwagi wstępne
  64. § 20. Kształtowanie się chrześcijańskiej myśli o państwie
  65. I. Pierwsi chrześcijanie a państwo
  66. II. Poglądy w Kościele uznanym przez państwo
  67. § 21. Nauka św. Augustyna o państwie
  68. I. Sylwetka świętego
  69. II. Państwo "z powodu grzechu"
  70. III. Późniejsze losy idei augustiańskich
  71. Rozdział III. Dorobek myśli politycznej i prawnej wieków średnich
  72. § 22. Uwagi wstępne
  73. § 23. Immanentny konserwatyzm myśli średniowiecza
  74. I. Stabilizacja i hierarchia
  75. II. Bezosobowość, zakony, uniwersytety
  76. III. Scholastyka
  77. IV. Stopniowa indywidualizacja myśli
  78. § 24. Religia w myśli średniowiecza
  79. I. Nauka służebnicą teologii
  80. II. Religia jako wyraz kontestacji
  81. III. Dominacja religii
  82. § 25. Państwo a Kościół w myśli średniowiecza
  83. I. "Bogu co boskie, cesarzowi co cesarskie"
  84. II. Monarcha najwyższym stróżem religii
  85. III. Kościół jako zwierzchnik władzy świeckiej
  86. 1. Poglądy początkowe
  87. 2. Papalizm Grzegorza VII
  88. 3. Hierokratyzm Innocentego III
  89. 4. Skrajna doktryna Bonifacego VIII
  90. § 26. Średniowieczne koncepcje organizacji Kościoła
  91. I. Papalizm
  92. II. Schizma i koncyliaryzm
  93. § 27. Średniowieczne koncepcje stosunków międzynarodowych
  94. I. Uniwersalizm cesarski
  95. II. "Król cesarzem w swoim królestwie"
  96. III. Republiki miejskie
  97. § 28. "Wojna sprawiedliwa" i początki myśli o "wiecznym pokoju"
  98. I. Teorie "wojny sprawiedliwej"
  99. 1. Święty Augustyn
  100. 2. Święty Rajmund z Penaforte
  101. 3. Święty Tomasz z Akwinu
  102. 4. Pierwsi prawnicy - Stanisław ze Skarbimierza i Paweł Włodkowic
  103. 5. Użycie siły w celu nawrócenia
  104. II. Początki myśli o "wiecznym pokoju"
  105. § 29. Solidaryzm średniowiecza - organiczna teoria państwa i nauka o państwie św. Tomasza z Akwinu
  106. I. Organiczna teoria państwa
  107. 1. Podstawy
  108. 2. Jan z Salisbury
  109. II. Nauka o państwie św. Tomasza z Akwinu
  110. § 30. Średniowieczna teoria reprezentacji. Początki konstrukcji "społeczeństwa obywatelskiego"
  111. I. Teoria reprezentacji
  112. II. "Społeczeństwo obywatelskie"
  113. § 31. Średniowieczna koncepcja rządów prawa *§ 32. Nauka i nauczanie prawa w średniowieczu - zagadnienia ogólne
  114. I. Glosatorzy
  115. II. Postglosatorzy
  116. III. Doktrynalna recepcja prawa rzymskiego
  117. IV. Szczególne cechy prawa angielskiego
  118. V. Nauka prawa a teologia i filozofia
  119. § 33. Prawo naturalne w średniowieczu
  120. I. Ujęcia prawa naturalnego w średniowieczu
  121. II. Prawo naturalne według św. Tomasza z Akwinu
  122. 1. Terminologia
  123. 2. Hierarchia prawa
  124. 3. Prawo naturalne
  125. § 34. Ku myśli nowożytnej - poglądy Marsyliusza z Padwy
  126. I. Podstawy myśli Marsyliusza
  127. II. Suwerenność ludu
  128. III. Empiryzm
  129. IV. Pozytywistyczna koncepcja prawa naturalnego
  130. Rozdział IV. Kształtowanie się nowożytnej myśli politycznej i prawnej - myśl Renesansu
  131. § 35. Uwagi wstępne
  132. I. Ogólne cechy okresu
  133. II. Renesans w dziejach myśli politycznej i prawnej
  134. § 36. Ideologia humanizmu
  135. I. "Człowiek uniwersalny"
  136. II. Odkrycie druku i upadek Bizancjum jako szczególne czynniki kształtowania się myśli renesansu
  137. III. Stoicyzm i pesymizm
  138. § 37. Renesansowa koncepcja państwa
  139. I. Państwo narodowe
  140. II. Suwerenność i racja stanu
  141. III. Suweren a prawo - "rządy prawa"
  142. § 38. Realizm psychologiczny - myśli o państwie Niccolo Machiavellego
  143. I. Sylwetka myśliciela
  144. II. Makiawelizm
  145. III. Historiografia nowego typu
  146. IV. Książę w okresie przejściowym
  147. V. Docelowa wizja republiki o ustroju mieszanym
  148. § 39. Komparatystyczny realizm Jeana Bodina
  149. I. Sylwetka myśliciela
  150. II. Czynniki wpływające na ustrój
  151. III. Rzeczpospolita
  152. 1. Pojęcie
  153. 2. Metoda
  154. 3. Suwerenność
  155. 4. Forma
  156. IV. Charakter poglądów Bodina
  157. § 40. Realizm doktrynalny - teoria ustroju mieszanego
  158. I. Realizm doktrynalny
  159. II. Podstawy ustroju Anglii i Polski
  160. III. Warianty ustroju mieszanego
  161. IV. Myśl Wawrzyńca Goślickiego
  162. 1. Sylwetka
  163. 2. Dobry senator
  164. 3. Ustrój mieszany
  165. 4. Wpływ na myśl anglosaską
  166. § 41. Myśl teologiczno-polityczna Reformacji
  167. I. Podstawy i postulaty
  168. II. Marcin Luter
  169. 1. Zła natura człowieka
  170. 2. Państwo "sługą Bożego gniewu"
  171. 3. Kościół sługą państwa
  172. III. Jan Kalwin
  173. 1. Doktryna predestynacji
  174. 2. Państwo sługą Boga
  175. 3. Ustrój kalwińskiej Genewy
  176. IV. Hugonoci
  177. V. Bracia Polscy
  178. § 42. Renesansowa myśl utopijna
  179. § 43. Europa poza chrześcijaństwem zachodnim - myśl polityczna w państwie moskiewskim w XVI w.
  180. § 44. Renesansowe idee stosunków międzynarodowych
  181. I. Realizm i pesymizm Machiavellego
  182. II. Stosunek do wojny - początki pacyfizmu
  183. III. Kształtowanie podstaw prawa międzynarodowego
  184. 1. Prawo wojny
  185. 2. Prawo narodów
  186. § 45. Podejście do prawa w epoce Odrodzenia
  187. I. Prawo naturalne
  188. II. Postulaty i praktyka kodyfikacji
  189. III. Postulaty prostoty prawa
  190. IV. Prawo rzymskie - prawo żywe i przedmiot badań historycznych
  191. Rozdział V. Systemy myśli nowożytnej - myśl polityczna i prawna od XVII do początków XIX w.
  192. § 46. Uwagi wstępne
  193. I. Cechy myśli nowożytnej
  194. 1. Epoka systemów
  195. 2. Racjonalizm
  196. 3. Empiria a dedukcja
  197. 4. Praktycyzm
  198. 5. Wiara w postęp
  199. 6. Prawo natury
  200. 7. Konstytucjonalizm
  201. II. Periodyzacja z punktu widzenia historii instytucji
  202. III. Periodyzacja dziejów myśli
  203. 1. Podstawa podziału
  204. 2. Rewolucja naukowa
  205. 3. Rewolucja przemysłowa
  206. 4. Dwa pojęcia Oświecenia
  207. IV. Absolutyzm oświecony
  208. § 47. Pierwszy nowożytny system prawa natury - filozofia prawa Hugona Grocjusza
  209. I. Definicja prawa natury
  210. II. Zasady prawa natury
  211. III. Suwerenność ludu i umowa społeczna
  212. IV. Konstrukcja praw podmiotowych
  213. § 48. Szkoła prawa natury w XVII i XVIII w. a kodyfikacja prawa i rozwój konstytucjonalizmu
  214. I. Prawo natury przedmiotem nauczania
  215. II. Prawo natury podstawą kodyfikacji
  216. III. Narodziny teorii kodyfikacji
  217. IV. Prawo natury podstawą konstytucjonalizmu
  218. V. Kodyfikacja prawa a konstytucjonalizm
  219. § 49. Pierwszy nowożytny system umowy społecznej - nieograniczona suwerenność władzy u Thomasa Hobbesa
  220. I. Sylwetka myśliciela
  221. II. Zła natura człowieka
  222. III. Stan natury
  223. IV. Umowa społeczna ucieczką ze stanu natury
  224. V. Skutki prawne umowy społecznej
  225. VI. Znaczenie konstrukcji Hobbesa *§ 50. Umowa społeczna i liberalizm polityczny Johna Locke‘a
  226. I. Sylwetka myśliciela
  227. II. Liberalizm
  228. III. Stan natury
  229. IV. Umowa społeczna realizacją prawa natury
  230. 1. Prymat jednostki
  231. 2. Odwoływalność umowy
  232. V. Losy liberalnej koncepcji umowy społecznej
  233. § 51. Umowa społeczna i demokratyzm Jana Jakuba Rousseau
  234. I. Sylwetka myśliciela
  235. II. Dobry człowiek natury
  236. III. Rozwój od stanu natury do stanu społecznego
  237. 1. Powody wyjścia ze stanu natury
  238. 2. Etapy rozwoju
  239. IV. Umowa społeczna jako model urządzenia świata
  240. 1. Umowa realna i idealna
  241. 2. Rządy woli powszechnej
  242. 3. Niezbywalna suwerenność ludu
  243. 4. Wolność partycypacyjna
  244. V. Oddziaływanie i oceny myśli Rousseau
  245. § 52. Liberalizm bez umowy społecznej - liberalizm arystokratyczny Monteskiusza
  246. I. Sylwetka myśliciela
  247. II. "Duch praw" i "duch umiarkowania"
  248. III. Wolność i jej gwarancje
  249. IV. Socjologizm
  250. V. Liberalizm arystokratyczny a mieszczański
  251. § 53. Liberalizm bez umowy społecznej - liberalizm integralny Beniamina Constanta
  252. I. Sylwetka myśliciela
  253. II. Klasyczna teoria wolności
  254. III. Antydemokratyzm
  255. IV. Gwarancje wolności
  256. § 54. Zasada podziału władz jako gwarancja liberalizmu politycznego
  257. I. Składnik nowożytnego konstytucjonalizmu
  258. II. Podział władz według Johna Locke‘a
  259. III. Wkład Davida Hume‘a
  260. IV. Teoria Monteskiusza
  261. 1. Trzy władze
  262. 2. System hamulców i równowagi
  263. V. Recepcja teorii Monteskiusza
  264. VI. Teoria Beniamina Constanta
  265. 1. Pięć władz
  266. 2. Władza municypalna
  267. 3. Władza królewska
  268. § 55. Narodziny liberalizmu gospodarczego
  269. I. Fizjokratyzm
  270. II. Vincent de Gournay
  271. III. Klasyczna szkoła ekonomii politycznej
  272. § 56. Ideologia absolutyzmu oświeconego i napoleońskiego autokratyzmu
  273. I. Oblicza polityczne myśli Oświecenia
  274. II. Absolutyzm oświecony
  275. 1. Charakter
  276. 2. Teoria "oświeconych" monarchów
  277. 3. Kameralistyka i policystyka
  278. 4. Wsparcie filozofów – Wolter
  279. 5. "Absolutyzm praworządny"
  280. III. Napoleońska myśl polityczna
  281. § 57. Narodziny nowoczesnego konserwatyzmu - myśl polityczna Edmunda Burke‘a
  282. I. Sylwetka myśliciela
  283. II. Konserwatyzm organiczny i ewolucyjny
  284. 1. Przeciw "rewolucji doktryny i teoretycznego dogmatu"
  285. 2. Potrzeba partii politycznych
  286. 3. Przeciw postępowi - za "organicznym wzrostem"
  287. III. Kontynuatorzy myśli Burke‘a
  288. 1. Joseph de Maistre
  289. 2. Konserwatyzm i nacjonalizm niemiecki
  290. 3. Konserwatyzm angielski
  291. § 58. Państwo a religia w myśli XVII i XVIII w.
  292. § 59. Nowożytna nauka prawa rzymskiego - usus modernus Pandectarum
  293. § 60. Szkoła historyczna w prawoznawstwie
  294. I. Historyzujące ujęcia prawa
  295. II. Przedstawiciele szkoły
  296. III. Konserwatyzm i romantyzm
  297. IV. Różnice poglądów przedstawicieli szkoły
  298. 1. Romaniści i germaniści
  299. 2. Stosunek do heglizmu
  300. 3. "Prawo prawnicze"
  301. V. Stosunek do kodyfikacji
  302. VI. Oddziaływanie szkoły
  303. § 61. Utylitaryzm Jeremy‘ego Benthama i początki nowoczesnego pozytywizmu prawniczego
  304. I. Sylwetka Benthama
  305. II. Podstawy filozoficzne – utylitaryzm
  306. III. Utylitaryzm a ustawodawstwo
  307. IV. Jurysprudencja analityczna Johna Austina
  308. V. Wpływ Benthama i Austina na kodyfikacje anglosaskie
  309. VI. Wpływ na pozytywizm kontynentalny
  310. § 62. Filozofia prawa Immanuela Kanta
  311. I. Sylwetka filozofa
  312. II. Idealizm transcendentalny
  313. III. Imperatyw kategoryczny i praktyczny
  314. IV. Prawo moralne i zewnętrzne
  315. V. Oddziaływanie myśli Kanta
  316. § 63. Państwo i prawo w filozofii Hegla
  317. I. Sylwetka filozofa
  318. II. Podstawy filozoficzne
  319. III. Państwo wcieleniem ducha światowego
  320. IV. Prawo
  321. V. Interpretacje i oceny myśli Hegla
  322. § 64. Nowożytne koncepcje stosunków międzynarodowych
  323. I. Teoria równowagi sił
  324. II. Wpływ myśli Hobbesa
  325. III. Myśl Monteskiusza
  326. IV. Projekt wiecznego pokoju Kanta
  327. V. Rozwój prawa międzynarodowego
  328. 1. Hugo Grocjusz
  329. 2. Następcy Grocjusza
  330. Rozdział VI. Kierunki rozwoju myśli politycznej w XIX i XX w.
  331. § 65. Uwagi wstępne
  332. 66. Etapy rozwoju nowoczesnej myśli politycznej
  333. § 67. Powstanie i rozwój myśli socjalistycznej
  334. I. Prehistoria myśli socjalistycznej
  335. 1. Utopie społeczne
  336. 2. Gracchus Babeuf
  337. II. Socjalizm utopijny
  338. 1. Kierunek industrialny - Saint-Simon
  339. 2. Kierunek kolektywistyczny - Owen i Fourier
  340. 3. Socjalizm utopijny a początki spółdzielczości
  341. III. Początki anarchizmu
  342. 1. Charakterystyka
  343. 2. Pierre Joseph Proudhon
  344. IV. Kształtowanie się marksizmu
  345. 1. Sylwetki twórców
  346. 2. "Manifest komunistyczny"
  347. 3. Charakterystyka kierunku
  348. V. Myśl socjalistyczna w opozycji do marksizmu
  349. 1. Anarchizm Michała Bakunina
  350. 2. "Socjalizm państwowy" i "socjalizm z katedry"
  351. 3. Rewizjonizm
  352. 4. Socjaldemokracja w znaczeniu dzisiejszym
  353. 5. Syndykalizm
  354. 6. Kooperatywizm
  355. VI. Myśl polityczna W. I. Lenina
  356. 1. Sylwetka
  357. 2. Nowe elementy teorii
  358. 3. Teoria i pragmatyzm
  359. VII. Marksizm-leninizm
  360. 1. Sylwetka J. W. Stalina
  361. 2. Podstawy teorii stalinizmu
  362. 3. Stalinizm a doktryna "demokracji ludowej"
  363. VIII. Podstawowe kierunki przemian marksizmu postalinowskiego
  364. 1. Próby destalinizacji oficjalnego marksizmu
  365. 2. Jugosłowiański "socjalizm samorządowy"
  366. 3. Eurokomunizm
  367. 4. Próby reform lat 80. - "pieriestrojka"
  368. 5. Przejęcie programów socjaldemokracji
  369. § 68. Rozwój nowoczesnej myśli liberalnej
  370. I. Przemiany demokratyczne a liberalizm
  371. II. Liberalizm sceptyczny Alexisa de Tocqueville
  372. 1. Sylwetka myśliciela
  373. 2. Nieuchronność demokracji i społeczeństwa masowego
  374. 3. Decentralizacja
  375. III. Liberalizm demokratyczny J. S. Milla
  376. 1. Sylwetka myśliciela
  377. 2. Liberalizm J. S. Milla
  378. 3. Demokratyzm
  379. IV. Henry David Thoreau i nieposłuszeństwo obywatelskie
  380. V. Liberalizm drugiej połowy XIX i początków XX w.
  381. VI. Darwinizm społeczny Herberta Spencera i liberalizm konserwatywny
  382. 1. Sylwetka myśliciela
  383. 2. Zasadnicza opozycja wobec interwencjonizmu państwowego
  384. 3. Oddziaływanie myśli Spencera
  385. VII. Liberalizm a doktryna "państwa dobrobytu"
  386. 1. "Państwo dobrobytu" a reformizm
  387. 2. Podstawy teoretyczne - myśl ekonomiczna J. M. Keynesa
  388. 3. Losy doktryny
  389. VIII. Liberalizm socjalny
  390. § 69. Społeczne nauczanie Kościoła rzymskokatolickiego
  391. I. Szczególne cechy kierunku
  392. II. Punkt wyjścia - encykliki Leona XIII
  393. 1. Rerum novarum
  394. 2. Graves de communi i demokracja chrześcijańska
  395. III. Rozwój - Quadragesimo anno Piusa XI
  396. IV. Aggiornamento - encykliki Jana XXIII
  397. V. Encykliki następców Jana XXIII, w tym Jana Pawła II
  398. § 70. Inne ideologie poszukujące "trzeciej drogi" – agraryzm
  399. I. Inne ideologie "trzeciej drogi"
  400. II. Agraryzm
  401. III. Ekologizm
  402. IV. Antyglobalizm
  403. § "Państwo prawne" - "państwo prawne i społeczne"
  404. I. Początki konstrukcji "państwa prawnego"
  405. II. Elementy konstrukcji "państwa prawnego"
  406. 1. Konstytucjonalizm i samorząd terytorialny
  407. 2. Sądowa kontrola decyzji administracji
  408. III. "Państwo prawne i społeczne" Lorenza von Steina
  409. IV. "Państwo społeczne" w ujęciach solidarystycznych pierwszej połowy XX w.: Wacław Makowski
  410. V. Dalsze dzieje konstrukcji "państwa prawnego"
  411. VI. "Socjalne państwo prawne" i "społeczna gospodarka rynkowa"
  412. § 72. Rasizm, nacjonalizm, autorytaryzm, faszyzm
  413. I. Prądy antyliberalne i antydemokratyczne
  414. II. Rasizm
  415. 1. Rasizm kulturowy
  416. 2. Rasizm biologiczny
  417. III. Nacjonalizm
  418. 1. Różne pojęcia narodu
  419. 2. Narodowa demokracja i nacjonalizm antydemokratyczny
  420. 3. Nacjonalizm a inne kierunki myśli politycznej
  421. IV. Faszyzm
  422. V. Autorytaryzm
  423. Rozdział VII. Kierunki rozwoju myśli prawnej w XIX i XX wieku
  424. § 73. Uwagi wstępne
  425. § 76. Kierunki historycystyczne
  426. I. Kodyfikacje pod wpływem szkoły historycznej
  427. II. Historyzm Ottona von Gierkego
  428. III. Historyzm H. J. S. Maine‘a
  429. IV. Antropologia prawnicza - Bronisław Malinowski
  430. V. Historyzm faszyzmu i marksizmu
  431. § 77. Pozytywizm prawniczy w XIX i XX w.
  432. I. Pozytywizm filozoficzny
  433. II. Cechy pozytywizmu prawniczego
  434. 1. Źródła
  435. 2. Praktycyzm
  436. 3. Metoda formalno-dogmatyczna
  437. III. Od pozytywizmu do "jurysprudencji interesów" - Rudolf von Ihering
  438. IV. Pozytywizm z wątkami psychologizmu - Georg Jellinek
  439. V. Pozytywizm z wątkami historyzmu - Adhemar Esmein
  440. VI. Współczesny pozytywizm prawniczy
  441. § 78. Normatywizm
  442. I. Sylwetka Hansa Kelsena
  443. II. "Czysta nauka prawa"
  444. 1. Ograniczenie do sfery powinności
  445. 2. Stosunek do pozytywizmu
  446. 3. Prawo jako dynamiczny system norm
  447. 4. Państwo jako porządek prawny
  448. 5. Normatywizm w Polsce
  449. § 79. Kierunki socjologiczne
  450. I. Różne pojęcia socjologizmu
  451. II. "Socjologizm" Emila Durkheima
  452. III. Solidaryzm Leona Duguita
  453. IV. Socjologizm w innych kierunkach myśli
  454. V. Socjologizm a "wolne prawo"
  455. VI. Nurt socjologiczny w nauce prawa karnego
  456. VII. Funkcjonalizm amerykański
  457. 1. Podstawy
  458. 2. Poglądy O. W. Holmesa
  459. 3. Idealizm prawniczy - inżynieria społeczna
  460. 4. Realizm prawniczy
  461. 5. Znaczenie
  462. § 80. Psychologizm
  463. I. Sylwetka Leona Petrażyckiego
  464. II. Emocje moralne i prawne
  465. III. Podziały prawa i sprawiedliwość
  466. IV. Psychologiczna teoria państwa
  467. V. Psychologizm a liberalizm
  468. VI. Wpływ L. Petrażyckiego na późniejszą myśl prawniczą
  469. § 81. Marksistowska koncepcja prawa
  470. I. Stan marksistowskiej teorii prawa przed rewolucją w Rosji
  471. II. Kształtowanie się teorii prawa w Rosji Radzieckiej i ZSRR
  472. 1. Selektywne stosowanie dawnego prawa
  473. 2. "Złamanie" dawnego prawa - "socjalistyczna świadomość prawna"
  474. 3. Poglądy M. A. Reisnera
  475. 4. Stosunek działaczy bolszewickich do prawa
  476. 5. Znaczenie kodyfikacji prawa radzieckiego
  477. 6. Prawo jako forma stosunków wymiany towarowej a dogmat obumierania prawa
  478. III. Stalinowska teoria prawa
  479. IV. Teoria postalinowska
  480. § 82. Współczesne teorie prawa natury
  481. I. Odrodzenie prawa natury - prawo natury o zmiennej treści
  482. II. Drugie odrodzenie prawa natury
  483. 1. Dynamiczne teorie prawa natury
  484. 2. Teoria "ustawowego bezprawia" Gustawa Radbrucha
  485. 3. Prawo natury formalne i materialne - teoria L. L. Fullera
  486. 4. Współczesne "miękkie" prawnicze koncepcje prawa natury
  487. III. Trzecie odrodzenie teorii prawa natury?
  488. IV. Odrodzenie prawa natury a jego "pozytywizacja" poprzez prawo międzynarodowe
  489. Rozdział VIII. Podstawowe kierunki rozwoju koncepcji stosunków międzynarodowych w XIX i XX w.
  490. § 81. Uwagi wstępne
  491. § 82. Podstawowe kwestie i koncepcje stosunków międzynarodowych w dobie współczesnej
  492. § 83. Rozwój prawa międzynarodowego a prawo natury
  493. Indeks osobowy
  494. Indeks rzeczowy *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 32
Numer inw.: 38541
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

bookbookbookbookbook


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.