Wprowadzenie do filozofii
Książka należy do klasyki literatury filozoficznej i jest niezastąpionym podręcznikiem dla osób zajmujących się filozofią, wprowadza w sposób systematyczny i przejrzysty we wszystkie ważniejsze problemy europejskiej myśli filozoficznej. O wadze tej pozycji może świadczyć fakt, iż została przetłumaczona na sześć języków, zaś w Niemczech doczekała się już ośmiu wydań.
Odpowiedzialność: | Arno Anzenbacher ; przeł. [z niem.] Juliusz Zychowicz. |
Hasła: | Filozofia Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Kraków : WAM, 2003. |
Opis fizyczny: | 434 s. : faks., portr., rys. ; 25 cm. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Przedmowa do wydania w języku polskim – 1987
- Przedmowa do wydania w języku polskim – 2003
- Od Autora
- 1. CO TO JEST FILOZOFIA?
- 1.1 Refleksja wstępna
- 1.2 Pochodzenie nazwy
- 1.3 Problem początku
- 1.3.1 Doświadczenie
- 1.3.2 Zdziwienie
- 1.3.3 Wątpienie
- 1.3.4 Bezzałożeniowość
- 1.4 Rozgraniczenie
- 1.4.1 Filozofia a nauki szczegółowe
- 1.4.1.1 Klasyfikacja nauk szczegółowych
- 1.4.1.2 Nauki realne
- 1.4.1.3 Filozofia a nauki realne
- 1.4.1.4 Filozofia a nauki formalne
- 1.4.2 Filozofia a religia
- 1.4.3 Filozofia a sztuka
- 1.5 Próba definicji
- 1.5.1 Nauka
- 1.5.2 Wiedza fundamentalna
- 1.5.3 Wiedza uniwersalna
- 1.5.4 Wiedza rozumowa
- 1.5.5 Wiedza krytyczna
- 1.6 Przykłady z dziejów pojęcia
- 1.6.1 PLATON
- 1.6.2 ARYSTOTELES
- 1.6.3 TOMASZ Z AKWINU
- 1.6.4 KARTEZJUSZ
- 1.6.5 THOMAS HOBBES
- 1.6.6 IMMANUEL KANT
- 1.6.7 JOHANN GOTTLIEB FICHTE
- 1.6.8 GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL
- 1.6.9 KAROL MARKS
- 1.6.10 LUDWIG WITTGENSTEIN
- 1.6.11 MARTIN HEIDEGGER
- 1.6.12 KARL JASPERS
- 1.6.13 KARL POPPER
- 1.6.14 JÜRGEN HABERMAS
- 1.7 Jedność filozofii – wielość systemów
- 1.8 Podstawowe problemy filozofii – trójkąt platoński
- 1.8.1 Przypowieść o jaskini
- 1.8.2 Krytyka doświadczenia
- 1.8.3 Trójkąt platoński
- 1.8.4 Praktyka
- 1.8.5 Główne kierunki pytań filozoficznych
- 1.9 Podział filozofii
- 2. FILOZOFIA BYTU
- 2.1 Byt właściwy i byt nie-właściwy
- 2.1.1 Myśl przedsokratyczna
- 2.1.1.1 TALES Z MILETU
- 2.1.1.2 HERAKLIT Z EFEZU
- 2.1.1.3 PARMENIDES Z ELEI
- 2.1.1.4 Podsumowanie
- 2.1.2 Mechanicyzm KARTEZJUSZA
- 2.1.3 Labirynt kontinuum (LEIBNIZ)
- 2.1.4 Atomizm
- 2.1.5 Substancja (ARYSTOTELES)
- 2.1.6 Byt nie-właściwy
- 2.2 Akt i potencja
- 2.2.1 Źródło i znaczenie rozróżnienia
- 2.2.1.1 Dialektyka
- 2.2.2 Substancja i przypadłość
- 2.2.2.1 Kategorie
- 2.2.3 Materia a forma (hilemorfizm)
- 2.2.3.1 Ontologiczne pojęcie materii
- 2.2.4 Istota a istnienie
- 2.2.5 System różnic
- 2.2.6 Przyczynowość ontologiczna
- 2.2.6.1 Arystotelesowska teoria przyczyn
- 2.2.6.2 Przyczynowość a teoria aktu i potencji
- 2.3 Transcendentalia
- 2.3.1 Jedno
- 2.3.2 Prawda
- 2.3.3 Dobro
- 2.3.4 Piękno
- 2.4 Przyroda
- 2.4.1 Nauki przyrodnicze a filozofia przyrody
- 2.4.2 Drzewo PORFIRIUSZA
- 2.4.3 Ciało
- 2.4.3.1 Przestrzeń
- 2.4.3.2 Czas
- 2.4.3.3 Przyroda nieorganiczna
- 2.4.4 Istota żyjąca
- 2.4.4.1 Ciało jako organizm
- 2.4.4.2 Teleologia
- 2.4.5 Animalność
- 2.4.5.1 Organizm animalny
- 2.4.5.2 Ewolucja
- 3. FILOZOFIA PODMIOTU
- 3.1 Filozofia podmiotu: refleksja transcendentalna
- 3.1.1 Filozoficzny problem poznania
- 3.1.2 Teoria odbicia
- 3.1.3 Przewrót kopernikański KANTA
- 3.1.4 Różnica transcendentalna
- 3.1.5 Pojęcie graniczne: rzecz sama w sobie
- 3.1.6 Spór o istnienie świata
- 3.2 Poznanie zmysłowe i duchowe
- 3.2.1 Zmysłowoć zewnętrzna i wewnętrzna
- 3.2.2 Zmysłowość a duch
- 3.2.2.1 Podmiotowość
- 3.2.2.2 Uniwersalność
- 3.2.2.3 Całościowość
- 3.2.2.4 Umiejętność mowy
- 3.2.2.5 Samostanowienie na zasadzie wolności
- 3.2.3 Empiryzm i racjonalizm
- 3.2.3.1 Empiryzm
- 3.2.3.2 Racjonalizm
- 3.2.3.3 Oświecenie
- 3.2.3.4 Przezwyciężenie empiryzmu i racjonalizmu przez KANTA
- 3.3 Struktura poznania
- 3.3.1 Struktura poznania według TOMASZA Z AKWINU
- 3.3.1.1 Różnica pierwsza
- 3.3.1.2 Różnica druga
- 3.3.2 Struktura poznania według KANTA
- 3.3.2.1 Estetyka transcendentalna
- 3.3.2.2 Logika transcendentalna
- 3.3.2.2.1 Analityka transcendentalna
- 3.3.2.2.2 Dialektyka transcendentalna
- 3.3.2.3 Podsumowanie
- 3.4 Przejawy zwrotu ku podmiotowi
- 3.4.1 Fenomenologia EDMUNDA HUSSERLA
- 3.4.2 Egzystencjalizm
- 3.4.3 Hermeneutyka
- 3.4.4 Filozofia świadomości
- 4. TRZECI PUNKT WYJŚCIA
- 4.1 Neoplatonizm
- 4.2 System HEGLA
- 4.3 Materializm historyczny u MARKSA
- 4.4 Filozofia analityczna
- 4.4.1 Pozytywizm
- 4.4.2 WITTGENSTEIN I
- 4.4.3 Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego
- 4.4.4 Racjonalizm krytyczny
- 4.4.5 WITTGENSTEIN II
- 4.4.6 Semiotyka
- 4.5 Cud języka
- 4.5.1 Ponadznakowy charakter języka
- 4.5.2 Trójkierunkowość języka
- 4.5.3 Językowy obraz świata
- 4.5.4 Dialektyka języka
- 4.5.5 Gramatyka uniwersalna (N. CHOMSKY)
- 4.6 Pragmatyka: poszczególne stanowiska
- 4.6.1 Rekonstrukcja dialogiczna (Szkoła Erlangska)
- 4.6.2 Pragmatyka uniwersalna (J.HABERMAS)
- 4.6.3 Transcendentalna pragmatyka języka (K.O.APEL)
- 4.7 FRIEDRICH NIETZSCHE
- 4.7.1 Punkt wyjścia
- 4.7.2 Człowiek a ludzkość
- 4.7.3 Nadczłowiek
- 4.8 Postmodernizm
- 4.9 Prawda
- 5. LOGIKA I TEORIA NAUKI
- 5.1 Logika
- 5.1.1 Co to jest logika?
- 5.1.1.1 Dzieje logiki formalnej
- 5.1.1.2 Filozofia a logika formalna
- 5.1.1.3 Logistyka i metalogika
- 5.1.2 Słowo i znaczenie
- 5.1.2.1 Nazwy i predykaty
- 5.1.2.2 Jedno- i wieloznaczność
- 5.1.2.3 Definicja
- 5.1.2.4 Problem uniwersaliów
- 5.1.3 Rachunek zdań
- 5.1.3.1 Koniunkcja
- 5.1.3.2 Alternatywa
- 5.1.3.3 Implikacja
- 5.1.3.4 Dysjunkcja
- 5.1.3.5 Równoważność
- 5.1.3.6 Prawa logiczne
- 5.1.4 Rachunek predykatów
- 5.1.4.1 Predykaty jedno- i wieloargumentowe
- 5.1.4.2 Zdanie proste i forma zdaniowa
- 5.1.4.3 Kwantyfikatory
- 5.1.4.4 Formalizacja
- 5.1.4.5 Prawa logiczne
- 5.1.4.6 Zdania typu A, E, I, O
- 5.1.5 Rachunek klas
- 5.1.5.1 Operacje na klasach
- 5.1.5.2 Sądy o klasach
- 5.1.6 Kwadrat logiczny
- 5.1.7 Sylogistyka
- 5.1.7.1 Grupy trójkowe dopuszczające zachodzenie sylogizmów
- 5.1.7.2 Figury sylogizmu
- 5.1.8 Inne działy logiki
- 5.2 Teoria nauki
- 5.2.1 System – teoria – nauka
- 5.2.2 Dedukcja i system aksjomatyczny
- 5.2.3 Indukcja
- 5.2.3.1 Obserwacja – opis – klasyfikacja
- 5.2.3.2 Hipoteza
- 5.2.3.3 Teoria
- 5.2.4 Wyjaśnienie
- 5.2.5 Objaśnienie niektórych pojęć
- 5.2.6 Znaczenie teorii empirycznych
- 6. CZŁOWIEK
- 6.1 Człowiek jako temat nauki
- 6.2 Animalność i duch
- 6.3 Człowiek jako fenomen
- 6.4 Ciało a dusza
- 6.4.1 Dusza a duch
- 6.4.2 Próby rozwiązania
- 6.4.3 Duch jako dusza
- 6.5 Problem nieśmiertelności
- 6.6 Dziejowość
- 6.6.1 Bycie ku śmierci
- 6.6.2 Dziejowość a dzieje
- 6.6.3 Przyroda a dzieje
- 6.6.4 Filozofia dziejów
- 6.7 Charakter społeczny i społeczeństwo
- 6.7.1 Sfery społecznej interakcji
- 6.7.2 Integralizm i wyodrębnienie
- 6.7.3 Państwo i prawo
- 6.7.4 Społeczeństwo
- 6.7.4.1 Gospodarka
- 6.7.4.2 Wiedza i umiejętności
- 6.7.4.3 Rodzina
- 6.7.4.4 Sfera religijno-kulturowa
- 6.7.4.5 Podsumowanie
- 6.7.5 Ekskurs: Filozofia feministyczna
- 7. ETYKA
- 7.1 Wolność woli
- 7.1.1 Teoria i praktyka
- 7.1.2 Wolność zewnętrzna i wewnętrzna
- 7.1.3 Wolność wewnętrzna jako upraktycznienie się rozumu
- 7.1.4 Dobro i zło
- 7.1.5 Wolność a determinizm
- 7.2 Sumienie
- 7.2.1 Etyczne a priori
- 7.2.2 Aplikacja
- 7.2.3 Autonomia sumienia
- 7.2.4 Sumienie przed- i pouczynkowe
- 7.3 Problem norm
- 7.3.1 Sumienie a norma
- 7.3.2 Konieczność norm
- 7.3.3 Uzasadnienie norm
- 7.3.3.1 Argumentacja utylitarystyczna
- 7.3.3.2 Argumentacja na podstawie teorii sprawiedliwości
- 7.3.3.3 Argumentacja na podstawie klasycznego prawa natury
- 7.4 Problem sensu
- 7.4.1 Cele, które są zarazem obowiązkami
- 7.4.2 Roszczenia do sensu ludzkiej praktyki
- 7.4.2.1 Wolność na zasadzie natury
- 7.4.2.2 Wolność na zasadzie człowieczeństwa
- 7.4.3 Etyka a wiara
- 7.4.3.1 Przechodniość sensu
- 7.4.3.2 Nierozporządzalność tego, co zupełne
- 7.4.3.3 Problem winy
- 7.4.3.4 Kategoryczne roszczenie sumienia
- 7.5 Etyka społeczna
- 7.5.1 Liberalizm
- 7.5.2 Socjalizm
- 7.5.3 Etos praw człowieka
- 7.6 Prawo
- 7.7 Podsumowanie
- 8. BÓG
- 8.1 Krytyka religii
- 8.1.1 FEUERBACH
- 8.1.2 MARKS
- 8.1.3 NIETZSCHE
- 8.1.4 FREUD
- 8.1.5 CARNAP
- 8.1.6 SARTRE
- 8.1.7 SÖLLE
- 8.1.8 Podsumowanie
- 8.2 Filozoficzna nauka o Bogu
- 8.2.1 Problem Boga z punktu widzenia filozofii bytu
- 8.2.1.1 Argument kosmologiczny i teleologiczny
- 8.2.1.1.1 Argument kosmologiczny
- 8.2.1.1.2 Argument teleologiczny
- 8.2.1.2 Bóg w orzekaniu analogicznym
- 8.2.1.3 Pojęcie Boga w filozofii bytu
- 8.2.2 Problem Boga w filozofii podmiotu
- 8.2.2.1 Kantowska krytyka argumentów z dziedziny filozofii bytu
- 8.2.2.2 Bóg jako idea regulatywna
- 8.2.2.3 Bóg jako postulat praktycznego rozumu
- 8.2.3 Problem Boga w filozofii ducha
- 8.2.3.1 Argument ontologiczny
- 8.2.3.2 Krytyka argumentu ontologicznego
- 8.3 Nowsze stanowiska
- 8.4 Wiara religijna
- 8.4.1 Wiara a filozofia
- 8.4.2 Słuchacze Słowa
- 8.4.3 Eksperyment całościowy
- Główne dzieła filozofii zachodniej
- Wykaz wykorzystanej literatury
- Zalecane lektury
- Skorowidz nazwisk
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)