![book](Okladki/ISBN/8389/m8389356171.jpg)
![book](Okladki/ISBN/8389/m8389356171.jpg)
Historia myśli polityczno-prawnej
Głównym zamiarem tego podręcznika jest zaprezentowanie rozmaitych konfiguracji pojęć. Uważam, iż historia myśli musi skupiać uwagę na słowach, badać sens wypowiedzi. Nie powinna zaś spekulować na temat związków pomiędzy ideami i rzeczywistością, popadając w manierę, którą narzuciła socjologia wiedzy. Starałem się przedstawić zagadnienia, które w moim przekonaniu wypada
uznać za najistotniejsze. Swoiste minimum, którego zredukować już nie można. Z jednej strony miałem na względzie kontrowersyjność całej materii. Próbowałem więc zaakcentować znaczenie jakie mają najbardziej zasadnicze wątpliwości dotyczące tożsamości człowieka, natury politycznego zrzeszenia, czy też istoty prawa i porządku prawnego. Z drugiej strony chodziło o zaznaczenie wagi swoistego przymusu, który sprawia, iż każda epoka na nowo podejmować musi refleksję dotyczącą tych wszystkich spornych kwestii. Ten ostatni wzgląd zdecydował, iż nieco uwagi poświęciłem również kilku żyjącym jeszcze autorom. Wypowiedzi Rorty‘ego, Rawlsa czy Habermasa pozostają historyczne w tym znaczeniu, iż mieszczą się w strukturze doświadczenia, które ukształtował dialog z przeszłością.Wszelkie idee mają swoje historyczne "brzmienie". Studiowanie dziejów myśli chroni nas więc przed beztroskim zarozumialstwem. Być może dlatego warto było napisać ten podręcznik i może dlatego warto do niego zajrzeć.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Stanisław Filipowicz. |
Hasła: | Ideologia - historia Prawo - historia - teoria Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Gdańsk : "Arche", 2003. |
Wydanie: | Wyd. 3 zm. |
Opis fizyczny: | 417 s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- Rozdział 1. STAROŻYTNA GRECJA
- I. Początki: kapłani i poeci
- II. Narodziny filozofii
- III. Sofiści
- IV. Sokrates
- V. Platon
- VI. Arystoteles
- VII. Szkoły sokratyczne
- Rozdział 2. GRECJA W EPOCE HELLENISTYCZNEJ I RZYM
- I. Wczesna stoa: Grecja
- II. Późna stoa: Rzym
- III. Epikureizm
- IV. Republikański archetyp: Marcus Tullius Cicero
- V. Wczesne chrześcijaństwo
- Rozdział 3. ŚREDNIOWIECZE
- I. Początki: okres od roku 380 do końca X wieku
- II. Rozkwit: wiek X-XIII
- III. Schyłek: wiek XIV i XV
- Rozdział 4. Wiek XVI
- I. Kultura reminiscencji – rewindykacje historyczne i polityka
- II. Machiavelli
- III. Utopia
- IV. Sceptyk – Michael de Montaigne
- V. Nowa koncepcja suwerenności – Jean Bodin
- VI. Reformacja
- Rozdział 5. WIEK XVII
- I. Racjonalizm
- II. Grocjusz
- III. Hobbes
- IV. Spinoza
- V. Angielski republikanizm
- VI. Purytanie w Ameryce
- VII. John Locke
- Rozdział 6. OŚWIECENIE
- I. Teoria postępu
- II. Modele racjonalności
- III. Moralność, prawo, władza
- Rozdział 7. Wiek XIX
- I. Spór z Oświeceniem – konserwatyzm
- II. Spór z Oświeceniem – romantyzm
- III. Wolność nowoczesna – dwie interpretacje
- IV. Socjalizm
- V. Anarchizm
- VI. Pozytywizm
- VII. Koncepcja ładu organicznego – wariant liberalny
- VIII. Pozytywizm prawny
- IX. Hegel
- X. Materializm historyczny
- XI. Kościół katolicki w sporze z liberalizmem i socjalizmem
- XII. Liberalizm – rozstanie z metafizyką
- XIII. Nietzsche- nihilizm
- Rozdział 8. WIEK XX
- I. Pragmatyzm
- II. Freud – epitafium Oświecenia
- III. Masy i mity (Le Bon i Sorel)
- IV. Jose Ortega y Gaset – bunt mas
- V. Max Weber – racjonalność, biurokracja, demokracja
- VI. Carl Schmitt – decyzjonizm
- VII. Krytyka pozytywizmu w nauce prawa
- IX. Hannah Arendt – o naturze politycznej wspólnoty
- X. Konserwantyzm – ekskomunika „pop-hedonizmu”
- XI. Isaiah Berlin – radykalny pluralizm
- XII. Alasdair MacIntyre – komunitaryzm
- XIII. Michel Foucault – wolność i dyscyplina
- XIV. Richard Rorty – wolność i ironia
- XV. John Rawls – wolność i sprawiedliwość
- XVI. Jurgen Habermas – Oświecenie: niedokończony projekt
- Indeks
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)