![book2](images/brak4.jpg)
![book](images/brak4.jpg)
Zarys historii filozofii : elementy doksografii
Dwojakiego rodzaju powody i cele złąozyły się na zamierzenie i opracowanie Zarysu historii filozofii. Pierwszym z nich jest potrzeba rozrachunku z prowadzonejpracy naukowo-badawczej i dydaktyczno-wychowawczej, z teoretycznego pojmowania i praktycznego rozumienia historycznego rozwoju problematyki naukowo-i ideowo-filozoficznej, a nade wszystko uprzytomnienia sobie dziejowego konfliktui walki między immanentnie wyrozumowaną myślą filozoficzną i jej
metaidealizacjąświata i człowieka a materialistycznej filozofii naukowej, opartej na obiektywnych pra-wach i zasadach rzeczywistości i życia. Motywem drugim, stanowiącym jednocześniecel opracowania Zarysu, była chęć wyjścia naprzeciw zapotrzebowaniu na syntetyczne, w miarę możności związąne i systematyczne ujęciem historii myśli filozoficznej,umożliwiające ogólne rozeznanie w jej rozwoju i pogłębienie ideowej świadomościczłowieka w procesie kształtowania jego poglądu na świat i własne życie.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Jan Legowicz. |
Hasła: | Filozofia - historia |
Adres wydawniczy: | Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1976 |
Wydanie: | [Wyd. 3]. |
Opis fizyczny: | 609, [3] s. : il., mapy ; 25 cm. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- OD AUTORA
- WSTĘP
- Część pierwsza. FILOZOFIA GRECKO-RZYMSKA
- Rozdział pierwszy. KOSMOGONICZNE POGLĄDY WSCHODNIE I WCZESNOHELLEŃSKIE PRZED POWSTANIEM FILOZOFII GRECKIEJ
- I. Kosmogoniczne poglądy wschodnie
- 1. Teo- i kosmogoniczne wyobrażenia świata rzeczywistości
- 2. Teo- i kosmogoniczne koncepcje powstania świata
- 3. Teo- i kosmogoniczne koncepcje pochodzenia człowieka i jego roli we wszechświecie
- II. Naturalistyczne kosmogonie greckie
- III. Zestawienie i wnioski
- Rozdział drugi. WCZESNOPRZYRODNICZA UMYSŁOWOŚĆ GRECKA
- I. Siedmiu mędrców
- II. W poszukiwaniu pierwszej zasady wszechrzeczy
- III. Przeciwstawianie zasady porządku zasadzie istnienia w świecie
- IV. Metoda dialektycznego ujmowania świata rzeczywistości
- V. Zaprzeczenie dialektyki istnienia przez formalną dialektykę myślenia
- VI. Reakcja na logiczny formalizm myślenia pozaobiektywnego
- 1. Monizm atomistyczny
- 2. Monizm naturalistyczny
- Rozdział trzeci. GRECKI RACJONALIZM HUMANISTYCZNY
- I. Sofistyka. Racjonalizm indywidualistyczny i sceptyczny relatywizm
- 1. Sofistyka indywidualistyczna
- 2. Sofistyka skrajnie relatywistyczna
- II. Intelektualizm etyczny Sokratesa
- III. Szkoły sokratyczne. Przejście od intelektualizmu etycznego do idealizmu obiektywnego. Platon
- 1. Szkoła kyrenejska
- 2. Szkoła kynicka
- 3. Szkoła megarejska
- 4. Akademia ateńska
- IV. Realizm umiarkowany Arystotelesa
- Rozdział czwarty. GRECKA FILOZOFIA ŻYCIA
- I. Epikureizm jako materialistyczny monizm statyczny
- II. Stoicyzm jako materialistyczny monizm dynamiczny
- III. Sceptycyzm jako antydogmatyczna metoda filozoficzna
- Rozdział piąty. TEISTYCZNA GNOZA GRECKO-RZYMSKA W CZASACH CESARSTWA RZYMSKIEGO
- I. Hellenistyczna gnoza teistyczna
- 1. Teistyczna gnoza etyczna
- 2. Teistyczna gnoza mistyczna
- 3. Antyteistyczna reakcja racjonalistyczna
- 4. Neoplatonizm jako uniwersalistyczna filozofia teologiczna
- II. Filozoficzna gnoza judejska
- 1. Nurty filozoficzno- i religijno-ascetyczne
- 2. Kierunki filozoficzno-teozoficzne
- III. Gnoza jako tajemna wiedza Wschodu
- IV. Teologiczna gnoza chrześcijańska
- 1. Judejski mesjanizm społeczny
- 2. Pierwotne elementy doktrynalne
- 3. Gnoza wczesnochrześcijańska
- 4. Chrześcijańska apologetyka jako próba uracjonalniania wiary
- 5. Chrześcijańska katecheza
- 6. Dogmatyzm teologiczno-filozoficzny
- 7. Synteza i teologiczna asymilacja starożytnej umysłowości filozoficznej w systemie Aureliusza Augustyna
- 8. Zmierzch gnozy chrześcijańskiej
- V. Ogólna charakterystyka i historyczne znaczenie filozofii grecko-rzymskiej
- Część druga. HISTORIA WIEKÓW ŚREDNICH
- Rozdział pierwszy. HISTORYCZNO-DOKTRYNALNE PRZESŁANKI FILOZOFII ŚREDNIOWIECZNEJ
- I. Recepcja arystolelizmu w Syrii
- II. Neoplatoński arytotelizm arabski
- III. Arystotelizm judejski
- IV. Znaczenie umysłowości arabsko-żydowskiej
- Rozdział drugi. METODOLOGICZNA KONCEPCJA FILOZOFII
- I. Dialektyka Alkuina
- II. Naturalizm dialektyczny Eriugeny
- 1. Koncepcja filozofii
- 2. Natura świata i istnienia
- 3. Koncepcja człowieka
- III. Propedeutyka szkoły Auxerre
- Rozdział trzeci. GENEZA SPORU TEOLOGII Z DIALEKTYKĄ
- Rozdział czwarty. SPÓR DIALEKTYKÓW Z ANTYDIALEKTYKAMI JAKO WALKA O SUPREMACJĘ TEOLOGII NAD FILOZOFIĄ
- I. Spór dialektyków z antydialektykami
- II. Nominalizm i skrajny realizm
- 1. Nominalizm
- 2. Realizm skrajny jako reakcja na dialektyczny racjonalizm nominalistyczny
- III. Realizm umiarkowany jako próba metodycznego pogodzenia teologii z filozofią
- IV. Pierwsze próby teologicznej systematyzacji wiedzy
- Rozdział piaty. INSTRUMENTALNA KONCEPCJA FILOZOFII W ZASTOSOWANIU DO SYSTEMATYZACJI PROBLEMATYKI TEOLOGICZNEJ
- I. Naturalizm filozoficzny
- 1. Realizm racjonalistyczny
- 2. Naturalizm realistyczny
- 3. Materializm naturalistyczny
- II. Antynaturalizm paryski
- III. Instrumentalizm filozoficzno-teologiczny
- Rozdział szósty. FILOZOFICZNO-TEOLOGICZNA RECEPCJA ARYTOTELIZMU I OPOZYCJA WOBEC NIEJ
- I. Wstępno-encyklopedyczna recepcja arystotelizmu
- II. Filozoficzno-teologiczna recepcja arystotelizmu
- 1. Instrumentalno-teologiczna recepcja arystotelizmu
- 2. Instrumentalno-naturalistyczna recepcja arystotelizmu
- 3. Teologiczno-doktrynalna recepcja arystotelizmu
- III. Opozycja przeciw filozoficzno-teologicznej recepcji arystotelizmu
- 1. Opozycja teologiczno-krytyczna
- 2. Opozycyjny nurt naturalistyczny
- 3. Opozycyjny nurt awerroistyczno-racjonalistyczny
- 3.1. Awerroizm łaciński
- 3.2. Awerroizm jako modernizm logiczny
- IV. Znaczenie recepcji filozofii Arystotelesa
- Rozdział siódmy. ROZKŁAD ŚREDNIOWIECZNEGO SYSTEMU DOKTRYNALNEGO
- I. Scholastyka tradycyjna
- 1. Albertyzm neoplatoński i mistyka
- 2. Tomizm
- 3. Szkotyzm
- II. Nominalizm i konceptualizm jako reakcja na scholastykę
- 1. Nominalizm dialektyczny
- 2. Nominalizm empiryczny
- 3. Konceptualizm Ockhama
- 4.Szkoła Ockhama
- 5. Wpływ i znaczenie nominalizmu u schyłku średniowiecza
- Część trzecia. FILOZOFIA NOWOŻYTNA
- Rozdział pierwszy. FILOZOFIA ODRODZENIA JAKO PRZEJŚCIE DO FILOZOFII NOWOŻYTNEJ
- I. Scholastyczny teocentryzm doktrynalny
- 1. Nominalizm
- 2. Realizm scholastyczny
- 2.1. Scholastyczny realizm szkotystyczny
- 2.2. Albertyzm
- 2.3. Scholastyka tomistyczna
- 2.4. Koniec supremacji scholastyki
- II. Odrodzeniowy humanizm filozoficzny
- 1. Zwrot do starożytności
- 2. Filozofia przyrody
- 3. Filozofia prawa i państwa
- 4. Filozofia religii
- III. Charakterystyka filozoficznej umysłowości renesansowej
- Rozdział drugi. WSTĘPNA SYSTEMATYKA FILOZOFII NATURALISTYCZNEJ
- I. Empiryzm Metodologiczny Bacona
- 1. Franciszek Bacon
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Znaczenie Franciszka Bacona
- II. Empiryczny naturalizm społeczny Hobbesa
- 1. Tomasz Hobbes
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Znaczenie filozofii Hobbesa
- III. Naturalizm religijny Cherbury’ego
- 1. Edward Herbert Cherbury
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Znaczenie filozofii Cherbury’ego
- IV. Znaczenie filozoficznego naturalizmu
- Rozdział trzeci. RADYKALIZM METODYCZNY KARTEZJUSZA
- I. Kartezjusz – twórca nowej metody filozofowania
- 1. Życie i twórczość filozoficzna
- 2. Poglądy naukowe i filozoficzne
- 3. Znaczenie filozofii Kartezjusza
- II. Szkoła kartezjańska
- III. Uwagi na temat dalszego rozwoju kartezjanizmu
- Rozdział czwarty. Z DZIEJÓW REAKCJI NA FILOZOFIĘ KARTEZJAŃSKĄ
- I. Reakcja teologiczno-fideistyczna
- 4. Opozycja teologiczna
- 2. Opozycja fideistyczna
- II. Opozycja naturalistyczna
- III. Pojednawczy nurt spirytualistyczny
- 1. Okazjonalizm
- 2. Ontologizm
- Rozdział piąty. RACJONALIZM MONISTYCZNO-METAFIZYCZNY
- I. Racjonalizm materialistyczno-monistyczny
- 1. Życie i twórczość filozoficzna Spinozy
- 2. Poglądy Spinozy
- 3. Znaczenie filozofii Spinozy
- II. Racjonalizm pluralistyczno-monadologiczny
- 1. Życie i twórczość Leibniza
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Znaczenie filozofii Leibniza
- Rozdział szósty. RACJONALIZM EMPIRYCZNO-SENSUALISTYCZNY
- I. Racjonalizm empiryczny Locke’a
- 1. Życie i twórczość filozoficzna
- 2. Poglądy
- 3. Znaczenie filozofii Locke’a
- II. Racjonalizm idealistyczno-subiektywny Berkeleya
- 1. Życie i twórczość filozoficzna
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Charakterystyka ogólna
- III. Racjonalistyczny empiryzm sceptyczny Hume’a
- 1. Życie i twórczość filozoficzna
- 2. Poglądy filozoficzne
- 3. Znaczenie filozofii Hume’a
- IV. Dalsze dzieje i rola empiryzmu sensualistycznego
- Rozdział siódmy. RACJONALIZM NATURALISTYCZNY
- I. Empiryzm jako źródło racjonalizmu naturalistycznego
- II. Naturalizm sensualistyczny
- III. Naturalizm materialistyczny
- 1. Materializm typu przyrodniczego
- 1.1. Julian Offray de La Mettrie
- 1.2. Paweł Henryk Dietrich von Holbach
- 1.3. Denis Diderot
- 2. Materializm społeczno-moralny
- 2.1. T. Klaudiusz Adrian Helwecjusz
- 2.2. Poglady
- 3. Naturalizm materialistyczny
- IV. Naturalizm metodologiczny
- V. Naturalizm antyintelektualistyczny
- VI. Znaczenie francuskiego racjonalizmu naturalistycznego
- Rozdział ósmy. OPOZYCJA PRZECIW EMPIRYZMOWI I RACJONALIZMOWI
- I. Racjonalizm antyempiryczny
- II. Racjonalizm eklektyczno—empiryczny
- 1. Niemiecki racjonalizm deistyczno-eklektyczny
- 2. Racjonalizm o nastawieniu empiryczno-naturalistycznym
- 2.1. Gotthold Efraim Lessing
- 2.2. Jan Godfryd Herder
- III. Krytycyzm Kanta jako sprzęcie wobec empiryzmu i racjonalizmu
- 1. Życie i dzieła
- 2. Poglądy poprzedzające okres filozofii krytycznej
- 3. Poglądy Kanta w okresie filozofii krytycznej
- 4. Sens i historyczna rola filozofii krytycznej Kanta
- IV. Bezpośredni zwolennicy i przeciwnicy kantyzmu
- Część czwarta. FILOZOFIA WIEKU XIX I WSPÓŁCZESNA
- Rozdział pierwszy. KLASYCZNA FILOZOFIA NIEMIECKA JAKO METODOLOGICZNY ZWROT W NOWOŻYTNEJ KONCEPCJI FILOZOFII
- I. Idealizm subiektywny Fichtego
- 1. Życie i dzieła
- 2. Poglądy
- 3. Znaczenie filozofii Fichtego
- II. Idealizm obiektywny Schellinga
- 1. Życie i dzieła
- 2. Poglądy
- 3. Znaczenie i wpływy filozofii Schellinga
- III. Idealizm absolutny i ewolucyjny Hegla
- 1. Życie i dzieła
- 2. Poglądy
- 3. Znaczenie i dalsze dzieje heglizmu
- IV. Historyczne znaczenie idealizmu niemieckiego
- Rozdział drugi. FILOZOFIA APRIORYCZNA I POZYTYWISTYCZNA
- I. Metafizyczno-humanistyczna opozycja kantyzmu
- 1. Realizm metafizyczny
- 1.1. Irracjonalizm metafizyczny Schopenhauera
- 1.2. Realizm pluralistyczny Herbarta
- 1.3. Filozofia organiczna
- 1.4. Wartość i znaczenie realizmu metafizycznego
- 2. Metafizyka indukcyjna
- 2.1. Paralelizm psychofizyczny Fechnera
- 2.2. Empiryzm spirytualistyczny Lotzego
- 2.3. Monizm konkretny Hartmanna
- 2.4. Metafizyczny woluntaryzm Wundta
- 2.5. Inni metafizycy indukcyjni
- 3. Neokantyzm
- 3.1. Szkoła marburska
- 3.2. szkoła badeńska
- 4. Historyczna charakterystyka kantyzmu
- II. Opozycja pozytywistyczna przeciw filozofii idealistycznej i materialistycznej
- 1. Narodziny pozytywizmu
- 1.1. Zasady filozofii pozytywnej
- 1.2. Bezpośredni zwolennicy Comte’a
- 1.3. dalszy rozwój pozytywizmu
- 2. Kierunki pozytywistyczne empiryczno-realistyczne
- 2.1. Indukcyjny empiryzm logiczny
- 2.2. Pozytywizm ewolucyjny
- 2.3. Pragmatyzm
- 2.4. Realizm i neorealizm
- 2.5. Neopozytywizm
- 3. Kierunki pozytywistyczne epistemologiczne
- 3.1. Empiriokrytycyzm
- 3.2. Fikcjonizm
- 3.3. Pozytywizm skrajnie idealistyczny
- 4. Pozytywistyczna filozofia życia
- 4.1. Wartościująca „filozofia życia”
- 4.2.Filozofia „pędu życiowego”
- 4.3. Nowożytne nurty teozoficzne
- 5. Doktrynalne i ideowe konsekwencje pozytywizmu
- III. Metafizyczny aprioryzm przeciwko idealizmowi
- 1. Fenomenologia
- 1.1. Edmund Husserl
- 1.2. Max Scheler
- 1.3. Znaczenie i dalsze losy fenomenologii
- 2. Egzystencjalizm
- 2.1. Marcin Heidegger
- 2.2. Karol Jaspers
- 2.3. Jan Paweł Sartre
- 2.4. Gabriel Marcel
- 2.5. Charakterystyka i znaczenie egzystencjalizmu
- IV. Niekonsekwencje filozofii apriorycznej i pozytywistycznej
- Rozdział trzeci. FILOZOFIA SKRAJNIE METAFIZYCZNA
- I. Scholastyka czasów nowożytnych
- 1. Tradycjonalistyczny illuminatyzm
- 2. Ontologiczny intuicjonizm
- 3. Metafizyczny racjonalizm scholastyczny
- 4. Konsekwencje scholastycznej recepcji racjonalizmu
- II. Scholastyka w opozycji przeciw idealizmowi i nowożytnemu racjonalizmowi
- 1. Neoscholastyka jako sprzeciw wobec racjonalizmu i naturalizmu
- 2. Tomistyczna podbudowa neoscholastyki
- 3. Tomizm jako doktrynalny system współczesnego katolicyzmu
- 3.1. Nowożytne szkoły tomistyczne
- 3.2. Metodologiczne i doktrynalne założenia tomizmu
- 3.3. Doktrynalny i ideologiczny sens tomizmu
- 4. Neotomizm we współczesnym systemie katolickim
- 5. Współczesny personalizm jako wyraz ideologii tomistycznej
- 5.1. Mounierowski personalizm „społecznego zaangażowania”
- 5.2. Personalizm tomistyczny
- 5.3. Ideowy sens personalizmu
- III. Zestawienie i ocena zadań filozofii metafizycznej
- Rozdział czwarty. MATERIALIZM DIALEKTYCZNY
- I. Źródła materializmu dialektycznego
- 1. Historyczne uwarunkowania pośrednie marksizmu
- 1.1. Utopia komun społecznych
- 1.2. Próby teoretycznego uzasadnienia potrzeby równości społecznej
- 1.3. Wielowiekowa tradycja filozofii materialistycznej
- 2. Historyczne uwarunkowania bezpośrednie marksizmu
- 2.1. Obiektywny konflikt sprzeczności społeczno-gospodarczych
- 2.2. Ideowy konflikt sprzeczności dualizmu ducha i materii
- 2.3. Materializm i rozwój nauk przyrodniczych
- II. Twórcy i teoretycy materialistycznej filozofii dialektycznej
- 1. Karol Marks
- 2. Fryderyk Engels
- 3. Włodzimierz Iljicz Uljanow Lenin
- 4. Znaczenie filozofii i nauki Marksa, Engelsa, Lenina
- III. Elementy materialistycznej filozofii dialektycznej
- 1. Materializm dialektyczny
- 1.1. Materializm
- 1.2. Materializm i dialektyka
- 1.3. Podstawowe prawa dialektyczne
- 1.4. Dialektyka poznania
- 1.5. Materialistycznodialektyczna koncepcja człowieka
- 2. Materializm historyczny
- 2.1. Produkcja jako materialna podstawa życia społecznego
- 2.2. Historia jako rozwój formacji społecznych
- 2.3. Prawa rozwoju społecznego
- 2.4. Walka klasowa i problem państwa
- 2.5. Teoria o roli mas ludowych w dziejach
- 2.6. Zagadnienie postępu społecznego
- 2.7. Klasowy charakter filozofii
- 2.8. Historycznie i społecznie uzasadnione założenie klasowości i partyjności nauki i filozofii
- IV. Ideologiczny sens materializmu dialektycznego i historycznego
- REFLEKSJE I WNIOSKI
- BIBLIOGRAFIA
- SKOROWIDZ NAZWISK
- SKOROWIDZ RZECZOWY
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)