Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Wprowadzenie do filozofii




Podręcznik obejmujący zarys problematyki głównych dyscyplin filozoficznych: metafizyki, antropologii filozoficznej, filozofii poznania filozofii Boga i religii, moralności, oraz logiki. Wydanie drugie poszerzone zostało o zarys historii filozofii, przegląd głównych teorii nauki, syntetyczny wykład tomizmu a także o elementy etyki społecznej i retoryki klasycznej.


Odpowiedzialność:Mieczysław A[lbert] Krąpiec [et al.] ; Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wydział Filozofii.
Hasła:Filozofia chrześcijańska
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Lublin : Redakcja Wydawnictw KUL, 2003
Wydanie:[Wyd. 2 poszerz.].
Opis fizyczny:746, [1] s. : 1 faks. ; 24 cm.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Przedmowa (Piotr Jaroszyński)
  2. Mieczysław A. Krąpiec. KONCEPCJE NAUKI I FILOZOFIA
  3. I. Koncepcje nauki
  4. II. Granice wolności nauki
  5. Mieczysław A. Krąpiec. OKRESY I GŁÓWNE NURTY FILOZOFII
  6. I. Starożytność klasyczna
  7. II. Antyk chrześcijański
  8. III. Średniowieczna scholastyka
  9. IV. Czasy nowożytne
  10. V. Filozofia współczesna
  11. VI. Filozoficzna myśl polska - jej niektóre prądy
  12. Mieczysław A. Krąpiec. METAFIZYKA - OGÓLNA TEORIA RZECZYWISTOŚCI
  13. Wprowadzenie
  14. 1. Nazwa metafizyki
  15. 2. Co to jest metafizyka?
  16. 3. Jak uprawiać metafizykę?
  17. Część I. Rozumienie rzeczywistości
  18. I. Wyodrębnienie przedmiotu metafizyki
  19. 1. Jak pojmowano byt jako byt?
  20. 2. Jak rozumieć byt jako byt?
  21. 3. Jak wyraża się w poznaniu bytowość bytu?
  22. II. Transcendentalia
  23. 1. Jak ogólnie pojmować transcendentalia?
  24. 2. Byt a rzecz
  25. A. Co to jest transcendentalna rzecz?
  26. B. Jak w naszym poznaniu i języku (orzekaniu) wyraża się "rzecz"?
  27. 3. Byt a jedność
  28. A. Czym jest transcendentale "jedno"?
  29. B. Jak "jedno" się wyraża w poznaniu?
  30. 4. Byt a odrębność
  31. A. Co to jest "odrębność-coś"?
  32. B. Jak wyraża się w poznaniu transcendentalna odrębność?
  33. 5. Byt a prawda
  34. A. Co to jest transcendentalna prawda?
  35. B. Jak się ujawnia w poznaniu prawda ontyczna?
  36. 6. Byt a dobro
  37. A. Co to jest dobro transcendentalne?
  38. B. Czy celowe działanie ujawnia realne dobro?
  39. C. Dla-czego zło?
  40. 7. Byt a piękno
  41. 8. Co to jest wartość?
  42. Część II. Struktura bytu
  43. I. Substancja i przypadłości
  44. 1. Co to jest substancja?
  45. 2. Jakie są racje istnienia bytu o strukturze substancjalno-przypadło-ściowej?
  46. 3. Czy substancja jest osobą?
  47. 4. Jakie są relacje?
  48. II. Materia i forma
  49. 1. Dlaczego wyjaśnienie fizykalno-chemiczne nie tłumaczy natury materii?
  50. 2. Czym jest materia w filozoficznym rozumieniu?
  51. 3. Co to jest materia pierwsza?
  52. 4. Jakie są główne trudności hylemorfizmu?
  53. III. Istota i istnienie
  54. 1. Jak kształtowała się myśl filozoficzna na temat przygodności bytu?
  55. 2. Dlaczego nietożsamość realna istoty i istnienia w bycie przygodnym?
  56. IV. Akt i możność
  57. 1. Jak dostrzeżono możność i akt?
  58. 2. Jakie są racje za przyjęciem możności i aktu w bytach realnych?
  59. 3. Jak pojąć możność i akt?
  60. 4. Jaki jest stosunek możności do aktu?
  61. V. Przyczynowanie i przyczyny bytu
  62. 1. Jak formowano koncepcję przyczyn?
  63. 2. Jak funkcjonują przyczyny?
  64. VI. Analogia
  65. 1. Co to jest analogia bytowa?
  66. 2. Czym jest analogiczne poznanie?
  67. 3. Co to jest analogiczne orzekanie?
  68. 4. Heureza i analogia
  69. Część III. Ku afirmacji Absolutu
  70. I. Ratio recta - prawość rozumu
  71. II. Voluntas recta - prawość woli
  72. III. "Drogi" bytu przygodnego
  73. Mieczysław A. Krąpiec. BYT MATERIALNY ŻYJĄCY. NIEKTÓRE ASPEKTY FILOZOFII PRZYRODY
  74. I. Materialny byt (nie żyjący)
  75. II. Materialny byt żyjący
  76. 1. Istnienie pierwiastka życiowego
  77. A. Fenomenologia życia
  78. B. Celowość dynamiczna zjawisk życiowych
  79. C. Analiza filozoficzna celowości dynamicznej
  80. 2. Natura pierwiastka życiowego: "duszy"
  81. 3. Natura życia w ogólności
  82. 4. Powstanie życia
  83. 5. Funkcje życiowe i ich źródła
  84. Mieczysław A. Krąpiec. KIM JEST CZŁOWIEK?
  85. Słowo wstępne
  86. I. Fakt bycia człowiekiem widziany z zewnątrz i od wewnątrz
  87. II. Zasadnicza interpretacja "faktu ludzkiego"
  88. III. Człowiek - jego poznanie
  89. IV. Ludzkie poznanie i kultura
  90. V. Ludzkie postępowanie moralne
  91. VI. Osobowy i społeczny aspekt życia człowieka
  92. VII. Człowiek w perspektywie śmierci
  93. Mieczysław A. Krąpiec. ELEMENTY FILOZOFII POZNANIA
  94. I. Jak uprawiać filozofię poznania?
  95. II. Baza poznawcza - zdrowy rozsądek
  96. III. Rzeczywistość ujmowana ludzkim poznaniem
  97. 1. Afirmacja istnienia spostrzeganego konkretu
  98. 2. Poznanie pojęciowe
  99. 3. Poznanie sądowe
  100. 4. Niektóre formy poznania ludzkiego
  101. IV. Podstawy racjonalnego porządku poznawczego - pierwsze zasady
  102. 1. Tożsamość i niesprzeczność
  103. 2. Zasada racji bytu
  104. 3. Ogólna zasada przyczynowości
  105. V. Problemy prawdziwości poznania
  106. 1. Prawdziwość ludzkiego poznania
  107. 2. Realizm
  108. 3. Zagadnienie uniwersaliów (powszechników)
  109. 4. Konieczność
  110. Zwieńczenie - W kierunku poznania metodycznie rozwijanego
  111. Zofia J. Zdybicka. DROGI AFIRMACJI BOGA
  112. I. Dzieje problematyki poznania Boga
  113. 1. Filozofia klasyczna
  114. 2. Filozofia pozaracjonalna
  115. 3. Filozofia scjentystyczna
  116. 4. Tendencje współczesne
  117. II. Argumentacja za istnieniem Boga
  118. 1. Typologia argumentacji
  119. 2. Argumentacje antropologiczne
  120. 3. Argumentacje metafizyczne
  121. A. Ogólna struktura dowodu
  122. B. "Drogi" Tomasza z Akwinu
  123. C. Dowód oparty na partycypacji bytu
  124. III. Poznanie natury Boga (kim Bóg jest?)
  125. 1. Uwarunkowania epistemologiczne
  126. 2. Określenie natury Boga
  127. IV. Bóg a świat
  128. 1. Bóg a kosmos
  129. 2. Bóg a człowiek
  130. 3. Bóg a zło
  131. V. Problem negacji Boga. Źródła współczesnego ateizmu
  132. Zofia J. Zdybicka. CZŁOWIEK I RELIGIA
  133. I. Rozgraniczenia wstępne
  134. II. Fakt religijny (fenomen religii)
  135. 1. Analiza przedmiotu relacji religijnej
  136. 2. Analiza faktu religijnego od strony podmiotu ludzkiego - przeżycie religijne
  137. 3. Podstawowe formy aktywności religijnej - akty religijne (czyny religijne)
  138. 4. Fakt religijny a inne dziedziny osobowej aktywności człowieka
  139. III. Religia jako dziedzina kultury
  140. IV. Filozoficzne ujęcie i wyjaśnienie religii
  141. 1. Religia - relacją międzypodmiotową ("ja-Ty")
  142. 2. Podmiotowe uzasadnienie faktu religii - człowiek osobą spotencjalizowaną
  143. 3. Relacja świata do Boga (transcendentalna partycypacja bytu)
  144. Piotr Jaroszyński. ETYKA - DRAMAT ŻYCIA MORALNEGO
  145. Wstęp
  146. I. Dobro-cel: przemiot ludzkich aktów
  147. II. Hierarchia dobra
  148. III. Byt moralny - decyzja
  149. IV. Sposób ludzkiego działania - aretologia
  150. 1. Cnota roztropności
  151. 2. Cnota umiarkowania
  152. 3. Cnota męstwa
  153. 4. Cnota sprawiedliwości
  154. A. Sprawiedliwość współdzielcza
  155. B. Sprawiedliwość wymienna
  156. C. Sprawiedliwość rozdzielcza
  157. 5. Wzajemne powiązanie cnót
  158. 6. Czy eudajmonizm jest egoizmem?
  159. V. Teorie prawa naturalnego: czyń dobro!
  160. Zakończenie - moralność a religia
  161. Aneks: ABC etyki społecznej - polityki (Włodzimierz Dlubacz)
  162. Piotr Jaroszyński. ELEMENTY RETORYKI KLASYCZNEJ
  163. Wstęp
  164. I. Miejsce retoryki w kulturze zachodniej
  165. 1. Powstanie retoryki
  166. 2. Miejsce retoryki w kształceniu
  167. 3. Pochwała retoryki
  168. 4. Krytyka retoryki
  169. 5. Co to jest retoryka?
  170. 6. W obronie retoryki
  171. 7. Cel retoryki
  172. II. Zanim wygłosisz
  173. 1. Inwencja (inventio)
  174. A. Temat
  175. B. Trzy typy perswazji: Logos, Ethos, Pathos
  176. C. Miejsca (toposy)
  177. 2. Plan (dispositio)
  178. 3. Styl (elocutio)
  179. III. Po napisaniu
  180. 1. Wygłoszenie (pronuntiatio)
  181. 2. Pamięć (memoria)
  182. 3. Ćwiczenie (exercitatio)
  183. Zakończenie
  184. Zarys logiki formalnej
  185. Andrzej Maryniarczyk. LOGIKA FORMALNA A METAFIZYKA
  186. I. Z dziejów powstania logiki Arystotelesa
  187. II. Cechy charakterystyczne logiki Arystotelesa
  188. 1. Byt podstawą racjonalnego i zasadniczego poznania
  189. 2. Substancja podmiotem predykacji (orzekania)
  190. 3. Wewnętrzna "zborność" bytu a spójność poznania
  191. III. Źródła logiki jako dyscypliny autonomicznej
  192. IV. Koncepcje logik o ograniczonej autonomii
  193. 1. Związanie logiki z naukami przyrodniczymi
  194. 2. Związanie logiki z psychologią
  195. V. Próba odnowienia koncepcji logiki autonomicznej
  196. VI. Podstawy autonomii logiki współczesnej i jej specyfika
  197. VII. Czy logika współczesna jest odmianą logiki Arystotelesa?
  198. VIII. Problem stosowania logiki współczesnej do metafizyki
  199. Stanisław Kamiński. ELEMENTY LOGIKI FORMALNEJ
  200. Wstęp
  201. I. Teoria zdań
  202. II. Teoria nazw
  203. III. Sylogistyka
  204. IV. Teorie nieklasyczne
  205. V. Z metalogiki
  206. Andrzej Maryniarczyk. AKTUALNOŚĆ TOMIZMU
  207. Wprowadzenie
  208. I. Tomizm - filozofia czy teologia?
  209. II. Czym jest metafizyka Tomasza?
  210. III. Czym jest byt?
  211. IV. Na czym polega separacja metafizyczna?
  212. V. Dlaczego pluralizm bytów?
  213. VI. Tomaszowy obraz człowieka
  214. VII. Teizm tomistyczny
  215. VIII. Co to jest tomizm współczesny?
  216. IX. Rola tomizmu we współczesnej filozofii i kulturze
  217. Zakończenie
  218. *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 1
Numer inw.: 40634
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.