Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Człowiek, kultura, osobowość : wstęp do klasycznej antropologii kulturowej

Autor: Olszewska-Dyoniziak, Barbara.




Książka ta jest pierwszym w Polsce podręcznikiem antropologii kultury ujmującym zakres oraz istotę tej dyscypliny w sposób problemowy i typologiczny zarazem.Ukazuje główne koncepcje wypracowane w ramach antropologii, a dotyczące : gospodarki, organizacji społecznej, religii, sztuki itd.


Odpowiedzialność:Barbara Olszewska-Dyoniziak.
Hasła:Antropologia społeczna - historia
Podręczniki
Adres wydawniczy:Wrocław : "Atla 2", 2003.
Wydanie:Wyd. 2 - dodruk.
Opis fizyczny:272 s. ; 21 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 260-266 i przy rozdz. - Indeks. Streszcz. ang.
Przeznaczenie:Praca adresowana do profesjonalistów, studentów, pedagogów, prawników, dziennikarzy i czytelników o zainteresowaniach humanistycznych.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Rozdział I. Antropologia jako nauka: przedmiot, zakres, metoda
  3. 1. Antropologia ogólna i jej działy
  4. 2. Antropologia kulturowa w ujęciu F. Boasa
  5. 3. Przedmiot antropologii społecznej w ujęciu funkcjonalistów
  6. 4. Miejsce antropologii w zespole innych nauk
  7. 5. Istota kultury
  8. 6. Tematy antropologii
  9. Rozdział II. Drogi rozwoju antropologii kulturowej
  10. 1. Uwagi wstępne
  11. 2. Rozwój przednaukowej antropologii
  12. 3. Ewolucjonizm w etnologii
  13. 4. Wpływy Durkheima
  14. 5. Dyfuzjonizm angielski i niemiecko-austriacka szkoła kulturowo-historyczna
  15. 6. Franz Boas i jego krąg
  16. 7. Bronisław Malinowski i A. R. RadclifTe-Brown
  17. 8. Etnologia francuska: M. Maiiss, A. Van Gennep i Levy-Bruhl
  18. 9. Amerykańska szkoła kultury i osobowości
  19. 10. Robert Redlield i wiejsko-miejskie continuum
  20. 11. MeKille Herskovits i początki badań nad akulturacją
  21. 12. Początki krytyki statycznego modelu funkcjonalnego w Wielkiej Brytanii
  22. 13. Daryll Ford i początki ekologii kulturowej
  23. 14. Neoewołucjonizm w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych
  24. 15. Antropologia kognitywna i etnonauka
  25. 16. Strukturalizm francuski Claude Levi-Straussa
  26. 17. Edward O. Wilson i socjobiologia
  27. 18. Fakty i teoria
  28. Rozdział III. „Człowiek ekonomiczny" i antropologiczne badania nad gospodarką
  29. 1. Pierwsze próby ujmowania zagadnień gospodarki pierwotnej
  30. 2. Główna kontrowersja w antropologii ekonomicznej — Bronisław Malinowski i Raymond Firth
  31. 3. Dalszy rozwój sporu
  32. 4. Społeczeństwa pierwotne i „industrialne"
  33. 5. Funkcjonalne badania nad gospodarką pierwotną
  34. 6. Analiza marksistowska a zagadnienie gospodarki pierwotnej
  35. Rozdział IV. Antropologiczne podejście do zagadnień organizacji społecznej
  36. 1. Organizacja społeczna — pojęcia podstawowe
  37. 2. Organizacja społeczna na szczeblu pierwotnym
  38. A. Pokrewieństwo
  39. a) nauka o pokrewieństwie
  40. b) terminologia pokrewieństwa
  41. c) podstawowe ugrupowania krewniacze: rodzina nuklearna, rozszerzona rodzina, liimeaż, ród
  42. B. Grupy wieku
  43. C. Plemię
  44. D. Wczesne afrykańskie miasta-państwa
  45. Rozdział V. Jak funkcjonuje prawo pierwotne?
  46. 1. Definicja prawa
  47. 2. Malinowskiego badania nad prawem
  48. 3. Mechanizm funkcjonowania prawa w społeczeństwach „segmentarnych" i „uwarstwionych"
  49. 4. Kulturowy kontekst zbrodni
  50. Rozdział VI. Magia i religia w świetle antropologii
  51. 1. Problemy definicji
  52. 2. Wczesne teorie religii pierwotnej
  53. 3. Historia religii
  54. 4. Problemy terminologii
  55. 5. Funkcje systemu magiczno-religijnego
  56. 6. Wierzenia i rytuały magiczno-religijne
  57. 7. Totemizm
  58. 8. Religia a etyka
  59. Rozdział VII. Antropologiczne badania nad zmianą kulturową
  60. 1. Typy zmiany kulturowej
  61. 2. Antropologiczne podejście do zmiany kulturowej
  62. 3. Malinowskiego teoria kontaktu kulturowego
  63. 4. Stanowisko A. R. RadclifTe-Browna w kwestii zmiany kulturowej
  64. 5. Parsonsa teoria zmiany kulturowej
  65. 6. Parsons a Malinowski
  66. 7. Neofiinkcjonaliści w Wielkiej Brytanii: Evans Pritchard, Gluckman
  67. i Leach
  68. 8. Nieortodoksyjne stanowisko Levi-Straussa w kwestii zmiany kulturowej
  69. Rozdział VIII. Szkoła funkcjonalna w antropologii
  70. 1. Prolog
  71. 2. Metoda intensywnych badań terenowych
  72. 3. Teoria funkcjonalna — pojęcie funkcji, teoria potrzeb i model instytucji
  73. 4. Krytyka kierunku
  74. a) krytyka Parsonsa
  75. 5. „Generalizacje historyczne" Bronisława Malinowskiego
  76. Rozdział IX. Amerykańska szkoła „kultury i osobowości"
  77. 1. Uwagi wstępne
  78. 2. Problem integracji kultury i kategoria wzoru kulturowego
  79. 3. Problemy enkulturacji i technik wychowawczych
  80. 4. Podstawowa struktura osobowości i osobowość modalna
  81. 5. Badania nad charakterem narodowym
  82. 6. Wkład do psychiatrii
  83. 7. Globalna ocena kierunku
  84. Rozdział X. Strukturalizm antropologiczny C. Levi-Straussa i jego badania nad sztuką
  85. 1. Uwagi wstępne
  86. 2. Inspiracje filozoficzne strukturalizmu antropologicznego
  87. 3. Edmund Leach jako interpretator Levi-Straussa
  88. 4. Badania Levi-Straussa nad pokrewieństwem, mitem i sztuką
  89. 5. Strukturalizm współczesny czyli kultura jako system komunikowania
  90. Zakończenie
  91. Słownik ważniejszych terminów z zakresu antropologii kultury
  92. Wykaz ważniejszych pozycji bibliograficznych
  93. Streszczenie
  94. Indeks osób
  95. * *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 40654
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.