Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Wstęp do kulturoznawstwa

Tyt. oryg.: "Introducing cultural studies ".




Wstęp do kulturoznawstwa dokonuje systematycznego przeglądu pojęć, teorii i najnowszych osiągnięć w dynamicznie rozwijającej się sferze badań nad kulturą. Podkreślając interdyscyplinarny charakter kulturoznawstwa, książka zaczyna od teorii kultury, a następnie konkretnie rozważa różne jej wymiary. Odwołując się do najnowszych osiągnięć w sferze nauk humanistycznych,

społecznych i kulturoznawstwa, książka podejmuje kwestie związane z przestrzenią, czasem, polityką, ciałem, subkulturami i kulturą wizualną. Prezentując zarówno dawne, jak i najnowsze badania Wstęp do kulturoznawstwa dokonuje bardzo kompetentnego przeglądu aktualnego stanu wiedzy w tej dziedzinie i jest niezwykle przejrzystym i zrozumiałym podręcznikiem, przydatnym dla studentów bardzo różnych kierunków: oprócz samego kulturoznawstwa, także anglistyki, geografii, socjologii, nauk społecznych, badań nad komunikacją i mediami oraz wielu innych.* Współautorzy specjalizują się w anglistyce, antropologii, geografii i socjologii, co nadaje podręcznikowi walor interdyscyplinarny.* Problemy prezentowane są przy użyciu wykresów, diagramów, ilustracji i zdjęć.* Wyodrębnione Biogramy informują o życiu i dziełach najważniejszych myślicieli.* Przejrzyście wyróżnione Definicje wyjaśniają znaczenie kluczowych pojęć i pomagają zrozumieć kontrowersyjne kwestie.

Zobacz pełny opis
Spis treści:

  1. Biogramy
  2. Definicje
  3. Od tłumaczy
  4. Przedmowa. Jak korzystać z podręcznika
  5. Podziękowania
  6. CZĘŚĆ i. TEORIA KULTURY
  7. 1. KULTURA I BADANIA NAD KU7LTURĄ
  8. 1.0. Wprowadzenie
  9. 1.1. Co to takiego kultura?
  10. 1.1.1. Kultura przez duże „K”
  11. 1.1.2. Kultura jako sposób życia
  12. 1.1.3. Proces rozwojowy
  13. 1.2. Problemy badań nad kultura
  14. 1.2.1. Jak ludzie staja się częścią kultury
  15. 1.2.2. W jaki sposób kulturoznawstwo interpretuje znaczenie rzeczy
  16. 1.2.3. Jak kulturoznawstwo rozumie przeszłość
  17. 1.2.4. Czy można zrozumieć inne kultury
  18. 1.2.5. Jak możemy rozumieć relacje między kulturami
  19. 1.2.6. Dlaczego inne kultury i formy kulturowe są cenione wyżej od innych
  20. 1.2.7. W jakiej relacji do siebie pozostają kultura i władza
  21. 1.2.8. Rozwiązywanie konfliktów i opór w kulturze
  22. 1.2.9. W jaki sposób kultura nas kształtuje
  23. 1.2.10. Dwa sumaryczne przykłady
  24. 1.3. Teorie kultury
  25. 1.3.1. Kultura a struktura społeczna
  26. 1.3.2. Organizacja znaczeń
  27. 1.4. Wiedza o kulturze
  28. 2. KOMUNIKACJA I REPREZENTACJA
  29. 2.0. Wprowadzenie
  30. 2.1. Język, komunikacja, reprezentacja
  31. 2.1.1. Cechy języka
  32. 2.1.2. Język, kultura i myśl
  33. 2.1.3. Hipoteza Sapira-Whorfa
  34. 2.1.4. Socjolingwistyka
  35. 2.2. Znaki i semiotyka
  36. 2.2.1. Semiotyczna analiza fotografii
  37. 2.2.2. Ronald Barthes: semiotyka i mit
  38. 2.3. Reklama i reprezentacja
  39. 2.3.1. Różne typy reklamy
  40. 2.3.2. Analiza semiotyczna reklamy wyrafinowanej
  41. 2.3.3. Reklama i płeć
  42. 2.3.4. Kultura promocji
  43. 2.4. Język, reprezentacja, władza i nierówność
  44. 2.4.1. Język i władza
  45. 2.4.2. Język i klasy społeczne
  46. 2.4.3. Język, rasa , narodowość
  47. 2.4.4. Język i płeć
  48. 2.4.5. Język a kultura: język a władza
  49. 2.4.6. Etnografia mówienia
  50. 2.4.7. Język a komunikacja i reprezentacja: podsumowanie
  51. 2.5. Sztuka i reprezentacja
  52. 2.5.1. John Berger: malarstwo olejne, realizm i kapitalizm
  53. 2.5.2. Impresjonizm a modernizm
  54. 2.5.3. Sztuka i płeć
  55. 2.6. Telewizja i reprezentacja
  56. 2.6.1. Język a spór między pracodawcami i pracownikami
  57. 2.6.2. Stuart Hall: kodowanie, dekodowanie i ideologia
  58. 2.6.3. Telewizja: ideologia, dyskurs i władza
  59. 2.7. Podsumowanie: reprezentacja i konstrukcja
  60. 3. KULTURA, WŁADZA I NIERÓWNOŚĆ
  61. 3.0. Wprowadzenie
  62. 3.1. Teorie kultury, władzy i nierówności
  63. 3.1.1. Marks i marksizm
  64. 3.1.2. Weber: status i nierówności
  65. 3.1.3. Społeczeństwa kastowe
  66. 3.2. Uzasadnianie nierówności
  67. 3.2.1. Ideologia jako zdrowy rozsądek: hegemonia
  68. 3.2.2. Ideologia jako inkorporacja: szkoła frankfurcka
  69. 3.2.3. Habitus
  70. 3.3.2. „Rasa” i narodowość
  71. 3.3.3. Płeć
  72. 3.3.4. Wiek
  73. 3.3.5. Różne oblicza władzy i nierówności
  74. 3.4. Konkluzja
  75. CZĘŚĆ II. WIEDZA O KULTURZE
  76. 4. TOPOGRAFIE KULTURY: GEOGRAFIA, WŁADZA I REPREZENTACJA
  77. 4.0. Wprowadzenie
  78. 4.1. Geografia kulturowa
  79. 4.1.1. Geografia kulturowa „stara” i „nowa”
  80. 4.2. Władza miejsca: lokalność, język i kultura
  81. 4.2.1. Filozofie miejsca
  82. 4.2.2. Krytyczne rozumienie miejsca
  83. 4.3. Wieś i miasto
  84. 4.3.1. Okolica wiejska i miejska
  85. 4.3.2. Kulturowe obrazy wiejskości
  86. 4.3.3. Wieś i miasto
  87. 4.3.4. Kulturowe obrazy miasta: Los Angeles
  88. 4.3.5. Konkluzje
  89. 4.4. Kultura a tożsamość narodowa
  90. 4.4.1. Narody, tożsamość narodowa i terytorialność
  91. 4.4.2. Narody jako „wspólnoty wyobrażone”
  92. 4.4.3. Tworzenie narodu
  93. 4.4.4. Tworzenie obrazu narodu
  94. 4.4.5. Nacjonalizm, krajobraz i kobiety
  95. 4.4.6. Nacjonalizm: wykluczenie/akceptacja
  96. 4.4.7. Konkluzje
  97. 4.5. Orientalizm: dyskursy Wschodu
  98. 4.5.1. Orientalizm
  99. 4.5.2. Władza i geograficzna reprezentacja
  100. 4.5.3. Krytyczne zarzuty wobec „Orientalizmu” Saida
  101. 4.5.4. Konkluzje
  102. 4.6. Kultury wędrowne, diasporowe i globalne
  103. 4.6.1. James Clifford i „kultury podróżne”
  104. 4.6.2. „Black Atlantic” Paula Gilroya
  105. 4.6.3. Doreen Massey i „globalne poczucie miejsca”
  106. 4.6.4. Konkluzje
  107. 4.7. Konkluzja: separacja i wiązanie
  108. 5. KULTURA, CZAS I HISTORIA
  109. 5.0. Wprowadzenie
  110. 5.1. Teraz: nowoczesność i chwila obecna
  111. 5.1.1. Nowoczesność
  112. 5.1.2. Czas zadaniowy i czas przemysłowy
  113. 5.1.3. Czas przemysłowy
  114. 5.1.4. Czas i różnice
  115. 5.1.5. Paradoks czasu nowoczesnego
  116. 5.1.6. Kobiety i czas
  117. 5.1.7. Czas nowoczesny versus czas tradycyjny
  118. 5.1.8. Konkluzja
  119. 5.2. Wtedy: historia i przeszłość
  120. 5.2.1. Historia i fakty
  121. 5.2.2. Marksizm i historia
  122. 5.2.3. Historia jako narracja
  123. 5.2.4. Michaił Michajłowicz Bachtin
  124. 5.2.5. Michel Foucault
  125. 5.2.6. Historia i różnica
  126. 5.2.7. Przykład: „Kobiece ofiary współczesnego Babilonu”
  127. 5.2.8. Przeszłość i teraźniejszość
  128. 5.2.9 Konkluzja
  129. 5.3. Jeżeli/to: przyszłość
  130. 5.3.1. Utopia i dystopia
  131. 5.3.2. Narracje przyszłościowe
  132. 5.3.3. Historia i przyszłość
  133. 5.4. Konkluzja
  134. 6. KULTURA I POLITYKA
  135. 6.0. Wprowadzenie
  136. 6.1. Polityka kulturalna i kultura polityczna
  137. 6.1.1. Od polityki do polityki kulturalnej
  138. 6.1.2. Legitymizacja, reprezentacja, manifestacja
  139. 6.2. Kultura i władza
  140. 6.2.1. Brytyjska kultura polityczna w obliczu demokratycznych przemian w XIX wieku
  141. 6.2.2. Manifestacja tożsamości w konwencjonalnej polityce
  142. 6.2.3. Biurokracja jako forma kultury
  143. 6.2.4. Manifestacja władzy państwowej
  144. 6.3. Kultura oporu
  145. 6.3.1. Manifestacja tożsamości w polityce niekonwencjonalnej
  146. 6.3.2. Granice transgresji, czyli sprawa „Szatańskich wersetów”
  147. 6.4. Konkluzja
  148. 7. KULTURA I CIAŁO
  149. 7.0. Wprowadzenie
  150. 7.1. Cielesność jako wytwór społeczny
  151. 7.2. Techniki posługiwania się ciałem. Ciało jako narzędzie
  152. 7.2.1. Mauss o technikach posługiwania się ciałem
  153. 7.2.2. Kobiece ruchy, czyli „rzucasz jak dziewczyna”
  154. 7.2.3. Idiom ciała
  155. 7.3. Kultura jako forma kontroli. Regulacja i ujarzmianie ciał
  156. 7.3.1. Foucault – władza, dyskurs, ciało
  157. 7.3.2. Cywilizowanie ciała – Norbert Elias
  158. 7.3.3. Jedzenie: dyscyplina czy cywilizacja
  159. 7.4. Kulturowe obrazy cielesności
  160. 7.4.1. Moda
  161. 7.4.2. Kulturowe zróżnicowanie płci i reprezentacja kobiecości
  162. 7.4.3. Reprezentacje męskości
  163. 7.4.4. Reprezentacje cielesności: debata nad pornografią
  164. 7.5. Ciało jako środek ekspresji i transgresji: idiomy kulturowe
  165. 7.5.1. Ciało emocjonalne
  166. 7.5.2. Ciało wysportowane
  167. 7.5.3. Ciało jako dzieło sztuki
  168. 7.5.4. Zdrowe ciało
  169. 7.5.5. Kulturystyka: męskość rodem z komiksów i transgresyjna kobiecość
  170. 7.6. Cyborgizm i fragmentacja. Widma końca cielesności
  171. 7.7. Podsumowanie
  172. 8. SUBKULTURY: INTERPRETACJA, OPÓR I PODZIAŁY SPOŁECZNE
  173. 8.0. Wprowadzenie
  174. 8.1. Subkultury: władza, podziały i interpretacja
  175. 8.2. Dewianci i gangi
  176. 8.2.1. Dewiacja i subkultura
  177. 8.2.2. Mike Davis: gangi w Los Angeles
  178. 8.3. Ludowe diabły, panika moralna i subkultury
  179. 8.3.1. Stanley Cohen: „Folk Devils and Moral Panics”
  180. 8.3.2. Panika moralna dzisiaj
  181. 8.4. Subkultury młodzieżowe w brytyjskich badaniach nad kulturą
  182. 8.4.1. :Resistance through Rituals”: ogólne podejście
  183. 8.4.2. Phil Cohen: subkultury młodzieżowe klasy robotniczej we wschodnim Londynie
  184. 8.4.3. Ideologia i hegemonia
  185. 8.4.4. Struktury, kultury i biografie
  186. 8.5. Trzy prace z Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies
  187. 8.5.1. Paul Willis: „Learning to Labour”
  188. 8.5.2. Paul Willis: „Profane Culture”
  189. 8.5.3. Dick Hebdige: „Subculture: The Meaning of Style”
  190. 8.6. Subkultury młodzieżowe i gender
  191. 8.6.1. Nastoletnia kultura miłości
  192. 8.6.2. Muzyka pop, kultura rave i gender
  193. 8.7.Subkultury młodzieżowe i rasa
  194. 8.7.1. „Black Kulture, White Youth” Simona Jonesa: nowe tożsamości w miastach wielokulturowych
  195. 8.8. Centre for Contempoprary Cultural Studies i subkultury młodzieżowe: ogólna krytyka
  196. 8.9. Aspekty współczesnej kultury młodzieżowej
  197. 8.9.1. Twórczość symboliczna
  198. 8.9.2. Postmodernizm i kultura młodzieżowa
  199. 8.9.3. Kultura taneczna i rave
  200. 8.9.4. Wychodzenie na miasto i przedłużanie młodości
  201. 8.10. Przemyślenie subkultur: interakcje i sieci
  202. 8.11. Fani: stereotypy, „Star Trek”: i opór
  203. 8.11.1. Fani „Star Treka”
  204. 8.11.2. Fani oper mydlanych
  205. 8.12. Podsumowanie: od oporu do tożsamości i działania
  206. 9. KULTURA WIZUALNA
  207. 9.0. Wprowadzenie
  208. 9.1. Kultura wizualna i wizualne reprezentowanie
  209. 9.2. Nowoczesność i kultura wizualna: klasyczni autorzy i główne tematy
  210. 9.2.1. Georg Simmel: kultura metropolii i interakcja wizualna
  211. 9.2.2. Walter Benjamin: reprodukcja mechaniczna, aura i arkady Paryża
  212. 9.2.3. Figura „flaneura”
  213. 9.3. Technologie realizmu: fotografia i film
  214. 9.3.1. Rozwój fotografii i filmu
  215. 9.3.2. Tradycja dokumentalizmu
  216. 9.3.3. Colin MacCabe: klasyczny tekst realistyczny
  217. 9.3.4. Laura Mulvey: męskie spojrzenie
  218. 9.4. Foucault: spojrzenie i nadzór
  219. 9.5. Turystyka: patrzenie i postmodernizm
  220. 9.5.1. Spojrzenie turysty
  221. 9.5.2. Postmodernizm i postturystyka
  222. 9.6. Zerkanie, patrzenie, wpatrywanie się i spoglądanie
  223. 9.7. Interakcja wizualna w miejscach publicznych
  224. 9.7.1. Wiedza kategoryzująca: porządek wyglądu i porządek przestrzenny
  225. 9.7.2. Interakcja rozproszona, nieuwaga cywilna i normalny wygląd
  226. 9.8. Interpretacja terenu zabudowanego
  227. 9.8.1. Marshall Berman: nowoczesność, modernizacja i modernizm
  228. 9.8.2. Czytanie architektury
  229. 9.8.3. Czytanie pejzażu smaku
  230. 9.8.4. Czytanie miast: czytelność i obrazowość
  231. 9.8.5. Czytanie pejzażu i władzy
  232. 9.9. Kultura wizualna i ponowoczesność
  233. 9.9.1. Postmodernizm i kapitalizm: Fredric Jameson i David Harvey
  234. 9.9.2. Jean Baudrilland: symulakra i hiperrealność
  235. 9.9.3. Digitalizacja i przyszłość reprezentacji
  236. 9.10. Podsumowanie
  237. Posłowie
  238. Bibliografia pozycji polecanych przez polskiego wydawcę
  239. Bibvliografia
  240. Indeks

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 43130
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.