![book](Okladki/ISBN/8361/m8361408606.jpg)
![book](Okladki/ISBN/8361/m8361408606.jpg)
Media audiowizualne : podręcznik akademicki
W praktyce dydaktycznej zauważa się brak podręcznika do przedmiotów związanych z mediami audiowizualnymi. Dotyczy to zarówno ujęcia historycznego tematów filmowych, telewizyjnych i audiowizualności multimedialnej, jak i syntetycznego spojrzenia na historię zmian analitycznego podejścia do problemów przez te media opisywanych i produkowanych. Stosunek odbiorców do wytworów medialnych zmieniał się znacznie na przestrzeni dziesiątków
lat, a wiedza o tym jest ważną częścią dzisiejszego rozumienia zjawisk. Podręcznik proponuje połączenie diachronicznych i synchronicznych punktów widzenia. W pierwszej części przedstawione są syntetyczne ujęcia historii trzech "mediów" - sposobów wyrażania treści audiowizualnych - filmu, telewizji i pozostałych form audiowizualności medialnej. W drugiej natomiast studentowi zaprezentowane zostaną - oświetlane jednocześnie przez wszystkie media - grupy zagadnień tematycznych o charakterze zarówno kulturowym, jak i społecznym oraz politycznym. Każda z tych grup zagadnień zakończona jest prezentacją podstawowej literatury w języku polskim oraz pytaniami kontrolnymi wraz z propozycjami tematów szczegółowych do dalszej dyskusji.Tom Media audiowizualne. Podręcznik akademicki w pierwszej części zawiera artykuły pokazujące historyczne przemiany mediów audiowizualnych oraz specyfikę współczesnego dziennikarstwa i prawnych aspektów funkcjonowania przekazu medialnego. Teksty w drugiej części ukazują, jak media budują "obrazy w naszych głowach", wpływając na postrzeganie codzienności. Jakie związki łączą media z terroryzmem, a jakie - z polityką? Kim jest ekspert medialny? Jak w mediach mówi się o religii, rasizmie i ładzie społecznym, a co pozostaje w sferze tabu? Autorzy reprezentują rozmaite dziedziny i specjalności: od kulturoznawstwa, przez socjologię, medioznawstwo i filmoznawstwo, aż do prawa. Artykuły dają Czytelnikowi miejsce na własne refleksje i prowokują do dyskusji, w czym pomogą dołączone pytania i tematy do przemyślenia. Podręcznik przeznaczony dla studentów dziennikarstwa, kulturoznawstwa, politologii, socjologii, a także licealistów rozważających podjęcie takich studiów. Można go też polecić osobom zawodowo związanym z mediami (dziennikarze, producenci, redaktorzy), oraz wszystkim aktywnym i twórczym odbiorcom przekazów medialnych, którzy zdają sobie sprawę, że zawsze sprzedają nam one nie tylko informacje, ale także określoną ideologię.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Wiesław Godzic ; współpr. Aleksandra Drzał-Sierocka. |
Seria: | Seria Konteksty Wizualności / Wydaw. Akademickie i Profesjonalne |
Hasła: | Środki masowego przekazu Multimedia Kino - historia Telewizja - historia Telewizja - socjologia Internet - socjologia Dziennikarstwo Terroryzm Rasizm Religia - socjologia Tabu Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydaw. Akademickie i Profesjonalne : Wydaw. Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", cop. 2010. |
Opis fizyczny: | 424 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Od redakcji
- Część I. Audiowizualność wczoraj i dziś
- Rozdział 1.
- Kino – świat w obiektywie kamery - Joanna Wojnicka
- 1.1. Nieco prahistorii
- 1.2. Kino nieme – etap dojrzały
- 1.3. Przełom dźwiękowy
- 1.4. Lata 30. – rozwój Hollywood, Europa w cieniu polityki
- 1.5. Lata wojny – schyłek epoki klasycznej
- 1.6. Ruchy nowofalowe, kino autorskie, kontestacja
- 1.7. Koniec wieku – powrót do tradycji, eklektyzm, nowe poszukiwania
- Rozdział 2. Telewizja – najważniejsze medium XX wieku - Wiesław Godzic
- 2.1. Co to jest telewizja, kiedy i dlaczego powstał
- 2.1.1. Trudne początki
- 2.1.2. Jak epoka paleotelewizji i niedoboru przeszła w stan neotelewizji i nadmiaru
- 2.2. Jak działa telewizja i jak ją badać?
- 2.3. Telewizja i jej gatunki
- 2.3.1. Newsy – okno na świat
- 2.3.2. Mydlane opery – kobiece okno na świat?
- 2.3.3. Sitcom – pusty śmiech czy kultura na opak
- 2.3.4. Reality show – „sama prawda o rzeczywistości”
- 2.3.5. Wydarzenia medialne jako gatunek telewizyjny
- 2.4. Koniec telewizji i początek…
- Rozdział 3. Internet – społeczne metamedium - Mirosław Filiciak
- 3.1. Wstęp – społeczeństwo w sieci
- 3.2. Historia – od przemysłu zbrojeniowego po zanurzenie w codzienności
- 3.3. Internet i media cyfrowe – podstawowe właściwości
- 3.4. Nowe sposoby uczestnictwa w kulturze i prawo autorskie
- 3.5. Konsekwencje dla sfery publicznej
- 3.6. Wybrane perspektywy teoretyczne
- Rozdział 4. Prawne aspekty przekazu audiowizualnego - Jacek Sobczak
- 4.1. System prasowy
- 4.2. Potoczne i prawne znaczenie pojęcia „prasa”
- 4.3. Prawo prasowe w systemie prawa ochrony własności intelektualnej
- 4.4. Siatka pojęciowa odnosząca się do radiofonii i telewizji
- 4.5. Utwór audiowizualny w systemie prawa ochrony własności intelektualnej
- Rozdział 5. Dziennikarstwo i nowe media - Zbigniew Bauer
- 5.1. „Nowe media”– problemy definicyjne
- 5.2. Mity nowych mediów
- 5.3. Mediamorfoza i przemiany dziennikarstwa
- 5.4. Technologiczny odbiorca
- 5.5. Płynny przekaz, płynna treść
- 5.6. Kody nowego dziennikarstwa
- 5.7. Dziennikarstwo w epoce interaktywności
- 5.8. Odbiorca jako wytwórca
- 5.9. Samoobsługa czy odmiana autarkii?
- 5.10. Dziennikarstwo profesjonalne w porównaniu do amatorskiego
- 5.11. Blog – nowy wymiar dziennikarstwa
- 5.12. Kto potrzebuje reporterów?
- Część II. Medialne obrazy świata
- Rozdział 1. Terroryzm i media – dwa spektakle - Zbigniew Bauer
- 1.1. Retoryka terroru – powierzchnia obrazów
- 1.2. Postmodernizm a terroryzm – odmiany dyskursów medialnych
- 1.3. Strach, ostrożność – albo paranoja
- 1.4. Terroryzm – czyn, przekaz i spektakl
- 1.5. Dziennikarstwo obywatelskie – dwuznaczna rola
- 1.6. Terroryzm w internecie – dwie możliwości
- 1.7. Sieć jako niebezpieczeństwo i jako… bariera dla terroryzmu
- Rozdział 2. Dyskretny urok zakazanego. Tabu w mediach - Izabela Szatrawska
- 2.1. Freud i perspektywa psychoanalityczna
- 2.2. Antropologia strukturalna Claude’a Lévi-Straussa
- 2.3. Rodzaje tabu
- 2.4. Różne wersje jednego produktu
- 2.5. Tabu kulturowe czy zwykła cenzura?
- 2.6. „Segregacja” elementów problemu i ich dystrybucja w mediach
- 2.7. Performatywny akt transgresji
- 2.8. Tabu – wyzwania
- Rozdział 3. Media i polityka. Demokracja czy mediokracja? - Maciej Mrozowski
- 3.1. Władza polityczna
- 3.2. Media wobec demokracji politycznej
- 3.3. Odpowiedzialność społeczna mediów
- 3.4. Media w komunikowaniu politycznym – ogólny model
- 3.5. Dyskretny urok władzy mediów
- 3.6. Czego chcą politycy – gra o media
- 3.6.1. Smutny los polityka
- 3.6.2. Zaistnieć w mediach
- 3.6.3. Partia (po)może więcej
- 3.7. Orientacja dziennikarzy i mediów – gra w politykę
- 3.7.1. Dziennikarskie ideologie
- 3.7.2. Polityka redakcyjna koncernów medialnych
- 3.8. Polityka w zwierciadle mediów
- 3.8.1. Druk – słowo jest myślą (rozumienie polityki)
- 3.8.2. Telewizja – obraz to emocje (przeżywanie polityki)
- 3.9. Konstruowanie obrazów polityki w mediach
- 3.9.1. Obiektywizm kontra tendencyjność
- 3.9.2. Dramatyzacja polityki
- 3.9.3. W potrzasku tabloidów
- 3.10.Wybory w mediach – wyścigi końskie
- 3.10.1.Walka o agendę
- 3.10.2. Pojedynek na wizerunki
- 3.10.3. Kampania negatywna
- 3.11. Kryzys komunikacji publicznej
- 3.12. Zmediatyzowany obywatel
- 3.12.1.Hierarchizowanie informacji (agenda-setting)
- 3.12.2.Dysproporcje poziomu poinformowania (luka wiedzy)
- 3.13. Zniechęcenie do polityki
- 3.14. Epilog – w stronę społeczeństwa sieciowego
- Rozdział 4. Prezenter, ekspert, celebrity - Wiesław Godzic
- 4.1. Tomasz Lis –celebryta przymuszony
- 4.2. Kamil Durczok – celebryta niepewny
- 4.3. Czy ekspert ma szanse stać się celebrity?
- 4.3.1. Wydarzenia (Polsat)
- 4.3.2. Fakty (TVN)* 4.3.3. Wiadomości (TVP1)
- Rozdział 5. Antagoniści i obrońcy ładu społecznego w kinie gatunków - Barbara Giza
- 5.1. Porządek społeczny a kino gatunków. Przypadek filmu gangsterskiego
- 5.2. Antagoniści i obrońcy ładu społecznego
- 5.3. Film gangsterski a porządek społeczny
- 5.4. Przypadek telewizji. Rodzina Soprano wobec motywu gangsterskiego
- 5.5. Być gangsterem? Przyjemność a gry komputerowe
- 5.6. Podsumowanie
- Rozdział 6. Rasizm i obcość w mediach - Maja Brzozowska-Brywczyńska
- 6.1. Garść wątpliwości na (dobry) początek
- 6.2. Rasizm bez rasistów
- 6.3. Obcy, jaki jest, każdy widzi(?)
- 6.4. Władza mediów – faktyczna i symboliczna
- 6.5. TheWest speaks, the Rest listens
- 6.6. Między kanibalizmem kulturowym a segregacją – strategie uobecniania obcości w mediach
- 6.7. Rasizm i obcość w mediach – poziomy analizy
- 6.8. Na zakończenie
- Rozdział 7. Moralizatorstwo czy transcendencja? Obraz religii i Kościoła w polskiej telewizji
- Aleksandra Drzał-Sierocka
- 7.1. Krótka historia dostępu Kościoła katolickiego do mediów w Polsce
- 7.2. Przegląd programów katolickich w ramówce telewizji publicznej
- 7.3. Nie tylko katolicki – dostęp innych wyznań do telewizji publicznej w Polsce
- 7.4. Obraz duchownych katolickich w niekatolickich programach telewizyjnych na przykładzie polskich seriali
- 7.5. Transcendencja na szklanym ekranie
- 7.6. Jaki Kościół, jaka religia? Końcowe wnioski i refleksje
- Noty o autorach
- Indeks
- *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)