Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym: teoria i rzeczywistość




Celem niniejszego tomu jest przybliżenie czytelnikowi niżej wymienionych sfer pop-kultury, które nie tylko dają nam możliwość oderwania się od rzeczywistości, lecz są również formą interakcji z nią i próbą włączenia nas samych do dyskursu codzienności.Część pierwsza obejmuje tematykę popularnych zachowań we współczesnym świecie, część druga wskazuje na

współczesnych bohaterów kina oraz to w jaki sposób wpływają oni na stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania. W trzeciej części autorzy wskazują na problem literatury popularnej, a w kolejnej omawiają problematykę muzyki popularnej i dziennikarstwa muzycznego. W ostatniej części wskazano na tradycyjne wątki, motywy oraz instytucje oraz ich nowe popkulturowe ujęcie.Problem naukowej dyskusji nad zjawiskiem kultury popularnej wiąże się nierozerwalnie z kłopotliwą potrzebą stworzenia względnie jednolitej definicji tego specyficznego typu kultury oraz określenia płaszczyzn, na których się przejawia. Przedsięwzięcie to wydaje się jednak skazane z góry na porażkę z tej przyczyny, iż o ile wszyscy zgadzamy się, że kultura popularna kształtuje w istotny sposób nasze życie codzienne, to trudno nam jasno wskazać klarowną granicę określającą pole jej bezpośredniego oddziaływania. Kultura popularna stała się tym samym immanentną częścią życia w społeczeństwach współczesnych, przy jednoczesnym rozmyciu jej konceptualnej jednoznaczności. Wydaje się dziś przenikać społeczną praktykę oraz zbiorowe światopoglądy tak silnie, że tracimy z oczu wyraźnie odrębną specyfikę jej charakteru. Charakter ten określany jest zarówno przez dające się wyróżnić mechanizmy jej działania, jak i nowe formy kulturowej ekspresji.Książka stanowi próbę ukazania fenomenu kultury popularnej w kontekście jej społecznego funkcjonowania. Zawarte w niej artykuły odzwierciedlają ważniejsze punkty odniesienia w dyskusji na temat zasięgu fenomenu kultury popularnej poprzez zaznaczenie najważniejszych pól przedmiotowych, w których się ona przejawia. Autorzy zawartych w książce tekstów starają się ukazać problem przenikania poszczególnych sfer kultury przez elementy kultury popularnej oraz ich społeczny wydźwięk. Zawarte w tomie artykuły dotykają takich obszarów jak media, literatura, czy też edukacja. Ich różnorodność ma wskazywać na niejednoznaczność zjawiska kultury popularnej i jej jednoczesną wszechobecność we współczesnym świecie. Niniejszy tom tym samym wpisuje się w ramy popularnych dziś studiów kulturowych, które jako perspektywa badawcza z konieczności muszą posiadać charakter interdyscyplinarny. 

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:pod red. nauk. Jaremy Drozdowicza, Macieja Bernasiewicza.
Hasła:Kultura masowa - socjologia
Kino
Literatura - historia
Adres wydawniczy:Kraków : "Impuls", 2010.
Opis fizyczny:438 s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr przy rozdz.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wprowadzenie
  2. Część I. Zachowania popularne we współczesnym społeczeństwie
  3. Konstanty Strzyczkowski - Moda i demokratyczny indywidualizm. Wprowadzenie do myśli Gillesa Lipovetsky’ego
  4. Magdalena Grenda - W rytmie pop-porwania. Teatr Porywacze Ciał
  5. Janusz Miąso - Personalizm systemowy szansą kulturową dla młodych - Zbyszko Melosik - Tożsamość all inclusive – konteksty społeczno-kulturowe
  6. Eryk Pieszak - Konsumpcja jako nowe wymiary tożsamości?
  7. Mateusz Marciniak - Syndrom konsumpcyjny – rzecz o kanibalizmie?
  8. Część II. Kino – współcześni bohaterowie, stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania
  9. Marcin Darmas - Tożsamość w drodze. Tendencje eskapistyczne w kinie polskim okresu transformacji
  10. Beata Lisowska - Czasoprzestrzeń utopii. Konstrukcje społeczne w filmie nurtu kina popularnego – Osada Manoja Nighta Shyamalana
  11. Marek Sokołowski - Seriale telewizyjne jako instrument medialny w budowaniu wizerunku polskich policjantów
  12. Olga Grabowska - Popkulturowa tolerancja Holendrów
  13. Katarzyna Bagińska - Kultura popularna jako wyraz demokratyzacji kultury. Rozważania w kontekście ewolucji medium telewizyjnego
  14. Anna Woźniak - „Dzisiaj wieś telewizją stoi!” – mediatyzacja życia współczesnej wsi polskiej. Perspektywa antropologiczna
  15. Część III. Literatura popularna, czyli popczasopisma, popopowieści oraz pop nauka
  16. Jarema Drozdowicz - Lęk i odraza. O pop-kulturowej obecności Huntera S. Thompsona
  17. Maciej Bernasiewicz - Młodzież – aktywny czy pasywny odbiorca popkultury?
  18. Marek Budajczak - Społeczny impakt humanistyki „popularnej”
  19. Sławomir Krzyśka - Modelowanie matematyczne tekstów literackich w kontekstach bezpieczeństwa ontologicznego
  20. Anna Szemberska - Medializacja języka prasy codziennejna przykładzie włoskiej i polskiej kroniki piłkarskiej: zgubny wpływ innych mediów czy wymóg kultury popularnej? Postęp czy uproszczenie?
  21. Część IV. Muzyka popularna i dziennikarstwo muzyczne
  22. Jakub Kasperski - Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną
  23. Ryszard Gloger - Preferencje muzyczne dorosłych słuchaczy radia w dobie polskiej transformacji
  24. Wojciech Skrzydlewski - Kulturotwórcza rola dziennikarstwa muzycznego
  25. Rafał Ciesielski - Dlaczego (nie) lubimy Rubika?
  26. Izabella Starzec - Telewizyjne dziennikarstwo muzyczne na przykładzie wrocławskiego ośrodka TVP
  27. Część V. Tradycyjne wątki, motywy, instytucje w nowym, popkulturowym ujęciu
  28. Grażyna Teusz - Tożsamość narracyjna rodziny wobec multiinformacyjnej kultury współczesności
  29. Marek Kaźmierczak - Płeć śmierci w nowych mediach
  30. Jacek Pyżalski - Agresja w materiałach publikowanych w Internecie przez użytkowników –flirt tradycyjnych i nowych mediów
  31. Joanna Cukras-Stelągowska, Jakub Stelągowski - Wędrowcy i turyści w przestrzeni pop-alternatywnej
  32. Karina Wolarczyk - Tatuaż jako narzędzie ekspresji tożsamości w relacjach ludzi wytatuowanych
  33. Izabela Kiwak - Homo communicativus. O kształtowaniu i nawiązywaniu relacji osobowych – wybrane obszary interpretacji
  34. Victoria Dunaeva - Rola instytucji kultury w rozwoju społeczności lokalnej po przełomie ustrojowym. Polska i Rosja – analiza porównawcza
  35. Barbara Toroń - Kultura czy podkultura? Rzecz o skuteczności oddziaływania penitencjarnego (na podstawie elementów analizy przypadku)
  36. * Wprowadzenie
  37. Część I. Zachowania popularne we współczesnym społeczeństwie
  38. Konstanty Strzyczkowski - Moda i demokratyczny indywidualizm. Wprowadzenie do myśli Gillesa Lipovetsky’ego
  39. Magdalena Grenda - W rytmie pop-porwania. Teatr Porywacze Ciał
  40. Janusz Miąso - Personalizm systemowy szansą kulturową dla młodych - Zbyszko Melosik - Tożsamość all inclusive – konteksty społeczno-kulturowe
  41. Eryk Pieszak - Konsumpcja jako nowe wymiary tożsamości?
  42. Mateusz Marciniak - Syndrom konsumpcyjny – rzecz o kanibalizmie?
  43. Część II. Kino – współcześni bohaterowie, stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania
  44. Marcin Darmas - Tożsamość w drodze. Tendencje eskapistyczne w kinie polskim okresu transformacji
  45. Beata Lisowska - Czasoprzestrzeń utopii. Konstrukcje społeczne w filmie nurtu kina popularnego – Osada Manoja Nighta Shyamalana
  46. Marek Sokołowski - Seriale telewizyjne jako instrument medialny w budowaniu wizerunku polskich policjantów
  47. Olga Grabowska - Popkulturowa tolerancja Holendrów
  48. Katarzyna Bagińska - Kultura popularna jako wyraz demokratyzacji kultury. Rozważania w kontekście ewolucji medium telewizyjnego
  49. Anna Woźniak - „Dzisiaj wieś telewizją stoi!” – mediatyzacja życia współczesnej wsi polskiej. Perspektywa antropologiczna
  50. Część III. Literatura popularna, czyli popczasopisma, popopowieści oraz pop nauka
  51. Jarema Drozdowicz - Lęk i odraza. O pop-kulturowej obecności Huntera S. Thompsona
  52. Maciej Bernasiewicz - Młodzież – aktywny czy pasywny odbiorca popkultury?
  53. Marek Budajczak - Społeczny impakt humanistyki „popularnej”
  54. Sławomir Krzyśka - Modelowanie matematyczne tekstów literackich w kontekstach bezpieczeństwa ontologicznego
  55. Anna Szemberska - Medializacja języka prasy codziennejna przykładzie włoskiej i polskiej kroniki piłkarskiej: zgubny wpływ innych mediów czy wymóg kultury popularnej? Postęp czy uproszczenie?
  56. Część IV. Muzyka popularna i dziennikarstwo muzyczne
  57. Jakub Kasperski - Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną
  58. Ryszard Gloger - Preferencje muzyczne dorosłych słuchaczy radia w dobie polskiej transformacji
  59. Wojciech Skrzydlewski - Kulturotwórcza rola dziennikarstwa muzycznego
  60. Rafał Ciesielski - Dlaczego (nie) lubimy Rubika?
  61. Izabella Starzec - Telewizyjne dziennikarstwo muzyczne na przykładzie wrocławskiego ośrodka TVP
  62. Część V. Tradycyjne wątki, motywy, instytucje w nowym, popkulturowym ujęciu
  63. Grażyna Teusz - Tożsamość narracyjna rodziny wobec multiinformacyjnej kultury współczesności
  64. Marek Kaźmierczak - Płeć śmierci w nowych mediach
  65. Jacek Pyżalski - Agresja w materiałach publikowanych w Internecie przez użytkowników –flirt tradycyjnych i nowych mediów
  66. Joanna Cukras-Stelągowska, Jakub Stelągowski - Wędrowcy i turyści w przestrzeni pop-alternatywnej
  67. Karina Wolarczyk - Tatuaż jako narzędzie ekspresji tożsamości w relacjach ludzi wytatuowanych
  68. Izabela Kiwak - Homo communicativus. O kształtowaniu i nawiązywaniu relacji osobowych – wybrane obszary interpretacji
  69. Victoria Dunaeva - Rola instytucji kultury w rozwoju społeczności lokalnej po przełomie ustrojowym. Polska i Rosja – analiza porównawcza
  70. Barbara Toroń - Kultura czy podkultura? Rzecz o skuteczności oddziaływania penitencjarnego (na podstawie elementów analizy przypadku)
  71. *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 48652
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzlecenie

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.