![book](Okladki/ISBN/8301/m8301151722.jpg)
![book](Okladki/ISBN/8301/m8301151722.jpg)
Etyka nikomachejska
Podstawowe dzieło moralne wydane po śmierci Filozofa przez jego syna Nikomacha. Arystoteles zawarł w nim zasady ludzkiego postępowania według wskazań moralnych, uznając, iż dobro i szczęście są najwyższymi wartościami. Człowiek powinien dążyć do osiągnięcia tego stanu przez harmonię, umiarkowanie i cnotę (arete).
Odpowiedzialność: | Arystoteles ; przeł. [z grec.], wstępem i komentarzem opatrzyła Daniela Gromska. |
Hasła: | Etyka |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2012. |
Wydanie: | Wyd. 1, 4 dodruk. |
Opis fizyczny: | 328, [1] s. : 1 portr. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 301-[325]. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- Księga pierwsza
- 1. Celem działania jest dobro
- 2. Polityka nauka o poznaniu dobra najwyższego
- 3. Uwagi o metodzie badań nad dobrem najwyższym
- 4. Przedmiotem nauki o państwie jest szczęście. Określenie szczęścia
- 5. Trzy sposoby życia: oddanego przyjemności, działalności obywatelskiej i kontemplacji
- 6. Rozważania na temat istoty dobra. Krytyka platońskiego pojęcia idei dobra
- 7. Szczęście człowieka dobrem najwyższym. Określenie istoty szczęścia
- 8. Bliższe określenie istoty szczęścia
- 9. Drogi prowadzące do osiągnięcia szczęścia
- 10. Znaczenie czynników zewnętrznych dla życia szczęśliwego
- 11. Związek między życiem szczęśliwym i losem ludzi bliskich
- 12. Szczęści jest dobrem godnym uwielbienia i boskim
- 13. Części duszy i związany z tym podział dzielności na cnoty dianeotyczne i etyczne
- Księga druga
- 1. Dzielność etyczna jest skutkiem przyzwyczajenia, dzielność dianeotyczna – doświadczenia
- 2. Praktyczne wskazówki umożliwiające zdobycie cnoty
- 3. Związek cnoty z przyjemnością i przykrością
- 4. Cnoty osiągane przez działanie
- 5. Cnota etyczna jest trwałą dyspozycją
- 6. Cnota jako trwała dyspozycja, dzięki której człowiek staje się dobry i dobrze postępuje
- 7. Cnota jest umiarem pomiędzy nadmiarem i niedostatkiem
- 8. Przegląd poszczególnych cnót
- 9. Trudności w wynajdywaniu środka w przypadkach jednostkowych
- Księga trzecia
- 1. Czyny od woli zależne i niezależne
- 2. O postanowieniu
- 3. Namysł i jego związek z postanowieniem, które dotyczy środków wiodących do celu
- 4. O życzeniu i jego związku z celem
- 5. „Człowiek przyczyna i sprawca swych czynów”
- 6. O męstwie
- 7. O męstwie (ciąg dalszy)
- 8. Różne znaczenie męstwa
- 9. O męstwie (ciąg dalszy)
- 10. O umiarkowaniu i przyjemności
- 11. O żądzach i nieumiarkowaniu ** 12. Porównanie rozwiązłości i tchórzostwa
- Księga czwarta
- 1. O szczodrości i człowieku szczodrym
- 2. O wielkim geście i człowieku z wielkim gestem
- 3. O poczuciu własnej wartości, czyli uzasadnionej dumie i człowieku słusznie dumnym
- 4. O ambicji
- 5. O łagodności
- 6. O przyjaznym nastawieniu do ludzi
- 7. O człowieku prawdomównym
- 8. O człowieku dowcipnym, czyli taktownym
- 9. O wstydliwości
- Księga piąta
- 1. Analiza pojęć: sprawiedliwości, niesprawiedliwości, człowieka sprawiedliwego i niesprawiedliwego
- 2. O dwóch rodzajach sprawiedliwości i niesprawiedliwości w znaczeniu cnoty etycznej i wady oraz w znaczeniu ciaśniejszym
- 3. O sprawiedliwości rozdzielającej
- 4. O sprawiedliwości wyrównującej
- 5. O sprawiedliwości proporcjonalnej
- 6. O sprawiedliwości politycznej
- 7. O sprawiedliwości naturalnej i stanowionej
- 8. Czyn jest sprawiedliwy bądź niesprawiedliwy, gdy został dokonany na podstawie postanowienia
- 9. O krzywdzeniu i doznaniu krzywdy. Czy można dobrowolnie doznawać krzywdy?
- 10. O prawości i o tym, co prawe
- 11. Czy można krzywdzić samego siebie
- Księga szósta
- 1. Podział duszy
- 2. O myśleniu praktycznym
- 3. O trwałych dyspozycjach prowadzących do poznania prawdy
- 4. O różnicy między działaniem i tworzeniem
- 5. O rozsądku i ludziach rozsądnych
- 6. Najwyższe zasady przedmiotem myślenia intuicyjnego
- 7. O mądrości
- 8. O wzajemnym stosunku między polityką i rozsądkiem
- 9. O dobrym namyśle
- 10. O pojętności
- 11. O tak zwanej wyrozumiałości, czyli na temat różnicy między rozsądkiem i mądrością filozoficzną
- 12. O mądrości, filozofii, rozsądku i sprycie
- 13. O działalności etycznej wrodzonej i w znaczeniu właściwym
- Księga siódma
- 1. O wadach etycznych. Przegląd poglądów na temat nieopanowania
- 2. O nieopanowaniu
- 3. Czy postępowanie człowieka nieopanowanego wypływa z wiedzy?
- 4. Bliższe określenie nieopanowania w znaczeniu bezwzględnym
- 5. Różne rodzaje nieopanowania
- 6. Gniew jest mniej zły niż brak panowania nad żądzami zmysłowymi
- 7. O różnych sposobach zachowania się w stosunku do przyjemności i przykrości
- 8. Różnica między człowiekiem nieumiarkowanym i nieopanowanym
- 9. Znaczenie rozumu w postępowaniu człowieka opanowanego i nieopanowanego
- 10. Spryt i rozsądek w postępowaniu człowieka opanowanego i nieopanowanego
- 11. Przedstawienie poglądów na temat przyjemności jako dobra
- 12. Rozważania na temat przyjemności
- 13. Rozważania na temat przyjemności: czy przyjemność może być dobrem najwyższym
- 14. O złych i dobrych przyjemnościach
- Księga ósma
- 1. O potrzebie przyjaźni w życiu człowieka
- 2. Powody, dla których rodzi się przyjaźń
- 3. Trzy rodzaje przyjaźni: z powodu korzyści, przyjemności i dzielności etycznej
- 4. Prawdziwymi przyjaciółmi są ludzie etycznie dzielni
- 5. Przyjaźń jest trwałą dyspozycją
- 6. Formy przyjaźni oparte na równości
- 7. O przyjaźni, w której istnieje wyższość jednej ze stron
- 8. O różnych stopniach przyjaźni
- 9. Związek między sprawiedliwością i przyjaźnią. Uwagi na temat wspólnot państwowych
- 10. O trzech rodzajach ustrojów państwowych i podobnych do nich stosunkach między ludźmi
- 11. Ustroje państwowe i odpowiadające im formy przyjaźni
- 12. Stosunki przyjaźni między krewnymi
- 13. O przyjaźni opartej na korzyści
- 14. W przyjaźniach opartych na przewadze jednej ze stron można odwdzięczyć się czcią
- Księga dziewiąta
- 1. W przyjaźniach opartych na nierówności proporcjonalność zapewnia równość i trwałość przyjaźni
- 2. O posłuszeństwie i wdzięczności w przyjaźni
- 3. Z jakich powodów można zrywać przyjaźnie
- 4. Tylko człowiek etycznie dzielny jest usposobiony przyjaźnie do samego siebie
- 5. O życzliwości
- 6. O zgodzie
- 7. O uczuciach między doznającymi dobrodziejstw i wyświadczającymi je
- 8. O miłości człowieka etycznie dzielnego do siebie samego i o jego samolubstwie
- 9. Czy ludzie szczęśliwi potrzebują przyjaciół, skoro sami sobie wystarczają?
- 10. Rozważania na temat liczby przyjaciół
- 11. Dobrze jest mieć przyjaciół we wszystkich okolicznościach życia
- 12. Przyjaźń ludzi złych jest zła, dobrych – dobra
- Księga dziesiąta
- 1. Krytyka istniejących opinii na temat przyjemności
- 2. Przedstawienie stanowiska Eudoksosa na przyjemność i polemika z przeciwnikami jego poglądów
- 3. Polemika z tymi, którzy utrzymują, że przyjemność w ogóle nie może być dobrem
- 4. O istocie przyjemności
- 5. O rodzajach przyjemności
- 6. O istocie szczęścia
- 7. Teoretyczna kontemplacja źródłem doskonałego szczęścia
- 8. Życie zgodne z cnotami zajmuje drugie miejsce, tuż po życiu zgodnym z rozumem
- 9. Rola wychowania i prawa w kształtowaniu dzielności etycznej
- Bibliografia
Zobacz spis treści