Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Pedagogika twórczości

Autor: Szmidt, Krzysztof J.




Drugie, poszerzone i uaktualnione wydanie doskonałego podręcznika! Pedagogika twórczości to subdyscyplina pedagogiki zajmująca się wychowaniem do twórczości i rozwijaniem postawy twórczej człowieka. Podręcznik profesora Szmidta to pierwsza w polskiej literaturze przedmiotu tak szeroka próba przedstawienia problematyki i zainteresowań badawczych tej subdyscypliny. Autor wyjaśnia kluczowe pojęcia związane z twórczością,

przedstawia teorie twórczości, główne metody badawcze, czynniki utrudniające rozwinięcie się procesów twórczych i najważniejsze programy nauczania twórczości. To książka przeznaczona dla studentów licznych kierunków pedagogicznych, dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, konsultantów i trenerów twórczości. Dla wszystkich osób, które zainteresowane są fascynującym i jakże złożonym zjawiskiem twórczości.  

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Krzysztof J. Szmidt.
Hasła:Twórczość - psychologia
Nauczanie
Twórczość
Wychowanie estetyczne
Wychowanie estetyczne - teoria
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2013.
Wydanie:Wyd. 2 poszerz.
Opis fizyczny:734, [2] s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 674-714.Indeksy.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Przedmowa do drugiego wydania
  2. Podziękowania
  3. Wprowadzenie
  4. Rozdział 1. Cele i dziedziny pedagogiki twórczości
  5. 1.1. Pedagogika twórczości czy pedagogika twórcza?
  6. 1.2. Pedagogika twórczości i jej przedmiot w ujęciu różnych autorów
  7. 1.3. Twórcze nauczanie a nauczanie twórczości
  8. 1.4. Cele, przedmiot badań i dziedziny pedagogiki twórczości – ujęcie własne
  9. 1.5. Zarys rozwoju pedagogiki twórczości w Polsce
  10. 1.6. Podsumowanie
  11. Rozdział 2. Pojęcie twórczości – jego dzieje i aspekty
  12. 2.1. Twórczość, kreatywność, innowacyjność
  13. 2.1.1. Antynomiczna natura twórczości
  14. 2.1.2. Kreatywność
  15. 2.1.3. Innowacyjność
  16. 2.2. Trzy znaczenia pojęcia twórczości
  17. 2.3. Cztery aspekty twórczości
  18. 2.3.1. Aspekt atrybutywny
  19. 2.3.2. Aspekt procesualny
  20. 2.3.3. Aspekt personologiczny
  21. 2.3.4. Aspekt stymulatorów – inhibitorów
  22. 2.4. Bieguny twórczości: podejście elitarne i egalitarne
  23. 2.5. Poziomy twórczości
  24. 2.6. Szczeble twórczości – propozycja własna
  25. 2.7. Podsumowanie
  26. Rozdział 3. Teorie twórczości
  27. 3.1. Główne perspektywy teoretyczne
  28. 3.2. Teorie klasyczne
  29. 3.2.1. Teorie psychoanalityczne
  30. 3.2.2. Teorie asocjacyjne
  31. 3.2.3. Teorie postaciowe (Gestalt)
  32. 3.2.4. Teorie behawiorystyczne
  33. 3.2.5. Krytyka teorii klasycznych
  34. 3.3. Teorie poznawcze
  35. 3.3.1. Teorie myślenia dywergencyjnego
  36. 3.3.2. Teorie twórczego rozwiązywania problemów
  37. 3.3.3. Teoria interakcji twórczej
  38. 3.3.4. Dwuwarstwowy Model Procesu Twórczego Marka A. Runco
  39. 3.3.5. Krytyka teorii poznawczych
  40. 3.4. Teorie systemowe i kulturowe
  41. 3.4.1. Komponentowa teoria twórczości Teresy M. Amabile
  42. 3.4.2. Teoria systemowa Mihaly’ego Csikszentmihalyiego
  43. 3.4.3. Interakcyjno-systemowa teoria Michała Stasiakiewicza
  44. 3.4.4. Inwestycyjna teoria twórczości
  45. 3.4.5. Model twórczości Klausa K. Urbana
  46. 3.4.6. Teoria ekologiczna Romana Schulza
  47. 3.4.7. Teoria klasy twórczej Richarda Floridy
  48. 3.4.8. Krytyka teorii systemowych
  49. 3.5. Teorie humanistyczne
  50. 3.5.1. Abraham H. Maslow – twórczość osób samorealizujących się
  51. 3.5.2. Carl R. Rogers – warunki rozwijania twórczości konstruktywnej
  52. 3.5.3. Krytyka teorii humanistycznych
  53. 3.5.4. W kierunku pedagogiki pozytywnej
  54. 3.6. Teorie postaw twórczych
  55. 3.6.1. Koncepcja postawy twórczej Kazimierza Korniłowicza: zdolność tworzenia oraz „dynamiczna kierunkowość wewnętrzna”
  56. 3.6.2. Postawa twórcza w ujęciu Heleny Radlińskiej: czyn realizujący wymogi ideału
  57. 3.6.3. Współczesne koncepcje postawy twórczej
  58. 3.6.4. Krytyka teorii postawy twórczej
  59. 3.7. Teorie twórczości codziennej
  60. 3.7.1. Współczesne koncepcje twórczości codziennej
  61. 3.7.2. Krytyka teorii twórczości codziennej
  62. 3.8. Podsumowanie
  63. Rozdział 4. Twórczość dzieci i młodzieży
  64. 4.1. Spór o twórczość dzieci
  65. 4.2. Podejście elitarno-przedmiotowe: dzieci nie są twórcze
  66. 4.3. Podejście podmiotowo-humanistyczne: dzieci są twórcze, czasem nawet bardziej niż dorośli
  67. 4.4. Podejście realistyczne: dzieci są twórcze w pewnych dziedzinach
  68. 4.5. Cechy twórczości dzieci
  69. 4.6. Charakterystyka uczniów twórczych
  70. 4.6.1. Cechy intelektualne
  71. 4.6.2. Cechy osobowości
  72. Podsumowanie
  73. Rozdział 5. Wychowanie do twórczości
  74. 5.1. Pojęcie i rodzaje inhibitorów twórczości
  75. 5.2. Rodzaje szkolnych inhibitorów twórczości
  76. 5.2.1. Przeszkody związane z celami oraz treściami nauczania i wychowania
  77. 5.2.2. Przeszkody związane z postawami nauczycieli i metodami nauczania
  78. 5.2.3. Przeszkody związane z postawami uczniów
  79. 5.2.4. Przeszkody związane z bazą lokalową i wyposażeniem szkół
  80. 5.3. Wyzwania współczesności a cele wychowania do twórczości
  81. 5.3.1. Cel wychowania do twórczości: poszukiwanie i tworzenie wartości oraz twórczy styl życia
  82. 5.3.2. Cel wychowania do twórczości: edukacja człowieka innowacyjnego i transgresyjnego
  83. 5.3.3. Cel wychowania do twórczości: człowiek o orientacji twórczej
  84. 5.4. Szkoła wspierająca twórczość uczniów – modele teoretyczne i empiryczne
  85. 5.4.1. Szkoła twórcza, czyli jaka?
  86. 5.4.2. Teoretyczne modele szkoły wspierającej twórczość uczniów
  87. 5.4.3. Szkoła kreatywna – wizja romantyczna i progresywna
  88. 5.4.4. Empiryczne modele szkoły twórczej
  89. 5.4.5. Podsumowanie
  90. Rozdział 6. Rodzina a rozwój twórczości dzieci
  91. 6.1. Badania rodzin twórców
  92. 6.2. „Ucieczka w twórczość”
  93. 6.3. Matki i ojcowie twórczych dzieci
  94. 6.4. Kolejność narodzin
  95. 6.5. Style wychowania w rodzinie twórców
  96. 6.6. Podsumowanie
  97. Rozdział 7. Środowisko społeczno-kulturowe a twórczość
  98. 7.1. Duch czasu
  99. 7.2. Złote epoki twórczości
  100. 7.3. Cechy środowiska kreatogennego
  101. 7.4. Kultura sprzyjająca twórczości
  102. 7.5. Podsumowanie
  103. Rozdział 8. Zasady i metody dydaktyki twórczości
  104. 8.1. Pomoc w tworzeniu jako główna zasada wychowania do twórczości
  105. 8.2. Modele nauczania twórczości
  106. 8.3. Podstawowe zasady dydaktyki twórczości
  107. 8.4. Metody dydaktyki twórczości
  108. 8.4.1. Metody stymulujące ciekawość poznawczą i myślenie pytajne
  109. 8.4.2. Metody wykorzystujące techniki myślenia dywergencyjnego
  110. 8.4.3. Metody wykorzystujące analogie i metafory
  111. 8.5. Drama kreatywna jako swoista metoda dydaktyki twórczości
  112. 8.5.1. Rola
  113. 8.5.2. Techniki dramowe
  114. 8.5.3. Twórcze rozwiązywanie problemów w dramie
  115. 8.6. Trening twórczości
  116. 8.6.1. Model treningu twórczości
  117. 8.6.2. Trening twórczości jako pomoc w tworzeniu
  118. 8.6.3. Trening kreatywności
  119. Podsumowanie
  120. Rozdział 9. Wybrane programy wychowania do twórczości
  121. 9.1. Czym jest program wychowania do twórczości?
  122. 9.2. CoRT
  123. 9.3. Future Problem Solving
  124. 9.4. Twórcze rozwiązywanie Problemów – CPS
  125. 9.5. SCAMPER
  126. 9.6. Twórcza Inteligencja w Szkole – CIFS
  127. 9.7. Szkoła Wspierająca Uzdolnienia
  128. 9.8. Creative Partnership
  129. 9.9. Fast food creativity – programy i poradniki komercyjne
  130. 9.10. Podsumowanie
  131. Rozdział 10. Metody badań pedagogiki twórczości
  132. 10.1. Klasyfikacja podejść w badaniach twórczości
  133. 10.2. Podejście psychometryczne
  134. 10.2.1. Testy zdolności myślenia twórczego
  135. 10.2.2. Kwestionariusze postaw i osobowości twórczej
  136. 10.2.3. Skale ocen wytworów twórczości
  137. 10.2.4. Badania właściwości środowiska twórczego
  138. 10.2.5. Krytyka podejścia psychometrycznego
  139. 10.3. Podejście biograficzne
  140. 10.3.1. Poznawcze studium przypadku Howarda Grubera
  141. 10.3.2. Metoda badań jednostek niepospolitych Howarda Gardnera
  142. 10.3.3. Krytyka podejścia biograficznego
  143. 10.4. Studium przypadku
  144. 10.4.1. Rodzaje studium przypadku
  145. 10.4.2. Studium przypadku w pedagogicznych badaniach nad twórczością
  146. 10.4.3. Krytyka studium przypadku
  147. 10.5. Podejście eksperymentalne
  148. 10.5.1. Zmienne niezależne i zależne
  149. 10.5.2. Pretest i posttest
  150. 10.5.3. Grupy eksperymentalne i kontrolne
  151. 10.5.4. Krytyka podejścia eksperymentalnego
  152. 10.6. Podejście zintegrowane – badanie w działaniu (action research)
  153. 10.6.1. Krytyka badań w działaniu
  154. 10.7. Podsumowanie
  155. Zakończenie
  156. Bibliografia
  157. Indeks osobowy
  158. Indeks rzeczowy

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: 37
Numer inw.: 53437
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzlecenie