![book](Okladki/ISBN/8301/m8301169702.jpg)
![book](Okladki/ISBN/8301/m8301169702.jpg)
Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury : podręcznik akademicki
Książka omawia:historię upowszechniania kultury w Polsce,zmiany w postrzeganiu, traktowaniu, dystrybucji, udostępnianiu i praktykowaniu kultury,koncepcje, formy i idee uczestnictwa w kulturze,instytucje upowszechniania kultury,znaczenie animacji kultury i rola animatorów w społeczeństwie,wzory aktywności kulturalnej Polaków.
Odpowiedzialność: | Józef Kargul. |
Hasła: | Praca kulturalno-oświatowa - Polska Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. |
Opis fizyczny: | 380 s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 349-363. Indeksy. Streszcz. w jęz. ang. |
Przeznaczenie: | Podręcznik przeznaczony dla: |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Przedmowa
- Wstęp
- CZĘŚĆ I. Wspólnota i kolektywizm – upowszechnianie i reglamentacja kultury
- Rozdział 1. Praktyki upowszechniania kultury feudalnej
- 1.1. Upowszechnianie(?) kultury staropolskiej
- 1.2. Instytucje i formy upowszechniania kultury w Polsce w okresie odrodzenia i baroku
- 1.3. „Nowe” w upowszechnianiu kultury w oświeceniu
- Rozdział 2. Upowszechnianie kultury po rewolucji przemysłowej
- 2.1. Życie kulturalne w epoce romantyzmu
- 9 2.2. Różnicowanie się idei upowszechniania kultury
- 2.3. Spełnianie idei upowszechniania – nowe instytucje kultury
- Rozdział 3. Koncepcje upowszechniania kultury w okresie międzywojennym
- 3.1. Koncepcja agrarystów
- 3.2. Koncepcja narodowej demokracji
- 3.3. Koncepcja partii lewicowych
- 3.4. Koncepcje katolickie
- Rozdział 4. Instytucje upowszechniania oświaty i kultury w okresie międzywojennym
- 4.1. Świetlice środowiskowe i społeczne
- 4.2. Uniwersytety ludowe, kluby młodzieżowe, domy kultury, domy społeczne
- 4.3. Pracownicy oświatowi
- 4.4. Amatorskie zespoły artystyczne
- Rozdział 5. Kolektywizm naczelną ideą upowszechniania kultury w PRL
- 5.1. Agitacja i propaganda jako formuła upowszechniania kultury w latach 1948–1955
- 5.2. Spory o koncepcje upowszechniania kultury w PRL
- Rozdział 6. Instytucje upowszechniania kultury w PRL
- 6.1. Domy kultury
- 6.2. Kluby
- 6.3. Świetlice systemu upowszechniania kultury
- 6.4. Pracownik kulturalno-oświatowy
- Rozdział 7. Koncepcje ruchu amatorskiego w kolektywistyczno-modernistycznym modelu upowszechniania kultury
- 7.1. Koncepcja artystyczno-zadaniowa
- 7.2. Założenia koncepcji pedagogicznej – receptywno-ekspresywnej
- 7.3. Koncepcja spontaniczno-ekspresywna
- 7.4. Koncepcja naśladowcza
- Rozdział 8. Wzory uczestnictwa w kulturze PRL
- 8.1. Edukacyjny wzór uczestnictwa propagowanym modelem zachowań kulturalnych
- 8.2. Konformistyczno-snobistyczny wzór wobec formalistyczno-akcyjnej strategii upowszechniania kultury w latach siedemdziesiątych
- 8.3. Wzór ludyczno-spontaniczny
- 8.4. Rytualno-konfesyjny wzór aktywności kulturalnej
- 8.5. Kontemplacyjno-eskapistyczny wzór uczestnictwa w kulturze – sprzeczności społeczno-kulturowe
- CZĘŚĆ II. Między kolektywizmem a indywidualizmem, czyli o animacji kulturalnej
- Rozdział 9. Koncepcja animacji kultury
- 9.1. Animacja – rozumienie pojęcia
- 9.2. Animacja wyrazem kontestacji opresyjnego systemu społecznego
- 9.3. Animacja jako strategia udziału w życiu społeczno-kulturalnym
- 9.4. Spór: edukacja kulturalna czy animacja kulturalna?
- Rozdział 10. Wokół animatora
- 10.1. Animator a pracownik kulturalno-oświatowy
- 10.2. Autorytet i dylematy animatora kultury
- 10.3. Animator kultury „gałganiarzem na ludzkim śmietnisku”
- Rozdział 11. Rozczarowanie animacją kulturalną
- CZĘŚĆ III. Supermarket kultury w dobie dominującej idei komercjalizmu i indywidualizmu
- Rozdział 12. Idea liberalizmu u podłoża „supermarketu kultury”
- Rozdział 13. Idee (koncepcje) edukacji kulturalnej (Sylwia Słowińska)
- 13.1. Tradycyjne podejście do edukacji kulturalnej
- 13.2. Nietradycyjne ujęcie edukacji kulturalnej
- Rozdział 14. Antropologiczno-kulturoznawcza idea (koncepcja) animacji kulturalnej
- 14.1. Geneza – „korzenie”
- 14.2. Teoretyczne założenia
- 14.3. Wizja animatora
- Rozdział 15. Pedagogika kultury
- 15.1. Klasyczna pedagogika kultury
- 15.2. Zabiegi o „restytucję” pedagogiki kultury
- 15.3. Pedagogika kultury dziś
- Rozdział 16. Domy kultury – tradycja i nowoczesność?
- 16.1. Edukacyjno-ekspresyjna placówka upowszechniania kultury
- 16.2. Dom kultury ośrodkiem rozrywki i zabawy – ludyczny model instytucji
- 16.3. Lokalny supermarket kultury
- Rozdział 17. Ośrodek kultury „do wynajęcia” – impresariat
- 17.1. Orientacja „prorynkowa” domów kultury
- 17.2. Impresariat
- Rozdział 18. Instytucjonalne oferty aktywności kulturalnej „dla wyklucz(a)onych”
- 18.1. Resocjalizacja młodzieży o postawach aspołecznychnowym zadaniem placówek kultury
- 18.1.1. Podstawowe założenia
- 18.1.2. „Rutynowe” działania
- 18.2. Ośrodek kultury instytucją socjoterapeutyczną
- 18.2.1. Założenia
- 18.2.2. Działania
- 18.3. Przeciwdziałanie narkomanii – Trait d’Union 94 jako przykład działalności stowarzyszenia społeczno-kulturalnego we Francji
- 18.3.1. Konsultacje psychologiczne
- 18.3.2. Realizacja programów prewencyjnych w środowisku szkolnym
- 18.3.3. Rozmowy w grupie
- 18.3.4. Forum teatralne
- 18.3.5. Propaganda wizualna
- 18.3.6. Programy prewencyjne przeznaczone dla rodziców
- 18.3.7. Próba oceny działalności Trait d’Union 94
- Rozdział 19. Inspiracje: artystyczna i edukacyjna
- 19.1. Akademia Wyobraźni
- 19.1.1. Założenia
- 19.1.2. Działania dla dzieci i wśród nich
- 19.1.2.1. Założenia ideologiczno-organizacyjne projektu
- 19.1.2.2. Założenia merytoryczne
- 19.2. Uniwersytet Uliczny
- 19.2.1. Geneza
- 19.2.2. Założenia ideologiczne
- 19.2.3. Założenia organizacyjne
- 19.2.4. Działalność Uniwersytetu Ulicznego
- 19.2.5. Rezultaty i reperkusje
- Rozdział 20. Aktualne wzory aktywności kulturalnej Polaków w supermarkecie kultury
- 20.1. O sensowności opisywania wzorów aktywności kulturalnej w wielozmysłowej kulturze iwentu
- 20.2. Ciągłość i zmiana wzorów aktywności kulturalnej z epoki PRL
- 20.3. Nowe wzory partycypacji kulturalnej w kulturze iwentu
- 20.3.1. Wzór snobistyczno-ludyczny
- 20.3.2. Wzór ekspresyjno-destrukcyjny
- 20.3.3. „Apsydalno”-eskapistyczny wzór aktywności kulturalnej
- Zakończenie
- Bibliografia
- Indeks nazwisk
- Indeks rzeczowy
- Summary
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)