Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Psychologia mediów i komunikowania : wprowadzenie

Autor: Ogonowska, Agnieszka.




Książka stanowi kompendium podstawowej wiedzy związanej z psychologią mediów. Przedstawia jej umiejscowienie na tle innych subdyscyplin psychologii oraz filmoznawstwa, medioznawstwa i komunikologii (nauki o mediach i komunikowaniu), genezę powstania, zakres i przedmiot zainteresowań, jak również wykorzystywane metody badawcze. To czyni z psychologii mediów dyscyplinę hybrydyczną, która obejmuje cztery sfery: metodologię (M), etykę (E),

teorię (T) i aplikację (w sumie: META); pretenduje ona do roli psychologii zintegrowanej, która w ramach spójnego systemu teoretycznego łączy wiedzę z wymienionych powyżej dyscyplin i subdyscyplin. Ów hybrydyczny charakter powoduje, że zagadnienia psychologiczne są prezentowane w ramie medialnej i na odwrót, po to, by w pełni pokazać specyfikę tej relatywnie nowej subdyscypliny psychologii. Zamieszczone w każdym rozdziale przypisy dolne oraz tzw. literatura rozszerzająca są adresowane do Czytelników, którzy mieliby ochotę pogłębić przedstawioną w książce wiedzę źródłową. Podręcznik bowiem ze swej natury narzuca autorowi pewne ograniczenia związane z możliwie syntetycznym i uproszczonym sposobem prezentowania opisywanych zagadnień, ale powinien oferować wskazówki do indywidualnych poszukiwań, zorientowanych na określone zainteresowania.Osobne miejsce zajmuje w monografii problematyka stosowanej psychologii mediów, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji medialnej, profilaktyki oraz terapii uzależnień medialnych, zwanych również patologicznym użytkowaniem mediów. W ten sposób pokazuję, że media mogą być wykorzystane pozytywnie (sprzyjają życiu i rozwojowi człowieka) lub negatywnie [gdy są źródłem zaburzeń tego rozwoju oraz prowadzą do zachowań nałogowych i ryzykownych - (auto)destrukcyjnych form aktywności].Dynamiczny przyrost badań wpisanych w psychologię mediów wiąże się z ekspansywnym rozkwitem cywilizacji medialnej, która stanowi podstawowy kontekst życia i zachowania współczesnego człowieka. Jego rozwój ontogenetyczny (osobniczy, indywidualny) oraz większość kluczowych form aktywności są w coraz większym stopniu połączone z mediami tradycyjnymi i interaktywnymi, wirtualnymi środowiskami społecznymi, e-usługami oraz nowymi formami edukacji, rozrywki i komunikacji, które realizowane są online. Stąd też, obok kompetencji językowych, komunikacyjnych, kulturowych i społecznych, coraz większą rolę odgrywają kompetencje cyfrowe, związane z użytkowaniem mediów, współkreowaniem ich zawartości oraz środowisk medialnych, a także z umiejętnościami wyszukiwania i oceny wiarygodności informacji oraz wykorzystywania ich do zaspokajania indywidualnych potrzeb dotyczących codziennego życia oraz współpracy z innymi ludźmi. Brak wspomnianych kompetencji skutkuje bardzo często uleganiem różnym typom wpływu społecznego (manipulacji społecznej, psychomanipulacji czy przemocy mediów).Podręcznik podzielony jest na sześć rozdziałów. Na końcu każdego z nich znajdują się:- pytania sprawdzające wiedzę,- podsumowanie najważniejszych informacji,- wykaz kluczowych pojęć i nazwisk,- propozycje lektur poszerzających wiedzę dla zainteresowanych.Skrupulatna lektura każdego rozdziału wraz z materiałami dodatkowymi ułatwia zapamiętanie głównych treści. Stanowi również podstawę umiejętnego ich wykorzystywania w psychologicznych badaniach poświęconych zachowaniom medialnym ludzi i wpływowi (nowych) technologii informacyjno-komunikacyjnych na rozwój, postawy, emocje, uczucia i zachowania człowieka.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Agnieszka Ogonowska.
Hasła:Media społecznościowe - psychologia
Komunikacja społeczna - psychologia - psychologia
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018.
Opis fizyczny:258 stron : wykresy, tabele ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, filmografia na stronach 237-251. Indeks.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Rozdział 1. Psychologia mediów: geneza, kierunki i metody badań, wpływ na odbiorcę/użytkownika
  3. 1.1. Geneza psychologii mediów i współczesne inspiracje naukowo-badawcze
  4. 1.1.1. Prekognitywna koncepcja odbioru filmu Hugo Munsterberga
  5. 1.1.2. Psychologia Gestalt w koncepcji psychologii sztuki Rudolfa Arnheima
  6. 1.1.3. Montaż, prawa umysłu i wyzwalanie emocji
  7. 1.1.4. Psychoanaliza i media
  8. 1.1.4.1. Aparat i dyspozytyw
  9. 1.1.4.2. Psychoanaliza jako metoda interpretacji
  10. 1.1.5. Pozostałe źródła inspiracji badawczych
  11. 1.1.5.1. Behawioryzm i teoria społecznego uczenia się
  12. 1.1.5.2. Paradygmat poznawczy i kognitywizm
  13. 1.1.5.2.1. Paradygmat poznawczy i ujęcie rozwojowy
  14. 1.1.5.2.2. Paradygmat poznawczy i koncepcja inteligencji wielorakiej
  15. 1.1.5.3. Biologiczne podstawy zachowań medialnych człowieka
  16. 1.1.5.4. Psychologia ewolucyjna i psychologia międzykulturowa w rozwoju homo medialis
  17. 1.1.5.5. Uczenie się przez działanie i filozofia pragmatyczna Johna Deweya
  18. 1.2. Psychologia mediów: kluczowe obszary badawcze
  19. 1.2.1. Psychologia literatury: tematy - metody - kierunki wpływu
  20. 1.2.2. Psychologia fotografii: przekaz wizualny jako źródło danych psychologicznych
  21. 1.2.3. Psychologia radia: początki badań psychologicznych nad odbiorem programów radiowych
  22. 1.2.4. Zaangażowanie widza w przedstawienie teatralne: ujęcie kognitywne
  23. 1.2.4.1. Psychodrama: wykorzystanie medium teatru w terapii, edukacji i wychowaniu
  24. 1.3. Metody badań wykorzystywane w psychologii mediów
  25. Podsumowanie rozdziału 1
  26. Rozdział 2. Media tradycyjne i nowe media: wpływ na odbiorcę i użytkownika
  27. 2.1. Wpływ społeczny a modelowe sytuacje i strategie komunikacyjne
  28. 2.2. Konwergencja mediów i performatyzacja zachowań odbiorczych
  29. 2.2.1. Multitasking medialny: typy i konsekwencje wielozadaniowości
  30. 2.3. Wpływ mediów na użytkownika a problem przemocy medialnej
  31. 2.4. Ekrany statyczne i dynamiczne w kontekście form aktywności odbiorcy/użytkownika
  32. 2.4.1. Wpływ ekranów na rozwój dziecka
  33. Podsumowanie rozdziału 2
  34. Rozdział 3. Reprezentacja, przedstawienie, komunikacji
  35. 3.1. Reprezentacje poznawcze a reprezentacje medialne
  36. 3.1.1. Formy i zastosowania reprezentacji w mediach
  37. 3.1.2. Typy myślenia a rozumienie przekazów medialnych
  38. 3.1.3. Problem identyfikacji w kontekście reprezentacji medialnych
  39. 3.2. Kategoria reprezentacji w filozofii i semiotyce
  40. 3.3. Filozofie reprezentacji a rozumienie przekazu
  41. 3.4. Problem reprezentacji w badaniach nad nowymi mediami
  42. 3.5. Komunikologia: kluczowe kierunki badań
  43. 3.5.1. Sposoby komunikowania się ludzi
  44. 3.5.2. Formy komunikowania się ludzi
  45. 3.5.3. Cele komunikowania się
  46. 3.5.4. Bazowe elementy procesu komunikowania
  47. 3.6. Współczesna komunikologia i media
  48. 3.6.1. Teoria użytkowania i korzyści, czyli pytanie o potrzeby społeczne
  49. 3.6.2. Aktorzy społeczni i sztuka kreowania wrażeń w koncepcji Ervinga Goffmana
  50. 3.6.3. Brytyjskie studia kulturowe
  51. 3.6.4. Determinizm technologiczny
  52. 3.6.4.1. Od globalnej wioski do efektu wioski
  53. 3.6.5. Inne modele komunikacyjne
  54. Podsumowanie rozdziału 3
  55. Rozdział 4. Patologiczne formy korzystania z mediów i cyberprzemoc
  56. 4.1. Zasoby człowieka i ich wpływ na rozwój osobowy
  57. 4.2. Patologiczne korzystanie z mediów: ujęcie procesualne
  58. 4.3. Symptomy patologicznego korzystania z mediów
  59. 4.4. Patologiczne korzystanie z mediów jako reakcja na sytuację stresową
  60. 4.5. Patologiczne zachowania medialne a cechy nowych mediów
  61. 4.5.1. Potencjalnie uzależniające cechy gier komputerowych
  62. 4.6. Siecioholizm: rodzaje patologicznego uzależnienia od Internetu
  63. 4.6.1. Formy siecioholizmu
  64. 4.7. Patologiczny hazard i e-hazard
  65. 4.8. Fonoholizm
  66. 4.9. Podatność na patologiczne korzystanie z mediów
  67. 4.10. Dynamika i fazy procesu zmiany w leczeniu
  68. 4.11. Formy profilaktyki uzależnień medialnych
  69. 4.11.1. Poziomy i strategie działań profilaktycznych
  70. 4.11.2. Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień
  71. 4.12. Zagrożenia (w) sieci
  72. 4.12.1. Przemoc w realu a cyberprzemoc
  73. 4.13. Model zdrowego życia w świecie nowych technologii
  74. Podsumowanie rozdziału 4
  75. Rozdział 5. Rola filmu w edukacji psychologicznej i nauczaniu
  76. 5.1. Film psychologiczny jako narzędzie edukacji
  77. 5.1.1. Film psychologiczny w świetle wybranych nauk humanistycznych i społecznych
  78. 5.1.2. Edukacyjna rola filmów zastanych
  79. 5.1.3. Analiza hermeneutyczna w edukacji psychologicznej
  80. 5.2. Kierunki pracy z filmem w edukacji formalnej
  81. 5.3. Edukacja filmowa w rozwoju dziecka
  82. 5.3.1. Dorośli i opiekunowie jako mediatorzy. Formy, typy i cele mediacji
  83. 5.4. "Język" filmu a procesy przetwarzania i zapamiętywania informacji
  84. Podsumowanie rozdziału 5
  85. Rozdział 6. Psychologia mediów: perspektywy dalszych badań oraz wpływ na inne nauki społeczne, medyczne i humanistyczne
  86. 6.1. Voyeuryzm i ekshibicjonizm: z medycyny i psychologii do filmoznawstwa, medioznawstwa oraz badań kulturowych
  87. 6.1.1. Voyeuryzm i ekshibicjonizm medialny: poza seksem, seksualnością, erotyką i pornografią
  88. 6.1.2. Telenowele dokumentalne, reality show i eksperymenty psychologiczne Philipa Zimbardo
  89. 6.2. Media a zaburzenia zachowania i procesów komunikacji
  90. 6.2.1. "Człowiek - robot", "człowiek - interfejs": komunikacja, interakcja czy technologiczna moda?
  91. Podsumowanie rozdziału 6
  92. Bibliografia
  93. Filmografia
  94. Wykaz tabel
  95. Indeks nazwisk *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 65864
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.