Miejska Biblioteka

Publiczna w Kobyłce

book
book

Człowiek w teatrze życia codziennego

Autor: Goffman, Erving




Erving Goffman (1922-1982) zalicza się do niekonwencjonalnych klasyków amerykańskiej socjologii. Mniej zainteresowany teoriami systemów i badaniami ilościowymi, preferował obserwację uczestniczącą. Najbardziej znane jego dzieło "Człowiek w teatrze życia codziennego" (1956/1959) należy do światowego kanonu badań socjologicznych. Na podstawie przeróżnych źródeł - od anonsów reklamowych po podręczniki dobrego

wychowania - autor rozważa "teatralny" charakter ludzkich zachowań społecznych. Uświadamia nam ich mechanizmy, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy: pokazujemy się innym za pośrednictwem "fasady", w pewnych "dekoracjach", wycofujemy się za "kulisy". "Fasad" mamy wiele, gramy różne role w zależności od sytuacji. Wszyscy jesteśmy aktorami, wszyscy też widzami, ale "gra", interakcja symboliczna są wprost niezbędne do właściwego funkcjonowania społeczeństwa. Trzeba pamiętać, że tej gry nie prowadzi się dla niej samej, lecz służy ona prezentacji siebie przez człowieka w sytuacji społecznej. Inni są tu katalizatorem i warunkiem jego "występów". Tropienie form, taktyk i chwytów tej autoprezentacji nadaje w ten sposób socjologii wymiar po trosze egzystencjalny - chodzi przecież o ludzką "jaźń", "self", o "siebie" - a z drugiej przesuwa badanie socjologa w stronę etnologii. Bo też znajdziemy w tej książce tyleż metodycznych analiz co frapujących szczegółów obyczajowych, niemal anegdot, zaskakujących i niezwykłych.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Erving Goffman ; przełożyli Helena Datner i Paweł Śpiewak ; opracował i słowem wstępnym opatrzył Jerzy Szacki.
Hasła:Autoprezentacja
Rola społeczna
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2020.
Opis fizyczny:388 stron ; 21 cm.
Uwagi:Tytuł oryginału : The presentation of self in everyday life.
Twórcy:Datner-Śpiewak, Helena. (1949- ). Tłumacz

Szacki, Jerzy. (1929-2016). Redaktor

Śpiewak, Paweł. (1951- ). Tłumacz
Autor wstępu

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. SŁOWO WSTĘPNE - Jerzy Szacki
  2. PRZEDMOWA
  3. PODZIĘKOWANIA
  4. WPROWADZENIE
  5. Rozdział I. WYSTĘPY
  6. Zaufanie do roli
  7. Fasada
  8. Dramaty¬zacja działalności
  9. Idealizacja
  10. Kon¬trolowanie ekspresji
  11. Fałszywa prezenta¬cja
  12. Mistyfikacja
  13. Rzeczywistość i gra
  14. Rozdział II ZESPOŁY
  15. Rozdział III. SCENA I KULISY
  16. Rozdział IV. ROLE POBOCZNE
  17. Rozdział V. KOMUNIKATY W STYLU PRZEDSTAWIE-NIA
  18. Stosunek do nieobecnych
  19. Rozmowy in¬scenizatorskie
  20. Zmowa członków zespołu
  21. Działania na pograniczu zespołów
  22. Rozdział VI. SZTUKA MANIPULOWANIA WRAŻENIAMI
  23. Przymioty i praktyki obronne
  24. Praktyki protekcyjne
  25. Taktowne reakcje na tak¬towne postępowanie
  26. WNIOSKI
  27. Punkt wyjścia
  28. Kontekst analityczny
  29. Osobowość - interakcja – społeczeństwo
  30. Zróżnicowanie kulturowe
  31. Rola ekspresji polega na przekazywaniu obrazu swe¬go „ja”
  32. Inscenizacja a ludzkie „ja”
  33. *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

MBP w Kobyłce
Leśna 8 lokal 0.3

Sygnatura: CZYTELNIA: 316
Numer inw.: 72334
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzlecenie